Wielkie auto za małe pieniądze atakuje Dacię! Nowy duży fiat już w Polsce. ZDJĘCIA
1 Podchodzisz, łapiesz za klamkę tylnych drzwi i… najpierw słychać ciche szuranie rolki po szynie a na koniec trzask zapadki i widzisz siedem miejsc - wersja panorama, czyli najbardziej rodzinna wersja nowego fiata doblo, jest otwarła na przyjęcie gości. Czym najnowszy olbrzym różni się od poprzednika?
Fiat
2 Nowy fiat doblo, który właśnie debiutuje w Polsce to już czwarte pokolenie tego modelu. Pierwsza generacja pojawiła się w 2000 roku, a jego kolejne odsłony były prezentowane w 2005 i 2010 r. Do dziś kierowcy zarejestrowali ponad 1,4 mln sztuk doblo w wersji osobowej i dostawczej. Najnowsza odsłona jak żaden z poprzedników swoimi walorami przypomina samochód osobowy - zarówno pod względem urody zewnętrznej jaki i wykonania wnętrza. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym znacznie bliżej mu do rodzinnego vana niż siermiężnego dostawczaka…
Fiat
3 Zmiany zewnętrzne są na tyle poważne, że na pierwszy rzut oka trudno w nowym fiacie rozpoznać… doblo. Szlachetności osobówki dodają podcięte od dołu reflektory, które nie są już tak wyłupiaste jak w poprzednikach. Zmodyfikowany grill, zderzak i maska układają się w zupełnie nowy, rześki wizerunek rodzinnego olbrzyma…
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
4 Jazda? Zza kierownicy wszystko widać jak na dłoni - dzięki dużej i oddalonej szybie przedniej ma się wrażenie nieograniczonej przestrzeni. Do środka wpada dużo światła i… znacznie mniej hałasu - lepsze wygłuszenie podniosło komfort podróżowania. Zmiana na plus jest wyraźnie odczuwalna w modelach z silnikiem wysokoprężnym. Pionowy tył ułatwia orientację w trakcie parkowania. Jeśli ktoś po jeździe próbnej dojdzie do wniosku, że jednak sobie nie radzi zawsze może zamówić czujniki cofania.
Fiat
5
Najbardziej rodzinnym modelem jest siedmioosobowy doblo panorama. Siedzenia drugiego i trzeciego rzędu dają się pochylać, składać i wyjmować by zmienić osobowego fiata w doraźnego dostawczaka. Tylną kanapę można złożyć w proporcji 60/40. Porządek na pokładzie pomogą zaprowadzić skrytki różnych kształtów i głębokości - w tym wygodny "pawlacz" nad głowami kierowcy i pasażera oraz duże kieszenie w przednich drzwiach.
Dostawczy doblo cargo zaoferuje ładownię o pojemności 5,4 m sześciennych, która połknie dwie europalety. Po złożeniu fotela pasażera z przodu można przewozić przedmioty o długości 3,4 m. Nowością jest konfiguracja kabiny gdzie obok kierowcy podróżuje dwie osoby.
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
6 Nowy doblo w wersji z krótkim rozstawem osi oferuje bagażnik o pojemności 790 litrów (mierzonych do półki za plecami pasażerów; przy rozstawie osi 3,10 m nawet 1050 l). Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 3200 litrów (w dłuższej wersji 4000 l) - konkurencja czerwieni się ze wstydu. Fajnym rozwiązaniem jest regulowana półka, która może być zamontowana na różnych wysokościach - producent deklaruje, że wytrzyma obciążenie 70 kg. Napęd?
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
7 Włoski producent na początek stawia przed polskimi kierowcami dwie jednostki benzynowe: 1.4/95 KM oraz 1.4 T-JET/120 KM. Także silniki Diesla są dwa: 1.6 MultiJet/105 KM oraz 2.0 MultiJet/135 KM. Inżynierowie Fiata popracowali nad skrzyniami biegów - w efekcie czuć, że lewarek pracuje lżej przy przełączaniu poszczególnych przełożeń. Jeździliśmy mniejszym turbodieslem (290 Nm) - połączona z nim przekładnia została tak zestopniowana, że do ok. 100 km/h motor wysokoprężny z łatwością radzi sobie z autem na niskich obrotach.
Fiat
8 W porównaniu do konkurentów nowe doblo na drodze zachowuje się pewnie i stabilnie jak osobowy van - to po części zasługa tylnego niezależnego zawieszenia Bi-link (podobnego rozwiązania na próżno szukać w propozycjach innych marek).
Fiat
9 Fiat doblo w nowej odsłonie występuje w wersji standardowej (rozstaw osi 2755 mm) i przedłużanej (3015 mm). Do krótszej wersji można zamówić podwyższony dach. Wersję osobową producent oferuje w trzech wersjach wyposażenia (pop, easy oraz lounge). Ceny i wyposażenie?
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
10 Najtańszy doblo to model pop z benzynowym silnikiem 1.4/95 KM - auto kosztuje od 53 900 zł. Przedstawiciele Fiata spodziewają się jednak, że w Polsce najpopularniejszą wersją wśród kierowców będzie bogatsza o seryjną klimatyzację odmiana easy z jednostką turbobenzynową 1.4/120 KM (cena od 63 900 zł; model easy 1.4/95 KM - od 57 900 zł).
Fiat
11 Turbodiesel 1.6/105 KM występuje tylko jako easy - cena od 70 900 zł. Najdroższy i najlepiej wyposażony doblo lounge występuje z silnikiem 1.4/120 KM i najmocniejszym turbodieslem 2.0/135 KM - ceny odpowiednio 69 900 zł i 80 900 zł. Co z tą Dacią?
Fiat
12 W czasie prezentacji przedstawiciele Fiata stwierdzili, że nowe doblo (wersja osobowa i dostawcza) powinna w 2015 roku zdobyć więcej chętnych niż dacia dokker, która jest trzecim pod względem popularności tego rodzaju autem w Polsce. Zachętą ma być cena zakupu, niskie koszty eksploatacji i niska utrata wartości (wysoka wartość rezydualna - cena za jaką można sprzedać auto np. po 5 latach).
Fiat
13 W przypadku nowego fiata doblo kierowca dostanie do wyboru około 200 różnych typów nadwozia i ponad 1000 możliwych wariantów - od furgonów do szybkiego transportu i wersji zabudowanych przeznaczonych do konkretnych celów do pojazdów specjalnych.
Fiat
14
Fiat
15
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
16
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
17
Fiat
18
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
19
Fiat
20
Fiat
21
Fiat
22
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
23
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK2015
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję