Naszpikowana bajerami w Japonii! Nowa mazda 3 już w Polsce! Ceny i ZDJĘCIA
1 Polska gama nowej mazdy 3 obejmuje dwie wersje nadwozia: hatchback i sedan oraz cztery poziomy wyposażenia: SkyGO, SkyMOTION, SkyENERGY i SkyPASSION. Dostępna będzie z silnikami benzynowymi o pojemności 1.5 (o mocy 100 KM) i 2.0 l (moc 120 lub 165 KM) oraz z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Jak się dowiedzieliśmy Mazda nie będzie oferować w Polsce silnika wysokoprężnego SKYACTIV-D 2.2/150 KM.
Mazda
2 W porównaniu do poprzednika długość nowej mazdy 3 pozostała bez zmian (4,46 m), za to wysokość jest mniejsza o 20 mm (1,45 m), a szerokość - o 40 mm większa (1,80 m). Zwiększony o 6 cm rozstawowi osi zaowocował przestronniejszym wnętrzem - najbardziej to odczują pasażerowie siedzący z tyłu.
Mazda
3 Nowa mazda 3, podobnie jak mazda 6, będzie wyposażona w system odzyskiwania energii podczas hamowania. i-ELOOP ("intelligent Energy Loop"). W opinii inżynierów z Japonii to pierwszy na świecie system zastosowany w samochodzie osobowym, wykorzystujący kondensator do magazynowania energii odzyskanej w trakcie hamowania. Zgromadzona w nim energia służy do zasilania urządzeń elektrycznych auta. Osiągi?
Mazda
4 Najwidoczniej inżynierowie Mazdy brzydzą się małymi pojemnościami i turbodoładowaniem (które bywa często zawodne i wymagające w czasie eksploatacji) - wierzą, że w tradycyjnych silnikach drzemią jeszcze pokłady nieodkrytych możliwości... Dlatego pod maską można mieć jedną z trzech wolnossących jednostek benzynowych. Podstawowym napędem jest nowy SKYACTIV-G 1.5/100 KM. W opinii projektantów jednostka ma średnio spalać 5 l/100 km - nawet jeśli to nie jest realne, to zużycie benzyny w takim aucie mniejsze niż 6 litrów na 100 km trzeba uznać za rewelacyjne. Napęd współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią SKYACTIV-MT. Układ start-stop montują seryjnie. Moment obrotowy 150 Nm przy 4000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,7 s. Prędkość maksymalna - 185 km/h.
Mazda
5 Nowa mazda 3 jest także wyposażana w dwie wersje silnika SKYACTIV-G 2.0. Wersja o podwyższonej mocy osiąga 165 KM przy 6000 obr./min i 210 Nm przy 4000 obr./min. Dostępna w hatchbacku ze skrzynią ręcznie sterowaną i układem i-ELOOP (układem odzysku energii hamowania Mazdy), rozpędza samochód do 100 km/h w 8,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Średnie spalanie w opinii konstruktorów ma być na poziomie 5,8 l/100 km.
Mazda
6 Silnik SKYACTIV-G 2.0 o standardowej mocy 120 KM przy 6000 obr./min; 210 Nm przy 4000 obr./min, jest dostępny zarówno pod maską hatchback jak i sedana. Można go mieć z automatem SKYACTIV-Drive lub ręcznie sterowaną przekładnią SKYACTIV-MT. Spalanie - 5,1 l/100 km (skrzynia ręczna) oraz 5,6 l/100 km (skrzynia automatyczna). Sprint do 100 km/h trwa odpowiednio 8,8 i 10,3 s. Rozpędzanie kończy się przy 198 km/h.
Mazda
7 W nowej "trójce" można "ćwierkać" na Twitterze, robić wpisy na Facebooku i korzystać z internetowych radiostacji - coś podobnego niedawno można było otrzymać wyłącznie w autach premium. Żeby nie odrywać kierowcy od obserwowania drogi, nad zestawem zegarów umieszczono wyświetlacz head-up (opcja).
Mazda
8 Ceny? Najtańsza mazda 3 kosztuje w Polsce od 62 900 zł (hatchback w wersji SkyGO występuje tylko z benzynowym silnikiem 1.5/100 KM). Samochód seryjnie jest wyposażony w manualną klimatyzację, przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne, układ wspomagani ruszania na wzniesieniu, system monitorowania ciśnienia w oponach, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, radio. Jest też cała armia elektronicznych wspomagaczy hamowania, stabilności toru jazdy i trakcji. Zdecydowanie korzystniejszym wyborem jest odmiana SkyMOTION - cena od 67 900 zł - 5 tys. zł różnicy w porównaniu do bazowej wersji a wyposażenie zdecydowanie bogatsze (alufelgi, skórzane dodatki w kabinie, tempomat, odtwarzacz CD/MP3, automatyczna klimatyzacja…). Najdroższa wersja SkyPASSION jest dostępna jedynie z silnikiem 2.0/165 KM - cena od 87 900 zł. Na pokładzie brakuje jedynie gwiazdki z nieba… Rywale? Najtańszy "król kompaktów", czyli volkswagen golf, w 5-drzwiowym wydaniu z podstawowym silnikiem 1.2 TSI/85 KM kosztuje od 61 790 zł.
Mazda
9 Bagażnik? Hatchback - 350 litrów pojemności, sedan - 419 litrów. W obu przypadkach to więcej niż w obecnym modelu. Po złożeniu tylnych siedzeń w hatchbacku uzyskuje się 1250 litrów pojemności ładunkowej. Otwór bagażnika sedana jest szerszy o 100 mm - dzięki temu japońska limuzynka może zmieścić 3 walizki 67 cm.
Mazda
10 Na pokładzie nowego modelu można mieć między innymi radio Aha z możliwością dostępu do internetu. Na liście bajerów znajdziemy m.in. układ ostrzegający o obiekcie znajdującym się przed samochodem (FOW) mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu w zakresie prędkości 15-200 km/h, ostrzegając sygnałem dźwiękowym i wizualnym, że swoją nową mazdą3 podjechałeś za blisko. Jest też system wspomagający hamowanie Smart City Brake Support (SCBS) to układ samoczynnego hamowania przy małych prędkościach Mazdy, uzupełniający SBS w zakresie 4-30 km/h, zwłaszcza w jeździe miejskiej. Spis dodatków obejmuje też adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości, czyli aktywny tempomat (MRCC), który zmniejsza moc silnika i używa hamulców, by utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu przy prędkości do 200 km/h. Zaś system monitorowania strefy za samochodem (RVM) ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z tyłu na sąsiednich pasach, eliminując "martwe pola".
Mazda
11 System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS) obserwuje oznakowanie poziome wytyczające pasy na jezdni i przy prędkości powyżej 65 km/h ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa. Układ analizujący odległość do poprzedzającego pojazdu (DRSS) oblicza i przedstawia odległość i czas do zderzenia z pojazdem poprzedzającym w zakresie 30-200 km/h.
Mazda
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję