Nowe Renault 5 już w Polsce, pięknie nas Francuzi urządzili

Nowe Renault 5 połyskujące żółtym lakierze Pop wita się z kierowcą podświetlanym logo i animacją reflektorów LED przypominającą mrugnięcie oka. Na pierwszy pokaz w Polsce cenny ładunek dotarł prosto z Paryża. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

4-metrowym nadwoziem nowe R5 stylistycznie nawiązuje do kultowego Renault 5 wprowadzonego na początku lat 70. XX wieku. Sympatyczny samochodzik w tamtych czasach tak bardzo chwycił, że niedługo po wejściu na rynek, aż 60 proc. sprzedanych aut Renault stanowił właśnie ten model. Po drodze pojawiły się również sportowe odmiany jak R5 Alpine (Gordini). W 1990 roku na drogi wjechał następca – Clio. Produkcja R5 została wygaszona w 1996 roku. Szacunki mówią o powstaniu 5,5 mln Renault 5. Teraz czas na reinkarnację…

Reklama

Nowe Renault 5 zachwyca nadwoziem i wnętrzem

Reklama

Nowe Renault 5 pełnymi garściami czerpie z pierwowzoru. Charakterystyczne prostokątne reflektory, pionowe tylne światła, wydęte błotniki jak w pierwszym Renault 5 Turbo, kolorowa uszczelka dachowa to tylko niektóre z cytatów z poprzednika.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 zamiast wlotu powietrza na podszybiu ma wskaźnik naładowania w kształcie cyfry 5 / Tomasz Sewastianowicz

W kabinie dwupoziomowa deska rozdzielcza pokryta miękkim materiałem. Tworzywa i jakość wykonania są na najwyższym poziomie. Podobnie jak w Megane i Scenicu, dźwignia zmiany biegów jest pod kierownicą, by zwolnić przestrzeń w kabinie. Komfortowo wyprofilowane fotele nawiązują do siedzeń z kultowego R5 Turbo z układem dwukolorowej tapicerki przypominającym literę H. Siedzisko i oparcie pokrywa dżins wykonany z przetworzonych plastikowych butelek.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Podwójny poziomy ekran obejmuje cyfrowy zespół zegarów o przekątnej ponad 10 cali (w wersji podstawowej 7 cali) i centralny 10-calowy wyświetlacz stacji multimedialnej. Ten ostatni wyposażono w system openR link z wyszukiwarką Google. Z kolei wskaźniki przed kierowcą podają prędkość za pomocą kolorowych znaków alfanumerycznych, które zastąpiły tradycyjne białe lub czarne liczby. To pierwsze takie rozwiązanie na rynku!

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Renault 5 z uchwytem na bagietkę. Jaka pojemność bagażnika?

Nowe Renault 5 E-Tech z długością 3,92 m wjeżdża między Clio II i Clio III, ale oferuje przestronne wnętrze o wymiarach zbliżonych do obecnego Clio V. Podobieństwo widać szczególnie jeśli chodzi o szerokość kabiny: 1,38 m z przodu i 1,36 m na tylnej trzyosobowej kanapie.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Bagażnik zapewnia 326 l pojemności. To jeden z najlepszych wyników w segmencie elektrycznych aut miejskich i lepszy od niektórych tradycyjnych modeli spalinowych o większych wymiarach zewnętrznych. Część kufra zajmuje ukryty pod składaną podłogą 27-litrowy schowek na kabel do ładowania. Poza tym różne skrytki i półki rozsiane po kabinie mają 19 litrów łącznie. Do tego Renault przewiduje ponad 100 akcesoriów, które podniosą funkcjonalność auta. Stąd też Renault 5 E-Tech będzie pierwszym samochodem wyposażonym w wiklinowy koszyk do przewożenia bagietki. Pycha!

Nowe Renault 5 to dwie pojemności akumulatorów. Zasięg ucieszy

Renault 5 naszych czasów powstało na platformie AmpR Small stworzonej z myślą o niewielkich i przystępnych cenowo autach elektrycznych. Nowa architektura dzieli niektóre komponenty z platformą CMF-B modeli Clio i Captur, stąd m.in. pochodzi przednia oś. Tylne zawieszenie jest konstrukcją wielowahaczową, zarezerwowaną dotąd do aut z wyższych segmentów. Wszystkie komponenty elektryczne (silnik czy akumulator) zaprojektowane na potrzeby R5 będą też wykorzystywane w przyszłych EV z segmentu B.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

W Renault 5 przewidziano do wyboru dwa akumulatory litowo-jonowe. Większy o pojemności 52 kWh zapewni do 400 km zasięgu. Mniejszy 40 kWh to zasięg do 300 km. Obydwa są akumulatorami opartymi na technologii NMC (nikiel mangan kobalt). Konstrukcja modułów pozwala zwiększyć gęstość energetyczną bez zwiększania ich objętości.

Akumulator 52 kWh składa się z 4 dużych modułów zamkniętych w jednej obudowie zamiast 12 mniejszych modułów jak w modelach Megane E-Tech i ZOE E-Tech. To pozwoliło ściąć z masy 20 kg do ok. 300 kg w porównaniu z baterią ZOE. Każdy z modułów waży 55 kg i zawiera 46 ogniw. Akumulator 40 kWh składa się natomiast z 3 dużych modułów zamkniętych we wspólnej obudowie. W tym przypadku każdy z modułów zawiera 31 ogniw o większej grubości, a ich łączna masa to ok. 240 kg.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Oba akumulatory są chłodzone cieczą, dla większego bezpieczeństwa płyn chłodzący nie krąży wewnątrz obudowy, lecz w komorowej podłodze wykonanej techniką wytłaczania. Z kolei wstępne ogrzewanie akumulatora w połączeniu z planowaniem tras w oparciu o mapy Google pozwala skrócić ładowanie.

Nowe Renault 5 to trzy poziomy mocy silnika

Silnik elektryczny jest dostępny w trzech poziomach mocy: 150 KM (245 Nm), 120 KM (225 Nm) i 95 KM (215 Nm). Najmocniejszy jest łączony z akumulatorem o pojemności 52 kWh, pozostałe z baterią 40 kWh. Renault 5 E-Tech ze 150-konnym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h mniej niż 8 sekund, a od 80 do 120 km/h w czasie poniżej 7 sekund. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 150 km/h.

150-konne Renault R5 przystosowano do szybkiego ładowania prądem DC o mocy 100 kW. Wersja 120-konna jest wyposażona w gniazdo DC o mocy 80 kW. Renault zapewnia, że w obu przypadkach wystarczy 30 minut, aby przejść od 15 do 80 proc. poziomu naładowania akumulatora.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Renault 5 E-Tech jest również pierwszym modelem z w nową dwukierunkową ładowarką AC o mocy 11 kW (funkcje V2L vehicle-to-load i V2G vehicle-to-grid). Ładowanie akumulatora 52 kWh od 10 do 100 proc. z terminala AC zajmuje około 4,5 godziny. W przypadku akumulatora 40 kWh pod kablem samochód spędzi o godzinę mniej.

Nowe Renault 5 - wyposażenie. Dwie wersje na początek

Renault 5 E-tech na początku będzie dostępne w dwóch poziomach wyposażenia, każde z akumulatorem o pojemności 52 kWh: Techno i Iconic Cinq – pierwszej z przewidzianych na kolejne lata wersji Collection.

Odmiana Techno to w standardzie alufelgi, 10-calowy cyfrowy kokpit, kamera cofania, system multimedialny openR link z wbudowaną przeglądarką Google, indukcyjna ładowarka do smartfonów, podświetlany wskaźnik ładowania na masce i Active Driver Assist.

Poziom wyposażenia Iconic Five dodatkowo zaoferuje dwukolorowe nadwozie, podgrzewane fotele i kierownicę (3 poziomy), parkowanie bez użycia rąk, przednie, tylne i boczne czujniki wykrywania przeszkód oraz szereg charakterystycznych elementów stylistycznych.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowe Renault 5? Będzie tańsze niż Fiat 500e

Z naszych ustaleń wynika, że nowe Renault 5 w Polsce powinno kosztować na poziomie elektrycznego Fiata 500e lub nawet mniej. Włoskie auto to obecnie wydatek od 130 900 zł.

Samochód francuskiej marki z pewnością będzie tańszy od elektrycznego Mini (od 146 500 zł). Za drogo? W drodze jest nowe Twingo za ok. 20 tys. euro (85 tys. zł).

Nowe Renault 5 i produkcja we Francji

Nowe Renault 5 w sprzedaży na początku 2025 roku. Samochód będzie montowany w Douai, a pakiet akumulatorowy w Ruitz (do czasu uruchomienia produkcji kompletnych akumulatorów w gigafabryce w Douai we współpracy z AESC-Envision, latem 2025 r.). Natomiast silnik będzie produkowany w Normandii w zakładzie w Cleon.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz