- Kia Niro większa i bardziej przestronna
- Wnętrze Niro jak w EV6, jaka pojemność bagażnika?
- Kia Niro i dane techniczne, czyli jakie spalanie, zasięg?
- Elektryczna Niro EV, na jednym ładowaniu z Gdańska do Białegostoku
- Niro EV z gniazdkiem w nosie, naładuje inny samochód elektryczny
Kia Niro nowej, drugiej generacji debiutuje w Polsce. Nie tylko wygląd pełen smaczków stylistycznych i przestronność wnętrza zaskoczą. Czego mogą spodziewać się kierowcy nad Wisłą?
Nowe Niro wyróżniają światła do jazdy dziennej przypominające wykres EKG, dwubarwne nadwozie z kabiną przesuniętą do tyłu i koła rozstawione maksymalnie na rogach karoserii. Słupek C pochylony do przodu można zamówić w jednym z sześciu kolorów. Jednak ten element to nie tylko popis designerów - odgrywa ważną rolę w zapewnieniu aerodynamiki. Od karoserii oddziela go szczelina redukująca współczynnik Cx do wartości 0,29 (dla porównania Mercedes EQS: 0,20), co szczególnie powinni docenić kierowcy elektrycznej Niro EV.
Kia Niro większa i bardziej przestronna
Nowe Niro jest też większe od pierwszej generacji. Samochód urósł aż o 65 mm do 4420 mm długości.Szerokość - 1825 mm; wysokość sięga do 1570 mm. Rozstaw osi zyskał 20 mm do 2720 mm (to nawet lepiej niż nowa Kia Sportage - 2680 mm). Dodatkowe milimetry i cieńsze o jedną trzecią przednie fotele przełożyły się na przestronność wnętrza. Nad głowami przybyło 10 mm. Szczególnie dopieszczeni poczują się pasażerowie regulowanej tylnej kanapy – mają od 20 do 40 mm więcej miejsca na nogi. W praktyce można poczuć się niczym w aucie klasy wyższej, a przecież Niro gra w segmencie podwyższonych kompaktów (C-SUV).
Wnętrze Niro jak w EV6, jaka pojemność bagażnika?
Za drzwiami środek na wzór EV6, a to oznacza intuicyjną obsługę i wysoką jakość. Pokład urządzono z materiałów pochodzących z recyklingu. Podsufitka, siedzenia, panele na drzwiach są wykonane z przetworzonych odpadów z domieszką materiałów organicznych. Pod względem solidności wykonania wnętrze nowego Niro bardziej przypomina kabiny modeli premium niż popularnych.
Miejsce kierowcy jest totalnie cyfrowe. Mistrzem pierwszego wrażenia jest potężny bezramkowy, zakrzywiony ekran o wysokiej rozdzielczości, który łączy zestaw wskaźników przed kierowcą i wyświetlacz systemu multimedialnego na konsoli środkowej. Oba mają po 10,25 cala. Niżej także dotykowy panel sterowania klimatyzacją i ogrzewania wnętrza.
Bagażnik? 475 l pojemności z tyłu i 20 l schowek z przodu - nowe elektryczne Niro EV dysponuje w sumie 495 l przestrzeni na najróżniejsze pakunki.
Modele HEV i PHEV mają bagażnik o pojemności, odpowiednio, 451 i 348 l. Przy czym każdy z nich można powiększyć przez rozłożenie na płasko oparcia tylnej kanapy. Wówczas możliwości wzrastają do 1445 l w Niro HEV, 1342 l w wersji PHEV i do 1392 litrów w elektrycznej Niro.
Wyposażenie obejmuje m.in. system zdalnego parkowania, fotel pasażera z funkcją relaksacyjną (rozkłada się elektrycznie jak leżanka), 10-calowy wyświetlacz head-up. Niro II będzie też naszpikowane systemami bezpieczeństwa. Na liście znajdziemy przykładowo: układ autonomicznego hamowania, asystenta zmiany pasa ruchu na autostradzie czy funkcję blokady otwarcia tylnych drzwi połączoną z asystentem martwego pola.
Kia Niro i dane techniczne, czyli jakie spalanie, zasięg?
Niro powstała na platformie od początku pomyślanej o różnych typach napędu. Modele PHEV i HEV korzystają z silnika benzynowego 1.6 GDI, z którym współpracuje sześciobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa drugiej generacji (6DCT). Koła zębate skrzyni biegów dopieszczono pod kątem jej wydajności oraz usunięto bieg wsteczny, co pozwoliło zaoszczędzić 2,3 kg. Jazda do tyłu jest realizowana wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego.
Niro HEV to łączna moc 141 KM generowaną przez jednostkę benzynową w połączeniu z synchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 43 KM z magnesami trwałymi. Auto od 0 do 100 km/h ma przyspieszać w 10,4 s. Zużycie paliwa producent obiecuje na poziomie 4,5-4,8 l/100 km.
W wersji PHEV (hybryda plug-in z ładowaniem z gniazdka) silnik elektryczny o mocy 84 KM zapewnia łączną maksymalną moc 183 KM i zasięg na napędzie elektrycznym do 65 km. Kia utrzymuje, że samochód zużyje 0,9-1,1 l benzyny na 100 km. Łatwiej uwierzyć w przyspieszenie - sprint do "setki" ma zająć 9,6 s.
Od teraz Kia wprowadza tryb jazdy Greenzone Drive Mode, który automatycznie przełącza napęd hybrydowy typu plug-in na napęd elektryczny. Podczas jazdy w tzw. zielonych strefach, w oparciu o wskazówki systemu nawigacji, samochód automatycznie zaczyna wykorzystywać do napędu EV. Nowe Niro rozpoznaje również ulubione miejsca kierowcy, na przykład dom czy biuro w centrum miasta, zapamiętane w nawigacji jako tzw. zielona strefa.
W przypadku Niro HEV i PHEV maksymalny ciężar holowanej przyczepy z hamulcem wynosi 1300 kg.Niro EV może pociągnąć przyczepę o masie własnej 750 kg.
Elektryczna Niro EV, na jednym ładowaniu z Gdańska do Białegostoku
Nowe Niro jako samochód elektryczny jest dostępna z akumulatorem 64,8 kWh i silnikiem o mocy 204 KM (255 Nm). Maksymalna prędkość to 167 km/h; przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa 7,8 sekundy. Ładowanie od 10 do 80 proc. za pomocą szybkiej ładowarki prądu stałego zajmuje 43 minuty. Zasięg na jednym ładowaniu to 463 km (zużycie energii w cyklu mieszanym - 15,7 kWh/100 km). Takim autem bez przystanku na ładowanie można np. przejechać z Gdańska do Częstochowy lub Białegostoku – przynajmniej teoretycznie.
Niro EV z gniazdkiem w nosie, naładuje inny samochód elektryczny
Nowa Kia Niro EV pozostała wierna poprzednikowi - z przodu, w osłonie w kształcie tygrysiego nosa, wbudowano port ładowania. Samochód dostanie też technologię Vehicle to Load (V2L), która działa jako źródło prądu (110/220 V). Dzięki temu będzie możliwe zasilanie o mocy do 3,6 kW np. 55-calowego telewizora i klimatyzatora przez ponad 24 godziny. W razie potrzeby z akumulatora auta można naładować również inny samochód elektryczny (Vehicle-2-Vehicle V2V).
Kia Niro i atrakcyjne ceny w Polsce
Niro hybryda i hybryda plug-in będzie dostępne w salonach od lipca. Kia Niro EV zadebiutuje na rynku miesiąc później.
Kia Niro hybryda kosztuje od 117 900 zł. Niro plug-in to wydatek od 142 900 zł. Na elektryczną Niro EV trzeba przygotować od 167 900 zł, cena wypada jeszcze bardziej atrakcyjnie po uwzględnieniu dopłat z programu "Mój elektryk". Tak wygląda potrójne uderzenie koreańskiej marki.
Cennik Kia Niro HEV i PHEV
Kia Niro | Wersja wyposażenia M | Wersja wyposażenia L | Business Line |
Hybryda 1.6/141 KM 6DCT | 117 900 zł | 130 900 zł | 142 900 zł |
Hybryda plug-in 1.6/141 KM 6DCT | 142 900 zł | 157 900 zł | 169 90z zł |
Cennik elektrycznej Niro EV
Kia Niro EV | Wersja wyposażenia M | Wersja wyposażenia L | Wersja wyposażenia XL |
Silnik - 204 KM; bateria - 64,8 kWh; zasięg - 436 km | 167 900 zł | 188 900 zł | 206 900 zł |
Cena przy uwzględnieniu dopłaty dla osób fizycznych 18 750 zł | 149 150 zł | 170 150 zł | 188 150 zł |
Cena przy uwzględnieniu dopłaty dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny 27 000 zł | 140 900 zł | 161 900 zł | 179 900 zł |