Bosch rozpoczął w Polsce produkcję iBoostera 2. Jak wyjaśnia firma, to druga generacja komponentu układów hamulcowych, który stosowany jest głównie w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Wartość inwestycji związanej z uruchomieniem nowej linii produkcyjnej w fabryce w Mirkowie pod Wrocławiem to 80 mln zł.

Reklama

iBooster to system, który skraca drogę hamowania. – To rozwiązanie elektromechaniczne, niewymagające użycia wspomagania próżni, która w pojazdach konwencjonalnych wytwarzana jest bezpośrednio przez silnik spalinowy lub pompę próżniową, w przypadku silnika diesla. Z tego względu system ten stosowany jest przede wszystkim w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych – wyjaśniają inżynierowie.

Układ współpracuje też z systemami wspomagania kierowcy i odgrywa ważną rolę m.in. w procesie hamowania awaryjnego i przy hamowaniu z aktywnym tempomatem. Stąd jest ważnym elementem umożliwiającym rozwój zautomatyzowanej jazdy.

80 mln zł zainwestowała firma Bosch w budowę nowej linii produkcyjnej w fabryce w Mirkowie pod Wrocławiem / Bosch

– System hamulcowy w pojazdach musi być niezawodny. Jesteśmy dumni z tego, że fabryka w Mirkowie została wybrana jako miejsce produkcji iBoostera drugiej generacji, ważnego elementu nowoczesnych układów hamulcowych. Ta decyzja pokazuje, że koncern Bosch docenia doświadczenie i wyniki polskiego zespołu oraz wysoką jakość naszej pracy. Do roku 2027 roku w iBooster 2 wyprodukowany przez nasz zakład zostanie wyposażonych aż 10 mln samochodów – powiedział Piotr Pyzio, dyrektor fabryki Bosch w Mirkowie.

Nowa linia produkcyjna w fabryce Bosch w Mirkowie to ponad 100 m procesu produkcyjnego, na który składają się 44 zautomatyzowane stacje montażowe. Stacje wyposażono w systemy montażu, kontroli, detekcji wizyjnej i dozowania. Linia wyposażona jest w siedem robotów. Procesu produkcyjnego pilnują też tysiące czujników.

Nowa linia produkcyjna w fabryce Bosch w Mirkowie / Bosch

– Dostarczamy do samochodów ważną część systemu hamowania, od której zależy bezpieczeństwo użytkowników pojazdów i pozostałych uczestników ruchu. Najwyższa jakość jest w tym przypadku priorytetem. Dlatego naszą nową linię produkcyjną wyposażyliśmy w nowoczesne rozwiązania wykorzystujące technologie Przemysłu 4.0, które pomagają efektywnie nadzorować proces produkcji – wyjaśnił Mateusz Borgul, kierownik projektu uruchomienia linii iBoostera 2 w fabryce Bosch w Mirkowie.

Projekt uruchomienia produkcji iBoostera 2 trwał ponad dwa lat. Sama budowa linii montażowej zajęła 11 miesięcy, a zaangażowane było w nią ponad 50 osób. Grupa inżynierów z podwrocławskiego zakładu przeszła trwający 8 miesięcy cykl szkoleń w Polsce i w Niemczech.

Fabryka Bosch w Mirkowie od 1996 roku produkuje zespoły mocy oraz podzespoły do układów hamulcowych dla przemysłu motoryzacyjnego, m.in. dla BMW, Citroena, Fiata, Forda, Nissana, Opla/GM, Peugeota, Renault, Suzuki czy Toyoty. W fabryce zatrudnionych jest ponad 900 osób. W 2012 roku w fabryce stworzono dział Badań i Rozwoju, w którym pracuje ponad 60 inżynierów.