Budowa dwujezdniowej trasy, która połączyła węzeł drogowo-kolejowy w Skarżysku z węzłem Kielce-Północ, trwała dwa lata. Nową trasą kierowcy mogą jeździć od kwietnia.
W ramach inwestycji powstało 29 obiektów inżynierskich, w tym m.in.: cztery estakady, osiem wiaduktów, dwa mosty, dwie kładki dla pieszych i dwa przejścia dla zwierząt. Przy trasie wybudowano też 17 km dróg dojazdowych i bocznych.
Koszt robót budowlanych wyniósł 643,5 mln zł, a całkowita wartość projektu to 780 mln zł. Dofinansowanie inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, wyniosło 629 mln zł.
Obecnie trwają prace przy rozbudowie kolejnego odcinka S7, aby uzyskał parametry drogi ekspresowej; chodzi o 22-kilometrowy fragment, który stanowi obwodnicę Kielc - między Węzłem Kielce-Północ a Chęcinami.
W ramach budowy powstaną 34 obiekty inżynierskie, m.in. 18 wiaduktów, dziewięć mostów, dwa miejsca obsługi podróżnych i trzy przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostaną węzły drogowe w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach. Ten ostatni będzie pierwszym w regionie świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych - nr 7 i 74.
Roboty budowlane kosztują 642 mln zł. Zakończenie inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych zaplanowano na jesień 2012 r.
Jak poinformowała PAP dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA Ewa Sayor, przygotowano dokumentację dwóch kolejnych inwestycji na S7 w Świętokrzyskiem. Chodzi o rozbudowę "siódemki" od Jędrzejowa do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego, a także między Skarżyskiem-Kamienną a woj. mazowieckim.
Według rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, mogą one - choć nie muszą - rozpocząć się przed 2013 r. Inwestor spodziewa się zgody na realizację pierwszego przedsięwzięcia w końcu stycznia 2012 r. W przypadku drugiego - GDDKiA uzupełnia materiały dotyczące oddziaływania inwestycji na środowisko. Przystąpienie do realizacji tych projektów będzie możliwe dopiero, gdy znajdą się na nie pieniądze.