Mazda MX-30 i Honda Jazz japońskie auta inżynierowie Euro NCAP przetestowali według zmienionych zasad. Przypominamy, że od 1997 roku do tej pory w trakcie prób sprawdzano, jak samochód zachowuje się przy uderzeniu z nieruchomą przeszkodą. Taka procedura ujawniała poziom ochrony pasażerów, ale nie dało się stwierdzić, jakie obrażenia odnoszą ludzie w drugim aucie. W efekcie Euro NCAP opracował i wdrożył nowe kryteria, które przewidują, że testowany samochód jadąc z prędkością 50 km/h będzie zderzać się połową przedniej części z odkształcalną przeszkodą poruszającą się 50 km/h na specjalnym wózku. Ale to nie są jedyne nowości wdrożone przy okazji reformy. Teraz specjaliści badają też np. jak zderzenie boczne wpływa na ciała pasażerów i czy siedzący na poszczególnych miejscach zderzają się ze sobą. Dzięki zmianom symulowane sytuacje mają być bliższe rzeczywistości. Jak poszło nowicjuszom?

Reklama
Mazda MX-30 / Euro NCAP

Elektryczna Mazda MX-30 otrzymała maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Za ochronę dorosłych japoński SUV uzyskał 91 proc. – to najlepszy dotychczasowy zarejestrowany wynik w tym zakresie wśród wszystkich pojazdów testowanych w najnowszej serii badań Euro NCAP 2020. Bezpieczeństwo dzieci oceniono na 87 proc. W kategorii ochrony pieszych MX-30 uzyskała 68 proc., a dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo (73 proc.).

SUV Mazdy zdobył maksymalną notę w testach symulujących zderzenia boczne, a także maksymalne oceny za wyniki testu zabezpieczenia dzieci w wieku 6 i 10 lat podczas symulacji zderzeń czołowego i bocznego.

Mazda MX-30 i jej nietypowe drzwi

Co istotne, MX-30 jest pozbawiona środkowego słupka – inżynierowie zastosowali w tym aucie otwierane pod wiatr drzwi typu Freestyle. Jak to rozwiązanie wypadło przy próbie zderzeniowej? – Analiza zdeformowanej strefy kontrolowanego zgniotu w teście zderzenia czołowego z przesunięciem wykazała, że konstrukcja MX-30 nie stanowi dużego zagrożenia dla pasażerów podczas zderzenia czołowego stwierdzili eksperci. – W obu testach zderzenia bocznego - odzwierciedlającego uderzenie przez inny pojazd i znacznie groźniejsze uderzenie w słup, ochrona wszystkich krytycznych obszarów nadwozia była dobra, a samochód uzyskał maksymalną liczbę punktów w obu tych kategoriach – ocenili.

MX-30 jest pierwszym modelem japońskiej marki, który uzyskał ogólną pięciogwiazdkową notę w ramach nowych, bardziej rygorystycznych zasad testów zderzeniowych Euro NCAP 2020.

Mazda MX-30 / Euro NCAP

Honda Jazz na piątkę

Honda Jazz także zdobyła pięciogwiazdkową ocenę. Za ochronę dorosłych samochód uzyskał 87 proc., bezpieczeństwo dzieci oceniono na 83 proc. Bardzo dobre wyniki, jak na tę klasę auta, Jazz uzyskał w kategorii ochrony pieszych (aż 80 proc.) i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo (76 proc.).

Jazz jest pierwszym modelem Hondy w Europie, standardowo wyposażonym w środkową poduszkę powietrzną z przodu. Poduszkę zamontowano w tylnej części siedzenia kierowcy i w chwili kolizji bocznej, wypełnia ona przestrzeń między kierowcą a pasażerem, chroniąc ich głowy przed zderzeniem.

Honda Jazz / Euro NCAP
Honda Jazz / Euro NCAP
Reklama