"Miejskie auto" Dacii ma trafić na rynek w 2021-2022 r. - zapewnili analitycy Renault przy publikacji wyników finansowych za 2019 r. w ubiegłym tygodniu. Nie zdradzono jednak dalszych szczegółów. Doniesienia prasy wskazują, że będzie to wersja City K-ZE - elektrycznego auta sprzedawanego w Chinach przez Renault i jego lokalnych partnerów joint-venture. Samochód ten w ChRL kupić można za ok. 8 tys. euro.

Reklama

Chiński K-ZE jest zasilaną bateryjnie wersją Renault Kwid budowanego na platformie CMF-A i sprzedawanego na rynku brazylijskim oraz indyjskim. W tym roku w Indiach wprowadzono też większą wersję Kwida - Renault Triber. Nie wiadomo, czy jeden lub drugi samochód spełniłby europejskie wymagania bezpieczeństwa i standardy homologacji.

Obecnie Dacia nie ma żadnego zelektryfikowanego auta w swojej ofercie niedrogich samochodów, które bazują na starszych rozwiązaniach technologicznych Renault. Marka jest wliczana w całkowitą emisję Grupy Renault, ale pojazdy Dacii zwykle cechują się wysoką emisją CO2, m.in. przez brak opcji hybrydowych i innych napędów zelektryfikowanych - przypomniał AN.

Reklama

Firma analityczna Evercore ISI w zeszłym roku wskazała, że Dacia jest jedną z motoryzacyjnych marek na rynek masowy, która ma najwięcej do nadrobienia, jeśli chodzi o obniżanie emisji do poziomu celów wskazanych przez UE na 2020 r.

Reklama

Menedżerowie Dacii wskazali, że auto elektryczne marki musi być niedrogie, z ceną znacznie niższą od kosztującego ok. 24 tys. euro samochodu Renault Zoe. Były dyrektor generalny Renault Thierry Bollore przyznał podczas jesiennych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, że koncern pracuje nad pojazdem elektrycznym w europejskiej cenie ok. 10 tys. euro.

Raport firmy Inovev ocenił, że segment małych samochodów w Europie może zmierzać do pełnej elektryfikacji. Tego typu pojazdy używane są bowiem głównie w miastach, gdzie niewielki zasięg jazdy bez ładowania nie jest problemem.

Automotive News wskazał, że konkurencyjny Volkswagen najpewniej doda mały model ID1 do rozwijanej rodziny swoich w pełni elektrycznych pojazdów. Z kolei grupa PSA najprawdopodobniej doda w pełni elektryczne wersje do przyszłych miniaut marki Peugeot i Citroen.

Renault oświadczyło też, że oprócz nowej Dacii na targach w Genewie pokaże zasilaną prądem wersję Twingo. Poza tym zaprezentuje elektryczne auto koncepcyjne Morphoz oraz hybrydę typu plug-in z linii Megane.