Zadanie airbagu: wyhamować ciało człowieka, aby nie uderzył głową lub klatką piersiową w kierownicę czy deskę rozdzielczą. Czasu jest mało: airbag musi być całkowicie napełniony, zanim "spotka się" z człowiekiem wpadającym na niego siłą bezwładu. Jeśli zderzą się przed całkowitym napełnieniem poduszki, człowiek otrzyma uderzenie w głowę twardym przedmiotem pędzącym z prędkością ponad 200 km/h.

Jak działa airbag? Auto uderza w przeszkodę. Jeśli opóźnienie przekroczy wartość krytyczną, uruchamiane są napinacze pasów, a następnie włącza się generator gazu. Poduszka rozrywa osłony i rozwija się w kierunku człowieka. Po napełnieniu gaz uchodzi przez otwory w tylnej części nylonowego worka. W chwili gdy gaz zaczyna uchodzić, powinno nastąpić "spotkanie".

Pierwsze porządne airbagi wprowadził do produkcji seryjnej Mercedes w 1980 r. w klasie S. Tak narodził się system SRS (Supplemental Restraint System), czyli uzupełniający system bezpieczeństwa. Poduszki miały współpracować z pasami, a nie jako osobny system. Pierwsze airbagi wybuchały jednak z ogromną siłą, co szczególnie w małych autach było niebezpieczne. Zagrożone były dzieci i osoby siedzące nieprawidłowo. Dlatego konstruktorzy zaczęli prace nad poduszkami, które wybuchałyby ze zmniejszoną siłą.

Kolejnym stopniem rozwoju były systemy, które uzależniały swoje działanie od tego, czy pasażer nie był za niski, czy siedział prawidłowo, itp. I znów pojawiły się problemy. Superczułe systemy potrafiły wyłączyć się w czasie wypadku, bo pasażer przesunął się na fotelu pod wpływem nagłego opóźnienia samochodu. Obecne systemy są bardziej doskonałe, ale wciąż niebezpieczne, jeśli zachowujemy się w aucie bezmyślnie.

Bezpieczna jazda z poduszką powietrzną
W aucie z airbagiem należy bezwzględnie zapinać pasy. Minimalna odległość twarzy i szyi od poduszki powietrznej to ok. 25 cm. Zaleca się, aby odległość ta była większa.

Pasażer nie powinien opierać nóg na desce rozdzielczej. Wybuch airbagu w takiej sytuacji grozi kalectwem lub śmiercią.

W aucie z poduszką nie wolno palić fajki. Można nosić okulary i palić papierosy, choć możliwe są niewielkie obrażenia z tego powodu.

Kobiety w ciąży powinny mieć zapięte pasy i nie muszą się bać airbagów, o ile lekarz nie widzi przeciwwskazań.

Na obudowie airbagu nie wolno umieszczać naklejek, podstawek pod telefony komórkowe i innych przedmiotów.

Ręce na kierownicy należy trzymać "za 10 druga" lub "za 15 trzecia". Trzymanie stale rąk w górnej części kierownicy grozi poparzeniem w razie wybuchu airbagu!

Na fotele z poduszkami bocznymi nie nakłada się pokrowców, z wyjątkiem uszytych do danego modelu fotela i auta.

Dzieci mogą siedzieć obok kierowcy w foteliku tyłem do kierunku jazdy tylko wtedy, gdy airbag jest wyłączony. W aucie z aktywnym airbagiem dzieci mogą siedzieć obok kierowcy w foteliku przodem do kierunku jazdy, ale siedzenie należy odsunąć maksymalnie do tyłu.

Nie wolno montować w aucie airbagów i ich części pochodzących z innych aut. Po wypadku, jeśli nie zadziałały airbagi, należy zachować szczególną ostrożność (także podczas akcji ratunkowej). Airbagi mogą "wystrzelić" z opóźnieniem!

Ile kosztuje naprawa?
Masz 10-letnie auto z wystrzelonymi poduszkami? Odbudowanie systemu może być nieopłacalne! Użycie elementów używanych jest absolutnie niedopuszczalne, a kupno nowych kosztuje zwykle bardzo dużo.

Koszty wymiany (citroen xsara 1.4, z 1999 roku): poduszka kierowcy (1600 zł), sterownik (615 zł), napinacze (1400 zł/2 szt.). W autach z dwoma poduszkami dochodzi cena poduszki pasażera, deski rozdzielczej i szyby przedniej!

Historia poduszek powietrznych
1953 - w USA John W. Hetrick opatentował pierwszy samochodowy airbag. Konstrukcja ta była jednak dalece niedoskonała i nie nadawała się do seryjnych
zastosowań

1967 - firma Chrysler kupiła od inżyniera Allena Breeda pomysł na czujnik opóźnienia - ważny element systemu poduszki powietrznej

1971 - Ford wyprodukował eksperymentalną serię aut wyposażonych w airbagi, mające w intencji konstruktorów całkowicie zastąpić nielubiane pasy bezpieczeństwa

1974 - w wybranych modelach koncernu GM (sprzedawanych pod markami Buick, Cadillac i Oldsmobile) poduszki powietrzne były dostępne za dopłatą

1976 - z powodu licznych wątpliwości dotyczących skuteczności airbagów, a także śmiertelnych wypadków w autach z airbagami, amerykańskie firmy wstrzymują produkcję poduszek powietrznych

1980 - Mercedes jako pierwszy w modelu W126 (klasa S) zaoferował w opcji airbag mający współdziałać z pasami bezpieczeństwa (SRS). W aucie tym znalazły się także napinacze pasów bezpieczeństwa

1994 - poduszka napełniająca się ze stopniowaną siłą (w zależności od siły uderzenia), wyprodukowana przez firmę TRW

1995 - do Volvo 850 trafiły boczne poduszki powietrzne

2000 - pojawiają się "zaawansowane" systemy poduszek powietrznych, dobierających siłę i wielkość wybuchu do pozycji i rozmiarów kierowcy i pasażera.

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.