Tak wygląda nowa i duża Skoda... za małe pieniądze. Nowy superb kombi. ZDJĘCIA
1
Przypominamy, że pierwsza generacja skody superb pojawiła się w 2001 roku jako samochód nawiązujący nazwą do limuzyny pierwszej serii modeli superb produkowanej w latach 1934-1949.
Drugie wcielenie wjechało na rynek w 2008 - to pokolenie było już dostępne w dwóch wersjach nadwozia, jako limuzyna (z dzieloną klapą bagażnika) i kombi (od 2009 roku).
Od chwili debiutu kombi do dziś Czesi sprzedali ponad 200 tys. sztuk tej odmiany swojego największego modelu. To oznacza, że 35 proc. kierowców decydujących się na superba na przestrzeni 6 lat wybierało właśnie bardziej pakowną odmianę.
Zdaniem przedstawicieli Skody superb należy do najpopularniejszych aut klasy średniej. Najnowsze, trzecie pokolenie w wersji kombi zdenerwuje nie tylko Forda, Opla czy Hyundaia. Na celownik trafił także bratni volkswagen passat...
Skoda
2 Rozstaw osi skody superb III kombi wydłużono o 8 cm, do 2,84 m. Auto jest o prawie 5 cm szersze od poprzedniej generacji (większy rozstaw kół - z przodu 1584 mm, tył 1572 mm). W efekcie na pokładzie jest przestronnie niemal jak… w mercedesie klasy S. Ekstremalnie dużo miejsca na nogi mają pasażerowie tylnej kanapy.
Skoda
3 Radykalne zmiany były możliwe dzięki zastosowaniu nowego modułowego systemu MQB opracowanego przez inżynierów z Wolfsburga. To właśnie dzięki rozwiązaniom z półek Volkswagena karoseria skody superb III jest lżejsza aż o 75 kg w porównaniu do poprzednika. Zresztą ten sam system wykorzystuje najnowszy VW passat.
Skoda/facebook / Martin Z
4
Nowa skoda superb kombi to kolejna odsłona czeskiej maszyny do wygrywania przetargów. Jednym z asów w walce o kontrakt jest bagażnik większy od poprzednika o 27 l - w przypadku najnowszego modelu przy piątce pasażerów ładownia połyka 660 l. Po złożeniu tylnej kanapy mieści prawie 2000 l (dokładnie 1950 l). W opinii konstruktorów nowe czeskie kombi ma największy bagażnik w klasie.
Dla porównania bratni volkswagen passat variant to 650/1780 l, a stojący o klasę wyżej mercedes klasy E kombi 695/1950 l. Biorąc pod uwagę kryterium najniższej ceny i oferowanych możliwości starcie na dzień dobry wygrywa?
Skoda
5 W nowej skodzie superb kombi zamiast jednego, obecnie są dwa parasole umieszczone w przednich drzwiach. Schowki na parasol są z materiału odprowadzającego wodę i znajdują się w tapicerce przednich drzwi. Ściekająca woda może odpływać przez specjalne odprowadzenie. Parasole są pokryte powłoką antybakteryjną. Wszystkie te bajery spodobają się ministrom.
Skoda / UliSonntag
6 W nowej skodzie superb kombi pokrywa może być podnoszona elektrycznie - także bez udziału rąk, wystarczy stopą machnąć pod tylnym zderzakiem. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to jedno z rozwiązań, którym superb III śmiało zagląda do krainy luksusu.
Skoda
7 W wyposażeniu standardowym lub wśród opcji czeski producent zaoferuje trzystrefową klimatyzację automatyczną, elektrycznie sterowane okno dachowe, kamerę ułatwiającą cofanie (w poprzednim modelu niedostępną), zestaw audio z dwunastoma głośnikami, złącze USB i gniazdo 230 V w tylnej części kabiny, ogrzewanie postojowe, specjalne uchwyty na tablety w tylnej części auta czy wyjmowaną lampkę LED w komorze bagażnika. Klasyczny hamulec ręczny w nowym superbie seryjnie został zastąpiony elektrycznym hamulcem postojowym.
Skoda
8 W kabinie projektanci postawili na prostotę - na próżno tu szukać stylistycznych zawijasów. Układ poszczególnych przycisków i pokręteł przypomina skodę octavię. Silniki?
Skoda / UliSonntag
9
Skoda postawi przed kierowcami do wyboru czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne. Podobnie jak w przypadku limuzyny najsłabszą i najtańszą wersję kombi będzie napędzać jednostka benzynowa 1.4 TSI/125 KM (200 Nm) połączona z sześciobiegową skrzynią manualną.
Nowa skoda superb kombi będzie też dostępna silnikiem 1.4 TSI/150 KM (moment obrotowy 250 Nm). Jednostka jest wyposażona w systemem odłączający połowę cylindrów - zdaniem inżynierów, dzięki temu rozwiązaniu zużycie paliwa jest mniejsze o 30 procent w porównaniu z podobną jednostką w poprzednim modelu. Silnik ten będzie można zamówić także z napędem na cztery koła.
Jednostka 1.8 TSI/180 KM (320 Nm) zostanie połączona z sześciobiegową skrzynią manualną (w wersji z automatem DSG - 250 Nm). Najmocniejsza nowa skoda superb kombi będzie napędzana silnikiem 2.0 TSI/280 KM (350 Nm; tylko w układzie z sześciostopniowym automatem DSG i stałym napędem na cztery koła).
Skoda / UliSonntag
10
Podstawowy silnik wysokoprężny 1.6 TDI/120 KM (250 Nm) występuje w połączeniu z ręczną sześciobiegową skrzynią lub z siedmiobiegowym automatem DSG. Najbardziej oszczędnym będzie nowy superb kombi GreenLine 1.6 TDI.
Środkowym silnikiem wysokoprężnym w nowym superbie kombi będzie 2.0 TDI/150 KM (340 Nm). Taki model pojawi się do wyboru z ręczną skrzynią biegów i z przednim napędem lub z napędem na cztery koła. Przewidziano też odmianę przednionapędową z automatem DSG.
Najmocniejszy nowy superb kombi z silnikiem wysokoprężnym to wersja napędzana jednostką 2.0 TDI/190 KM (400 Nm).
Kiedy auto pojawi się na polskim rynku i za ile?
Skoda / UliSonntag
11
Nowa skoda superb kombi zadebiutuje oficjalnie we wrześniu w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie. Chwilę po premierze trafi do sprzedaży. Cena? W Polsce czeska limuzyna w najtańszej wersji kosztuje od 79 500 zł - ponad 12 tys. zł mniej niż volkswagen passat w tym samym silnikiem 1.4 TSI/125 KM.
Nie jest wykluczone, że taka sama proporcja zostanie zachowana w przypadku kombi. Passat variant kosztuje od 96 tys. zł...
Skoda
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję