Skoda z napędem na cztery koła kombinuje od 1999 roku. Właśnie 21 lat temu pojawiła się pierwsza Octavia kombi 4x4. Od tamtej chwili, przez ponad dwie dekady czeska marka zdążyła zostać prawdziwym milionerem - dostarczyła ponad milion takich samochodów. Tylko w 2019 roku firma wyprodukowała przeszło 157 tys. egzemplarzy z układem 4x4. A stosuje go w modelach: Octavia, Superb, Karoq i Kodiaq. Spośród tych aut największym wzięciem cieszy się największy SUV, czyli Kodiaq 4x4 – ten model Skody z napędem na obie osie wybrało aż 60 proc. kierowców.

Reklama

Także w Polsce Kodiaq 4x4 jest przebojem – ok. 65 proc. egzemplarzy jeżdżących po drogach skrywa napęd na cztery koła. W przypadku Superba układ 4x4 stanowi 1/3 sprzedaży.

Skoda Kodiaq / Skoda

W aktualnie stosowanym przez Skodę układzie 4x4 głównym elementem napędu jest elektroniczne wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne. To układ kontrolujący stałe wytwarzanie mocy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu. W normalnych warunkach napęd kierowany jest w zdecydowanym stopniu (96 proc.) na przednie koła co ma zmniejszyć zużycie paliwa podczas normalnej jazdy. W razie potrzeby, w zależności od zmieniających się warunków drogowych, ciśnienie oleju podnosi się, wywiera nacisk na hamulec tarczowy i kieruje moc na tylną oś pojazdu.

Reklama

Elektroniczna jednostka sterująca umożliwia automatyczną interwencję nawet przy minimalnych zmianach prędkości pomiędzy kołami. Rejestrowane i przetwarzane są także informacje na temat prędkości obrotowej silnika, położenia pedału gazu, prędkości koła, kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i przedniego. Napęd 4×4 podczas gwałtownego startu potrafi przenieść nawet 90 proc. momentu obrotowego na tylną oś, żeby przyspieszenie było jak najbardziej efektywne.

Skoda Kodiaq / Skoda
Reklama

System napędu na cztery koła Skody jest połączony z najważniejszymi systemami wspomagania kierowcy, takimi jak ABS, ESC (elektroniczny system stabilizacji tory jazdy), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i jej rozszerzeniem XDS+. Dzięki temu elektroniczna jednostka sterująca może w ciągu milisekund reagować na zmieniające się warunki jazdy i niebezpieczne sytuacje, na przykład podczas jazdy po powierzchniach o zmiennej przyczepności.

Skoda Superb 4x4 / Skoda

Komputer sterujący posiada zdolność selektywnego sterowania poszczególnymi kołami. Gdy obciążenie przenosi się z koła wewnętrznego, pewien procent momentu obrotowego jest przenoszony na koło przeciwne, aby ustabilizować pojazd. Technologia 4×4 wspiera również systemy dynamicznej kontroli pojazdu, aby zapewnić bezpieczne i płynne prowadzenie na suchych, mokrych lub śliskich nawierzchniach. Napęd 4x4 oferuje również większą przyczepność podczas jazdy i ruszania pod górę. W trudnych warunkach potrafi przekazać nawet do 85 proc. momentu obrotowego na poszczególne koło, co w ocenie inżynierów powoduje, że kierowca nawet nie odczuje problemów z przyczepnością kół do nawierzchni.

Skoda Kodiaq / Skoda