Najbardziej ekonomiczne auto świata? ZDJĘCIA XL1
1 Zacznijmy pomiarów. XL1 ma 389 cm długości (dla porównania VW polo ma 3970 mm długości), 167 cm szerokości i co ważne tylko 115 cm wysokości - nawet rasowe sportowe porsche boxster jest o 129 mm wyższe (1282 mm). Rozstaw osi wynosi 222 cm.

Volkswagen
2 Wygląd? Tu najważniejsza była aerodynamika. Jak zapewniają konstruktorzy kształt karoserii XL1 zapewnia współczynnik oporu o wartości 0,189. Mercedes pochwalił się niedawno, że stworzył rekordzistę w wśród samochodów produkowanych seryjnie - 0,22 to wynik mercedesa CLA. Tym samym VW bije Mercedesa na tym polu…

Volkswagen
3 Na pokładzie XL1 mogą podróżować dwie osoby. Do środka wsiada się przez unoszone do góry drzwi/skrzydła - w razie wypadku w wydostaniu się z roztrzaskanego auta pomogą ładunki pirotechniczne, które zostaną odpalone automatycznie.

Volkswagen
4 Bagażnik zaprojektowany w odwłoku XL1 ma 120 litrów pojemności... Jednak w przypadku takiego auta najważniejszy jest napęd...

Volkswagen
5 To duet składający się z dwucylindrowego TDI o pojemności 0,8 litra i mocy 48 KM i silnika elektrycznego o mocy 27 KM. Co ciekawe jednostka spalinowa XL1 powstała z połowy silnika 1.6 TDI...

Volkswagen
6 Łącznie zespół ten daje kierowcy XL1 75 KM mocy i 140 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Osiągi?

Volkswagen
7 Osiągi? Samochód waży 795 kg. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 12,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h

Volkswagen
8 W walce o cenne kropelki paliwa wspiera kierowcę zautomatyzowana, dwusprzęgłowa 7-biegowa przekładnia DSG. Skrzynia przekazuje napęd na tylną oś

Volkswagen
9 W trybie elektrycznym XL1 może przejechać do 50 km/h. Silnik elektryczny czerpie energię z litowo-jonowych akumulatorów ważących 227 kg

Volkswagen
10 Volkswagen XL1 przy stałej prędkości 100 km/h wykorzystuje tylko 8,4 KM. Na przejechanie 1 km w trybie elektrycznym nowy model VW potrzebuje 1 kWh

Volkswagen
11 Karoseria to popis inżynierii wagi piórkowej. Nadwozie uformowane zostało z lekkich i jednocześnie sztywnych polimerów wzmocnionych włóknami węglowymi...

Volkswagen
12 Lekkie aluminium wykorzystano przy budowie układu jezdnego. Wisienką na torcie są magnezowe felgi zza których wyglądają ceramiczne tarcze hamulcowe

Volkswagen
13 Wreszcie spalanie! Zbiornik paliwa ma 10 litrów pojemności. Na ile kilometrów to ma wystarczyć?

Volkswagen
14 W przypadku, kiedy samochód ma akumulatory naładowane do pełna wówczas łączny zasięg auta na prądzie i oleju napędowym wynosi niemal 500 km (dokładnie 499 km). Średnie spalanie w takim przypadku ma wynosić 0,9 l na 100 km.

Volkswagen
15 Volkswagen XL1 będzie produkowany… ręcznie. Na początek kierowcy dostana 50 sztuk tego auta. Cena? Pozostaje tajemnicą…

Volkswagen
16 Volkswagen XL1 będzie produkowany w Dolnej Saksonii w fabryce w mieście Osnabrueck

Volkswagen
17 Gotowy do produkcji XL1 spełnia marzenie prezesa rady nadzorczej VW Ferdinanda Piecha o samochodzie spalającym mniej niż litr paliwa na 100 km...

Volkswagen
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Komentarze(17)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeMoże by tak darmową energią napędzać ?
NIE ...Bo ktoś musi zarabiać krocie ..
Orzę ziemię, grzebię w gnoju!
Jestem panem w całej wsi,
Bo mam golfa W TDI.
Wszyscy we wsi mnie szanują,
gdy zajadę swoją furą.
Laski piszcza, kury gdaczą,
kiedy w golfie mnie zobaczą!
Gdy zajade zaś pod kościół.
Wszyscy mówią TO jest gościu...
WÓZ wymiata Fordy,Fiaty!
Widać we wsi, kto bogaty.
A sam znaczek TDI,
Wszystkim się po nocach śni.
Idę orać bo już czas,
zanim ZAZDROSC ZEŻRE WAS.
Wy tu siedźcie i czytajcie
I mój wózek podziwiajcie,
Bo to auto cud techniki,
Niemce robią super bryki
(z internetu)
Przy upowszechnieniu technologii, można całkowicie zrezygnować z paliw kopalnych dla aut osobowych. Warto też potanić produkcję superkondensatorów (ultracapacity), na których niewątpliwie jest oparta akumulacja energii elektrycznej z modułu silnik-prądnica i z energii hamowania. To jest odpowiedź dla niedowiarków, że techniką hybrydową można najszybciej osiągnąć całkowitą niezależność od paliw kopalnych. Wszak olej napędowy już dzisiaj w Polsce produkujemy ze słomy!
Widać wysiłek na obniżeniu oporów aerodynamicznych (stąd to szokujące zakryte tylne koło) i walkę o obniżenie masy pojazdu.
Ciekawe, co powiedzą użytkownicy na tę rewelację motoryzacyjną.
"Na przejechanie 1 km w trybie elektrycznym nowy model VW potrzebuje 1 kWh "
Prosty rachunek. ponieważ 1 kWh kosztuje złotówkę, to przejechanie 100 km kosztuje 100 złotych. Krótko mówiąc 18 l ON na setkę.
Czy ktoś kto pisze nie potrafi liczyć???