Nowy Jeep Compass debiutuje w Polsce. Do wyboru 5 wersji napędowych

Nowy Jeep Compass w jasnej zielni Hawaii z charakterystycznym siedmioszczelinowym grillem, reflektorami LED Matrix, długą kabiną, 16-calowym ekranem multimediów, głębiej profilowanymi fotelami i na 20-calowych felgach wygląda pierwszorzędnie. Z polotem narysowane 4,55-metrowe auto wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów.

Reklama

Na tle rywali wyróżnia się również rozsądną ceną, praktycznością oraz możliwościami 5 wersji napędowych. I to tylko część argumentów, które mają stanowić o jego przewadze nad konkurencją z Chin czy resztą rynku. Ale po kolei…

Nowy Jeep Compass w świetnym stylu. Tak wygląda ponad 4,5 metra technologii

Jeep Compass to całkowicie świeża konstrukcja - od kół po czubek dachu. Korzysta z platformy STLA Medium stworzonej z myślą o nowej generacji samochodów segmentu C i D. W porównaniu do poprzednika jest o 14,4 cm dłuższy i 8,5 cm szerszy, rozstaw osi rozciągnięto niemal o 16 cm. Stąd na dzień dobry przekonuje do siebie rozmachem sylwetki. Odporne na zadrapania nielakierowane osłony drzwi i nadproży plus trapezoidalne nadkola jak w Willysie czy Wranglerze sprawiają, że nie wyprze się amerykańskiej rodziny. Za zamkniętym siedmioszczelinowym grillem ukryto radar i kamerę - umieszczenie ich na tej wysokości zmniejsza ryzyko uszkodzenia. Do tego jest solidny czarny zderzak przypominający kwadratową szczękę zawadiaki. Tył ukształtowany z dwóch odwróconych U nawiązuje do Jeepa Wagoneera z 1962 roku, uważanego za ojca wszystkich SUV-ów. Jednak trafione proporcje i modny styl to nie wszystko.

Nowy Jeep Compass wjeżdża do Polski. Nowy model amerykańskiej marki powstał w 3 lata / Jeep / Aldo Ferrero
Nowy Jeep Compass / Jeep / Aldo Ferrero

Mimo karoserii przypominającej auto z klocków nowy Jeep szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o komfort akustyczny i zasięg (zarówno spalinowy jak i elektryczny) jest opór powietrza. Nowy Compass powinien mieć znacznie łatwiej – jego współczynnik oporu został poprawiony o 10 proc. i wynosi teraz mniej niż 0,3. W SUV-ie to znakomity rezultat, a osiągnięto go dzięki wprowadzeniu kilku technicznych sztuczek. Aktywna żaluzja grilla zintegrowana bezpośrednio z przednim zderzakiem minimalizuje opór powietrza. Kanały wentylacyjne na przednich i tylnych kołach odpowiadają za docisk niczym w autach wyścigowych. Z kolei ostre tylne krawędzie nadwozia plus całkowicie płaska podłoga poprawią przepływ powietrza pod spodem.

Nowy Jeep Compass / Jeep / Aldo Ferrero
Reklama

Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Oto wnętrze nowego Jeepa

W kabinie widać dbałość o detale wykraczającą poza standardy popularnych marek. Materiały są porządnie spasowane, miękkie gdzie należy i przyjemne w dotyku. Głębiej profilowane fotele z hojnym zakresem regulacji skutecznie podpierają ciało i w razie potrzeby potrafią masować czy podpierać krzyż (także pasażera). Kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z dużym, 16-calowym centralnym ekranem, umieszczonymi niżej pojemnościowymi przyciskami (haptycznymi) i otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny szybko reaguje na dotyk, do tego ma przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi, a dzięki bezprzewodowym aktualizacjom (OTA) mapy nawigacji są zawsze aktualne. Nowy Compass może być wyposażony w dwuszybowy panoramiczny dach, wyświetlacz head-up czy funkcję półautomatycznej zmiany pasa ruchu. Podobne frykasy można znaleźć w droższych modelach z segmentu premium.

Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH

Nowy Jeep Compass zapewnia więcej miejsca w środku. Jaka pojemność bagażnika?

Nowa platforma pozwoliła wygospodarować więcej miejsca w środku. Szczególnie dopieszczeni są pasażerowie tylnej kanapy – zyskali dodatkowe 55 mm przestrzeni na nogi, 20 mm na wysokości ramion i 10 mm nad głowami. Przybyło też miejsca do przechowywania – przednie schowki i półki łącznie gwarantują aż 34 l pojemności wobec 14 l w poprzedniku. Fajnym rozwiązaniem jest 2,5-litrowa wnęka przed pasażerem wykończona antypoślizgowym materiałem, której brzeg może służyć za uchwyt przydatny w czasie jazdy w terenie. Nowy Jeep Compass to także większy bagażnik – pojemność urosła o 45 l aż do 550 litrów. Tylna kanapa w każdej wersji jest dzielona w proporcji 40/20/40.

Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH
Nowy Jeep Compass / Jeep / Aldo Ferrero

Nowy Jeep Compass - 5 wersji napędowych do wyboru

Wreszcie napęd. Kierowcy mają dowolność wyboru. Nowy Jeep Compass jest dostępny jako miękka hybryda z technologią 48V o mocy 145 KM - ten wariant ma stanowić 45 proc. sprzedaży. Ładowana z gniazdka hybrid plug-in o mocy 195 KM powinna zainteresować 13 proc. kupujących.

Alternatywą dla spalinowych wariantów są aż trzy odmiany elektryczne (ok. 32 proc. sprzedaży). Wersja z silnikiem o mocy 213 KM, akumulatorem 74 kWh i napędem na przednie koła zapewni 500 km zasięgu. Przy czym największy akumulator pozwoli pokonać aż 660 km.

Nowy Jeep Compass / Jeep / Aldo Ferrero

Nowy Jeep Compas 4x4 to aż 375 KM mocy. Napęd sensacją

Jednak prawdziwą bombą jest elektryczny Jeep Compass 4x4, który zapewnia aż 375 KM mocy. Tylko w tym modelu Jeep stosuje specjalnie opracowany i mocniejszy tylny silnik elektryczny, który zapewnia dodatkowe 49 kW mocy szczytowej i do 232 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z tylnym reduktorem o przełożeniu 14:1 przekłada się to na 3100 Nm momentu obrotowego dostępne na tylnych kołach. Taka konfiguracja umożliwia pokonywanie nachylenia 20 proc. nawet przy zerowej przyczepności przednich kół.

Ogromną korzyścią z zastosowania nowej architektury jest maksymalna moc ładowania, która wynosi 160 kW. Uzupełnienie energii od 20 do 80 proc. trwa 30 minut. To bardzo dobry wynik. Plusem jest także ładowarka pokładowa o mocy 22 kW, która umożliwia szybsze ładowanie AC.

Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH

Jeep Compass - jaka dzielność w terenie? Zawstydza inne SUV-y

Nowy Compass swoim talentem w terenie ma zaskoczyć większość konkurencyjnych modeli. Jego atutem jest prześwit do 20 cm oraz 27-stopniowy kąt natarcia, 16-stopniowy kąt rampowy i 31-stopniowy kąt zejścia. A jeśli ktoś zabrnie daleko od szosy, to sforsuje nim brody o głębokości 47 cm. Nie ma też co się bać o akumulator – zabezpieczono go w stalowej kapsule, ma też specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia. Standardem każdej wersji jest system zarządzania trakcją Selec-Terrain, a w modelach 4x4 układ kontroli zjazdu ze wzniesienia Hill descent control.

Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH
Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH

Ile kosztuje nowy Jeep Compass? Na początek wersja First Edition

Nowy Jeep Compass na początek jest dostępny w specjalnej serii First Edition. Najtańszy model e-Hybrid kosztuje od 161 000 zł – to miękka hybryda z silnikiem benzynowym o mocy 145 KM. Z kolei Compass w wersji elektrycznej o mocy 213 KM to wydatek od 214 700 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu NaszEauto cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 174 700 zł.

Wyposażenie wersji First Edition obejmuje m.in. 20-calowe felgi, reflektory LED Matrix, podgrzewane siedzenia z tkaniny i winylu, z 6-kierunkową manualną regulacją oraz 2-kierunkową regulacją lędźwiową dla kierowcy. Lista obejmuje także czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, jazdę półautonomiczną na poziomie drugim.

Jeep przewidział siedem kolorów karoserii, które mają odpowiadać regionom geograficznym. Spis obejmuje: jasnozielony Hawaii, przypominający krajobrazy i tropikalną roślinność wysp hawajskich, Pacific (niebieski) symbolizujący Ocean Spokojny; Antarctica (biały) odzwierciedlający lód i śnieg dalekiego południa; Amazonia (brązowozielony) nawiązujący do lasów deszczowych Amazonii; Yosemite (szary) reprezentujący klify i formacje skalne parku narodowego oraz czarny Vulcano przypominający wyspę Vulcano na Sycylii.

Nowy Compass jest produkowany we Włoszech w fabryce Melfi. Pierwsze auta w salonach pojawią się w czwartym kwartale 2025 r.

Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH
Nowy Jeep Compass / Jeep / Aldo Ferrero
Nowy Jeep Compass / Jeep / Aldo Ferrero
Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH
Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH
Nowy Jeep Compass / Jeep / Aldo Ferrero
Nowy Jeep Compass / Jeep / AFPH
Nowy Jeep Compass / Jeep / Aldo Ferrero