Przyciągnął tłumy! Nowy ford focus RS kryje asa pod karoserią. ZDJĘCIA
1
Jadowitych fordów powstało już trzy dziesiątki - wielu fanów motoryzacji pamięta takie legendy jak 16-zaworowy ford escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany ford sierra RS Cosworth z 1985 roku oraz ford escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła. Ostatnią odmianą najbardziej sportowego wśród europejskich modeli tej marki był focus RS (II generacja po liftingu z pięciocylindrowym silnikiem).
Zupełnie nowy focus RS zaskoczył rodzajem napędu ukrytym pod karoserią…
Ford / Neil Turner
2 Sercem nowego focusa RS jest turbobenzynowy silnik 2.3 EcoBoost montowany m.in. w mustangu. Jednak konstrukcja zastosowana pod maską nowego focusa RS została zmodyfikowana i w efekcie produkuje znacznie ponad 320 KM. Bezpośredni rywal, czyli volkswagen golf R jest przynajmniej o 20 KM słabszy (2.0 TSI/300 KM).
Ford / Neil Turner
3 Samochód został wyposażony w sześciobiegową przekładnię manualną - drążek jest krótszy, co ma pozwalać na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę przełożeń. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.
Ford
4 Mamy nadzieję, że nowy silnik focusa RS będzie brzmiał przynajmniej tak dobrze jak pięciocylindrowa jednostka stosowana w poprzedniku... Podobno inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, aby focus RS generował dźwięk uzupełniany charakterystycznym dla modeli RS "bulgotaniem", "strzelaniem" i "trzaskaniem".
Newspress
5
Wyższa moc silnika focusa RS to zasługa nowej turbosprężarki twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor - rozwiązanie zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o wyższej gęstości.
Znacznie lepsze osiągi to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego z elektronicznym zaworem (sprawia by ciarki szły po plecach).
Ford / TimBisMedia 44 7776 187123
6
Głowica cylindrów (wykonana ze wzmocnionego aluminium ma znieść wyższe temperatury pracy) została zamontowana na bardziej wytrzymałej uszczelce. Z kolei blok cylindrów kryje bardzo wytrzymałe żeliwne tuleje.
Konstruktorzy twierdzą, że priorytetem przy budowie nowego focusa RS było opracowanie wydajnego układu chłodzenia. Dlatego inżynierowie wygospodarowali dodatkową przestrzeń w przedniej części nadwozia, aby zmieścić w niej większą chłodnicę - największą, jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę focusa.
Nowy focus RS po raz pierwszy będzie dostępny w nadwoziu pięciodrzwiowym.
Ford / Neil Turner
7
Największą niespodzianką jaką skrywa nowy ford focus RS jest napęd 4x4 Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring).
System Ford Performance AWD potrafi nie tylko podzielić napęd między przednią i tylną oś, ale i pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi.
W efekcie do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 proc. momentu napędowego, z czego do 100 proc. może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.
Newspress
8 Inżynierowie Forda twierdzą, że podczas pokonywania zakrętu sterownik tylnej osi przekierowuje siłę napędową do "zewnętrznego" koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. "Transfer napędu" daje w efekcie "wpychanie" samochodu do wnętrza skrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, dosłownie eliminując podsterowność.
Ford
9 Konstruktorzy podkreślają, że nowy system napędu 4x4 dopracowano tak, by zapewniał wyjątkową przyczepność - z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g - oraz najlepszą w klasie prędkość pokonywania łuku, a także przyspieszenie na wyjściu ze skrętu.
Ford / TimBisMedia 44 7776 187123
10
Zawieszenie nowego focusa RS jest prawdziwie sportowe - charakterystyki sprężyn, łożysk i stabilizatorów są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w focusie ST. Amortyzatory o regulowanych trybach pracy i twardości, pozwalają na przestrojenie RS do jazdy torowej.
Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19. W efekcie powstały standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku i - po raz pierwszy w modelu RS - opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 do jazdy na torze wyścigowym.
Ford / Neil Turner
11 W kabinie czeka kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu i grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane). W opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro z panelami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych.
Ford
12 Do wyboru są cztery kolory nadwozia - Nitrous Blue (czterowarstwowy lakier metaliczny ekskluzywny dla RS), Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Samochód zaprezentowany w Genewie pokryty jest tym samym specjalnym lakierem Liquid Blue, który po raz pierwszy pokazano na nowym modelu forda GT w styczniu w Detroit.
Newspress
13 Nowy ford focus RS jest pierwszym modelem serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja ruszy pod koniec 2015 roku w należącej do Forda fabryce w Saarlouis w Niemczech. W Polsce auto pojawi się w 2016.
Ford / Neil Turner
14
Najczęściej kupowany samochód pod słońcem? Z przeprowadzonych przez Forda analiz liczby nowo zarejestrowanych pojazdów, jakie opublikowała firma badawcza Polk wynika, że w 2013 roku focus zachowuje pozycję najlepiej sprzedającego się modelu na świecie.
Liczba rejestracji focusa wzrosła o 8,1 proc., a w roku 2013 na całym świecie sprzedano 1 097 618 egzemplarzy tego modelu. W 2012 roku wydano kierowcom łącznie 1 014 965 egzemplarzy, przy czym w ubiegłym roku odnotowano 317 110 rejestracji w Europie - to 29 procent wszystkich nowych rejestrowanych focusów.
UnitedPictures.COM
15
Ford
16
Ford / Neil Turner
17
Ford / Neil Turner
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję