Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, w jaki sposób prowadzić auto, aby zachować nad nim kontrolę podczas trudnych warunków atmosferycznych.

Umiejętności związane z jazdą zimą można podzielić na trzy główne kategorie: hamowanie, przyspieszanie oraz manewry układem kierowniczym.

Reklama

W czasie gdy warunki atmosferyczne powodują zmniejszenie przyczepności samochodu ważne jest, aby wszystkie te manewry wykonywać wolniej oraz ostrożniej. To wymaga większego planowania oraz przewidywania tego, co może się zdarzyć na drodze - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Hamowanie

Na śniegu i lodzie dystans potrzebny do zatrzymania auta może być dziesięć razy większy niż na suchej nawierzchni, dlatego ważne jest, aby zachowywać większą odległość między pojazdami oraz odpowiednio wcześniej przygotowywać się do zmiany kierunku jazdy dając sobie więcej przestrzeni na manewry.

Należy pamiętać, aby nie hamować ostro, bo w ten sposób ryzujemy wpadnięciem w poślizg - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. W przypadku samochodów bez systemu ABS zaleca się hamowanie pulsacyjne - dodają.

Najbezpieczniej jest wykonywać manewr hamowania jadąc w linii prostej, a unikać go na zakrętach.

Reklama

Manewry układem kierowniczym

Przestrzegamy przed nagłymi zmianami kierunku jazdy i wykonywaniem gwałtownych ruchów kierownicą - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

To szczególnie ważne, kiedy auto traci przyczepność i zaczyna wpadać w poślizg. W takiej sytuacji kierowcy zwykle sądzą, że należy gwałtownie skręcić, aby uniknąć niebezpieczeństwa, a to błąd.

W sytuacji poślizgu trzeba powoli i stopniowo manewrować kierownicą. W przypadku, gdy przyczepność straciły tylne koła, powinno się wykonać kontrę, aby naprowadzić samochód na prawidłowy tor jazdy. Jeśli z kolei to przednie koła wpadły w poślizg, należy zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt i ostrożnie wykonać go ponownie - wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Przyspieszanie

Jadąc po ośnieżonej, oblodzonej lub mokrej nawierzchni nigdy nie powinno się wciskać pedału gazu do końca.

Przyspieszać trzeba stopniowo, aby uniknąć ryzyka utraty przyczepności. Pamiętajmy też, że w takich warunkach trzeba jechać ze zredukowaną prędkością, niższą niż w czasie jazdy po suchej drodze - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.