Firma Nexteer Automotive poinformowała, że zainwestowała w nową infrastrukturę niemal 70 mln zł. Dodatkowo chce poważnie zwiększać tę kwotę w najbliższych 5 latach - jeśli chodzi o fabrykę przewidziano pieniądze na linie produkcyjne, natomiast w przypadku centrum technicznego zaplanowano nowe urządzenia testowe.
Inżynierowie zatrudnieni w europejskim centrum technicznym koncernu (otwarcie w połowie roku) będą zajmować się tworzeniem nowych prototypów i rozwijaniem obecnych projektów elektrycznych układów kierowniczych, w tym m.in. programów związanych z tworzeniem autonomicznych pojazdów (red. auta jeżdżą bez udziału kierowcy). Próby nowych rozwiązań będą prowadzone na nowym torze testowym.
- Inżynierowie pracujący w naszym centrum technicznym będą mieli możliwość projektowania i rozwijania najbardziej zaawansowanych typów systemów sterowniczych, które wyznaczają trendy w zakresie bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia setek milionów samochodów na świecie. To właśnie w Polsce będziemy ustanawiać zespół, który wraz z naszymi klientami współtworzył będzie samochody przyszłości - zapowiedział Ryszard Iskra, dyrektor ds. technicznych Nexteer Automotive Poland.
Początkowo w centrum ma pracować 50 specjalistów. A w latach 2016-2017 zatrudnionych będzie 100 nowych inżynierów - ich rekrutacja już trwa. Będą to zarówno młodzi absolwenci, jak i uznani na rynku specjaliści różnorodnych dziedzin, m.in.: inżynierowie mechanicy, projektanci, inżynierowie analiz, projektanci systemów wbudowanych, programiści, testerzy oprogramowania i funkcji, inżynierowie elektronicy i projektanci obwodów.
Iskra uważa, że pracownicy centrów technicznych czy badawczo-rozwojowych to - nie tylko w branży motoryzacyjnej - elita skupiająca najlepszych specjalistów, którzy decydują o kształcie najbardziej innowacyjnych rozwiązań na świecie.
- W Polsce znaleźliśmy idealne warunki do stworzenia centrum technicznego, nie tylko z uwagi na tworzenie nowego zakładu produkcyjnego, ale także ze względu na doskonałych specjalistów, bliskie położenie bardzo dobrych uczelni technicznych a także dobre warunki do inwestycji ze strony lokalnych władz oraz Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - mówił Laurent Bresson, prezes Nexteer Automotive i dodał, że koncern skupia się obecnie głównie na produkcji układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym, które - według analiz - do 2025 roku niemal w 100 proc. wyprą tradycyjne układy hydrauliczne dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa, ekologii czy poprawieniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Obecnie zakłady Nexteer Automotive w Polsce produkują niemal 3 mln kolumn i układów kierowniczych rocznie, m.in. dla takich modeli, jak BMW i3 (pierwszy w pełni elektryczny model bawarskiego koncernu), mini, BMW serii 1, BMW serii 2 Active Tourer, Alfa Romeo MiTo, Fiat 500, Opel Adam, Corsa i Insignia czy Citroeny C3 i DS3. Od roku 2010 koncern zainwestował już w Europie niemal 400 mln złotych, głównie w polskie zakłady. Pierwsza fabryka firmy w Europie powstała w Tychach, w roku 1997, kolejna w 2006 roku w Gliwicach. Zakłady te zatrudniają łącznie prawie 1,5 tys. osób.