Nowe Audi A8 L Security. Pancerna limuzyna z Niemiec. ZDJĘCIA
1 Bazą do budowy opancerzonej limuzyny była zmodyfikowana karoseria produkowana seryjnie w zakładach w Neckarsulm. Nadwozie składa się w znacznym stopniu z aluminium i waży ok. 40 procent mniej niż porównywalna konstrukcja z blachy stalowej (to dzięki zastosowaniu technologii Audi Space Frame). Specjalne elementy konstrukcyjne zwiększające bezpieczeństwo przygotowywane są ręcznie i w tajemnicy (ludzie z Audi określają to jako „warunki chronionego środowiska produkcyjnego”). Takie uzbrojenie w odpowiednie opancerzenie i inne elementy zajmuje przeszkolonym pracownikom ok. 450 godzin - potem karoseria wraca do fabryki na montaż finalny. Jaki ostrzał wytrzyma nowe audi A8 L security?
Audi
2 W klatce bezpieczeństwa, którą jako element samonośny zintegrowano z karoserią, zastosowano pancerną stal formowaną na gorąco, włókno aramidowe, ceramikę, specjalny stop aluminium i szkło wielowarstwowe. W strefach przejściowych materiały ochronne nakładają się na siebie tak, by zapewnić możliwie najwyższe bezpieczeństwo.
Audi
3 Wiadomo, że nowe wcielenie pancernego A8 posiada oficjalny certyfikat Niemieckiego Urzędu Balistyki w Monachium. Spełnia wymogi klasy odporności balistycznej VR 7 (zgodnie z dyrektywą BRV 2009). Skrót BRV oznacza Bullet Resistant Vehicles (pojazdy odporne na ostrzał z broni palnej). W klasie VR 7 obowiązują najwyższe wymagania dotyczące cywilnych limuzyn opancerzonych. Blacha i przeszklenie kabiny pojazdu muszą wytrzymać ostrzał amunicji przeciwpancernej stosowanej przez wojska NATO. W niektórych strefach opancerzenie limuzyny spełnia kryteria klasy VR 9 i VR 10. Jego odporność na wybuch zbadano zgodnie z dyrektywą ERV 2010 (Explosion Resistant Vehicles).
Audi
4 W aluminiowe progi auta wmontowano masywne profile balistyczne, które zwiększają ochronę przed podłożonymi ładunkami wybuchowymi. Wymagania w tej kwestii w ostatnich latach znacznie zaostrzono. Pancerna podłoga pojazdu jest wykonana ze specjalnego stopu aluminium. Wiadomo, że nowe audi A8 L security jest odporne na wojskowe granaty ręczne. Nawet ładunek wybuchowy, określony w zestawie koniecznych testów (producent nie ujawnia o jaki ładunek chodzi), nie zagraża życiu pasażerów - dowodem na to mają być wyniki prób z manekinami. Okna w drzwiach, szybę przednią i tylną wykonano ze specjalnego szkła, które po wewnętrznej stronie pokryte jest warstwą poliwęglanu, łagodzącą skutki wybuchu. Na życzenie, okna w drzwiach można całkowicie opuszczać. Sterowane są elektromechanicznie. Specjalny ogranicznik daje możliwość utrzymywania drzwi w każdej dowolnej pozycji.
Audi
5 Centralną częścią opancerzonego audi A8 L security jest tzw. skrzynia komunikacyjna w bagażniku. Poza sterownikami elektroniki pokładowej kryje ona dodatkowy akumulator i części elementów opcjonalnych, które mają jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów. Solidnie opancerzona skrzynia komunikacyjna ma lekkie drzwiczki z ceramiki, ich rama wykonana jest natomiast z aluminium. Na życzenie, specjalną ochronę producent może ponadto zamontować na akumulatorze i baku paliwa. Element wyposażenia seryjnego nowego audi A8 L security to także interkom, za pośrednictwem którego pasażerowie mogą porozumiewać się ze światem zewnętrznym, także przy zamkniętych oknach. Interkom wykorzystuje głośniki w osłonie chłodnicy oraz mikrofony we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu.
Audi
6 Na liście opcji jest np. system wysiadania awaryjnego w razie zagrożenia - inżynierowie chwalą się że, to rozwiązanie opatentowane przez Audi. Gdy kierowca lub siedzący obok niego pasażer naciśnie zaplombowany przycisk i pociągnie jedną z wewnętrznych klamek u drzwi, pirotechniczne śruby rozdzielające w zawiasach odłączą drzwi od karoserii - wystarczy je następnie lekko wypchnąć na zewnątrz. Kolejnym specjalnym elementem jest system gaszenia ognia, aktywowany przyciskiem lub za pomocą czujnika ciepła. Środek gaśniczy z dwóch pojemników zamontowanych w bagażniku wypływa rurami pod spodem pojazdu. Dysze wtryskują go do wnęk kół, na podwozie, na bak i do komory silnika.
Audi
7 System awaryjnej wentylacji to dwie butle ciśnieniowe, które znajdują się w chronionej strefie. Po naciśnięciu odpowieniego przycisku, system zaopatruje wnętrze w świeże powietrze do oddychania, wydostające się przez specjalne otwory. W większości przypadków powietrze tłoczone jest na tyle długo, by przejechać przez niebezpieczny teren lub go opuścić. System wytwarza nadciśnienie we wnętrzu samochodu, zapobiegając w ten sposób wnikaniu szkodliwych gazów. Kolejna opcja to zapłon bezpieczeństwa. Silnik wyposażonego w niego audi A8 L security kierowca odpala zdalnie, z pewnej odległości. Na liście opcji jest jeszcze m.in.: selektywna blokada drzwi, wyciąg dymu z wnętrza, diodowa sygnalizacja do jazdy w konwoju, maszt do proporczyków, światła ostrzegawcze, syrena, miejsce do montażu i wbudowania analogowej i cyfrowej krótkofalówki, wbudowany na stałe telefon, rejestrator samochodowy, dodatkowa kamera z tyłu pojazdu i ogrzewana szyba przednia wraz z częściowo ogrzewanymi szybami bocznymi.
Audi
8 W tylnej części znajdują się dwa oddzielne siedzenia z regulacją elektryczną. Przednie komfortowe fotele regulowane są w wielu kierunkach. Opcjonalnie oferują również funkcję masażu i funkcję wietrzenia. Na życzenie, Audi montuje siedzenie dające możliwość pełnego relaksu. Taki tylny fotel posiada duży zakres regulacji, elektrycznie wysuwany podnóżek oraz funkcję wietrzenia i funkcję masażu. Dostępna jest też tylna konsola środkowa z dużymi schowkami, którą można wzbogacić o system Rear Seat Entertainment z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 10,2 cala. Opcjonalne elementy to także składany stolik, lodówka i ogrzewanie postojowe.
Audi
9 Limuzyna odporna na ostrzał i wybuchy może być napędzana silnikiem 4.0 V8 TFSI o mocy 435 KM lub wolnossącą jednostką W12 o mocy 500 KM. Wersja z silnikiem V8 do 100 km/h przyspiesza w 7,5 s. Odmiana W12 jest szybsza o 0,4 sekundy. W obu silnikach, za przenoszenie napędu odpowiada ośmiostopniowa przekładnia automatyczna tiptronic. Skrzynią można sterować elektronicznie za pomocą dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. Siły napędowe przenosi stały napęd na cztery koła quattro.
Audi
10 Standardowo opancerzona limuzyna porusza się na kutych felgach o średnicy 19 cali. Opony mają rzadko spotykany rozmiar 255/720 i indeks obciążenia R 117. Pierścienie z tworzywa sztucznego, zamontowane na felgach, umożliwiają pokonanie odcinka 80 km na przebitych lub przestrzelonych oponach. Samochód jest też wyposażony w system kontroli ciśnienia w oponach.
Audi
11 Wiadomo, że nowe audi A8 L security można zamawiać już teraz. Dostawy rozpoczną się w trzecim kwartale 2014 roku. Audi zapewnia specjalny trening dla kierowców i użytkowników tego pojazdu. Czy BOR kupi taką limuzynę do swojego parku? Dlaczego nie…
Audi
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję