Opel Astra w pierwszym wcieleniu to samochód, który w 1991 roku zastąpił Kadetta. Przez trzy dekady niemiecka marka wydała na świat aż pięć odsłon tego modelu – każda wnosiła szereg innowacji, przy czym wszystkie były produkowane w Gliwicach. Teraz w 30. urodziny przyszła pora na rewolucję...
W dawnej hali produkcyjnej K48 w samym sercu zakładów Opla w Russelsheim niemiecka marka oficjalnie odsłoniła swoje najnowsze dziecko (wideo). Astra szóstej generacji stanęła wśród swoich legendarnych poprzednikówi jest pierwszą wprowadzaną na rynek pod skrzydłami koncernu Stellantis, czyli giganta utworzonego z połączenia grup PSA i FCA. To także premiera, którą producent otwiera kolejny rozdział swojej historii: po raz pierwszy model klasy kompaktowej jest dostępny w wersji z napędem elektrycznym. Ale po kolei…
Nowy Opel Astra - wymiary i bagażnik o pojemności 422 l
Nowa Astra to całkowicie świeża konstrukcja – od kół po czubek dachu. Zyskała też bardziej sportowe proporcje, nabrała rozmachu. A to efekty zastosowania zmodyfikowanej platformy EMP2 – korzysta z niej także nowy Peugeot 308. Wdrożona architektura przyczyniła się jednocześnie do delikatnego zwiększenia wymiarów Astry VI – pięciodrzwiowy hatchback urósł wzdłuż o 4 mm do 4,374 m (szerokość 1,86 m). Rozstaw osi zyskał 1,3 cm i teraz wynosi 2,675 m, to więcej niż VW Golf. Ten parametr na drodze z pewnością przełoży się na stabilne prowadzenie. W większym nadwoziu wygospodarowano przestronniejsze wnętrze - miejsca przybyło szczególnie z tyłu.
Bagażnik? Ten Niemcy wynaleźli na nowo, ponieważ w porównaniu do kufra schodzącej generacji nowa Astra zapewni aż 52 l więcej, czyli 422 l! I znowu dla porównania Golf, którego standardowa pojemność kufra to 380 l. Do tego Opel pokusił się o podwójną podłogę, dzięki czemu po złożeniu siedzeń powstaje równa powierzchnia, a możliwości transportowe rosną do 1250 l.
Nowy Opel Astra - stylistyczne trzęsienie ziemi
Stylistom chwała za to, że ujawnioną Astrę od poprzedniej można odróżnić nawet po omacku i nocą. A to zasługa m.in. nowej twarzy zdefiniowanej przez motyw Opel Vizor przypominający szybę kasku motocyklowego. Za czarną taflą szkła zintegrowano szereg rozwiązań technicznych, w tym kamerę systemu Intelli-Vision wspomagającego automatyczne parkowanie. Nowością skradzioną z droższej Insigni są adaptacyjne pikselowe światła IntelliLux LED. 168 elementów LED – po 84 na każdy wyjątkowo wąski reflektor – zapewnia płynną adaptację wiązki do warunków jazdy i otoczenia, bez oślepiania innych uczestników ruchu. Moduły LED pod kloszem lampy głównej tworzą trzyrzędową matrycę, włączając się i wyłączając w zależności od potrzeb. W trybie świateł mijania dolny układ pikseli dostosowuje kształt wiązki do promienia zakrętu. Granica światła jest wyraźnie zaznaczona, a dynamicznie zapalane i gaszone piksele zapewniają optymalny zasięg. Z kolei funkcja matrycowa środkowego i górnego rzędu umożliwia dokładne "wycinanie" pojazdów nadjeżdżających z przeciwka w ciągu milisekund. Pozostały obszar pozostaje w pełni oświetlony główną wiązką. Tak nowa Astra potrafi zmienić noc w dzień, a w pełnym słońcu jej dwukolorowe nadwozie wygląda ekstra...
Nowy Opel Astra - jakie wnętrze i wyposażenie?
We wnętrzu mistrzem pierwszego wrażenia jest w pełni przeszklony cyfrowy kokpit Pure Panel nowej generacji. Najważniejsze informacje są wyświetlane na dwóch panoramicznych 10-calowych i ustawionych w poziomej linii ekranach zwróconych ku kierowcy. Rozdzielczości prezentowanych grafik nie powstydziłaby się marka premium. Żaluzyjna warstwa zapobiegającą odbiciom do góry na szybę przednią pozwoliła zrezygnować z osłony nad wyświetlaczami, co podnosi funkcjonalność i podkręca atmosferę high-tech. Szczęśliwie pod lśniącym panelem Opel zachował pokrętło regulacji głośności i fizyczne klawisze sterowania nawiewem, temperaturą czy podgrzewaniem szyb. Producent obiecuje pierwszorzędną jakość wykonania, przyjemne tworzywa i łatwą obsługę.
Małym dziełem sztuki jest kierownica. Nam jej wygląd przypomina te stosowane w modelach z lat 60. i 70. ubiegłego wieku - wtedy Ople Kapitan, Admiral i Diplomat (seria KAD) były najbardziej prestiżowymi modelami w ofercie marki.
Nowy Opel Astra i fotele zdrowe dla kręgosłupa
Na pokładzie czekają oczywiście słynne już wszechstronnie ustawiane fotele AGR (atest przyznawany przez lekarzy ortopedów) – świetnie wyglądają, umożliwiają szeroki zakres regulacji, od elektrycznego pochylania siedziska po elektro-pneumatyczne sterowanie podparciem lędźwiowego odcinka kręgosłupa. W wersji wykończenia ze skóry nappa oferują nawet wentylację, masaż kierowcy oraz ogrzewanie z tyłu i z przodu. Przewidziano także wersję z tapicerką z alcantary.
Co istotne, w porównaniu ze schodzącym modelem nowe fotele zamontowano o 12 mm niżej, a to powinno przełożyć się na większą frajdę ze sportowej jazdy. Opel przewidział też różne gęstości pianki wypełniającej fotele – w wersji "Sport" jest bardziej zwarta i sprężysta, a odmiana "Comfort" mówi sama za siebie.
Nowy Opel Astra - jakie systemy bezpieczeństwa?
Opel okazuje się również bardzo hojny pod względem systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Nowa architektura uwolniła drogę do wprowadzenia szeregu elektronicznych asystentów. Obok kamery wielofunkcyjnej na przedniej szybie są jeszcze cztery kamery nadwozia (jedna z przodu, jedna z tyłu i po jednej z boku), pięć czujników radarowych (jeden z przodu i po jednym na każdym narożniku) oraz czujniki ultradźwiękowe z przodu i z tyłu.
Kamery i czujniki mają większy zasięg dzięki zintegrowaniu z internetową usługą e-horizon w systemie Intelli-Drive 2.0. Dzięki temu nowy Opel potrafi dostosować szybkości na łukach czy podać kierowcy zalecenia dotyczące prędkości. A największym hitem jest system półautomatycznej jazdy z asystentem zmiany pasa ruchu, który jeśli sąsiedni pas jest wolny, pozwoli Astrze na samodzielną zmianę pasa ruchu po dotknięciu kierunkowskazu. Funkcja wykrywania obecności rąk na kierownicy przypilnuje skupienia na drodze.
Na pokładzie nowej Astry przewidziano także układ Intelli-Drive 1.0 obejmujący alarm o ruchu poprzecznym pojazdów z tyłu, wykrywanie obiektu w martwym polu na dalekich odległościach oraz aktywne utrzymywanie auta na środku pasa ruchu. Do tego lista systemów wspomagania uwzględnia adaptacyjny tempomat, który w zależności od ruchu auta poprzedzającego zwiększa lub zmniejsza prędkość (bez przekraczania zadanego limitu) i w razie potrzeby potrafi także zatrzymać, a następnie ruszyć (w modelu z automatyczną skrzynią biegów).
Nowy Opel Astra – jakie silniki, spalanie, dane techniczne?
W napędach Opel stawia na elektryfikację. Pod maską nowej Astry producent zastosuje trzycylindrowy silnik benzynowego 1.2 turbo w dwóch wariantach mocy: 110KM (średnie spalanie w cyklu WLTP 5,5-5,4 l/100 km) lub 130 KM (5,6-5,4 l/100 km z 6-biegową skrzynią manualną lub 5,8-5,5 l/100 km z 8-biegowym automatem). Moment obrotowy w obu wariantach wynosi 230 Nm.
Turbodiesel to czterocylindrowa konstrukcja 1.5 o mocy 130 KM (300 Nm). Ta konstrukcja powinna zużywać średnio 4,5-4,4 l oleju napędowego na 100 km (4,7-4,5 l/100 km z 8-biegowym automatem).
Na szczycie gamy staną dwie hybrydy plug-in, czyli ładowane z gniazdka. W 180-konnej odmianie inżynierowie połączyli turbobenzynową jednostkę 1.6/150 KM, silnik elektryczny 110 KM, 8-biegowy automat oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 12,4 kWh. Napęd pozwoli przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,9 s i powinien spalać tylko 1,4-1,1 l/100 km (w cyklu mieszanym WLTP). W trybie elektrycznym ten model przejedzie ok. 60 km.
Najszybsza 225-konna wersja różni się benzynowym 1.6/180 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 7,7 s. System rekuperacji, który odzyskuje energię wytwarzaną podczas hamowania lub zwalniania, dodatkowo powinien zwiększyć wydajność całego układu. Spalanie Opel deklaruje identyczne, jak w słabszej hybrydzie. Także zasięg w trybie EV jest zbliżony.
Sześciostopniowa skrzynia manualna to standard wersji z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Jako alternatywę do jednostek o większej mocy przewidziano ośmiobiegową przekładnię automatyczną (elektryczna w pojazdach z napędem hybrydowym typu plug-in).
Opel Astra – jako hatchback, kombi i samochód elektryczny, ceny tajne
Zamówienia na nowego Opla Astrę można będzie składać już jesienią, a pierwsi klienci odbiorą swoje auta na początku 2022 r. Najpierw w sprzedaży pojawi się pięciodrzwiowy hatchback. Następnie dołączy kombi Sports Tourer. Ceny? Pozostają tajemnicą.
W 2023 roku Opel zaoferuje także w pełni elektryczną Astrę‑e nowej generacji, ale na dane techniczne tej odmiany musimy jeszcze poczekać.
Nowy Opel Astra w pigułce:
- Opel Astra po raz pierwszy z napędem hybrydowym typu plug-in o dwóch poziomach mocy. Silniki również tradycyjne – turbobenzynowe i diesel – z 6-biegową skrzynią manualną oraz 8-biegowym automatem;
- Elektryczna Astra-e już w 2023 roku;
- Nowa Astra to czysty styl z motywem Vizor jak Mokka. W opcji dwubarwny lakier. Do tego najnowsze reflektory pikselowe Intelli-Lux LED z 168 elementami LED;
- W kabinie więcej miejsca i cyfrowy kokpit Pure Panel z ekranem panoramicznym. Ergonomiczne fotele AGR, także z tapicerką skórzaną lub z alcantary. Duży bagażnik o pojemności 422 l;
- Nowa Astra została opracowana w Niemczech. Od jesieni będzie produkowana w siedzibie firmy Opel w Russelsheim. W salonach z początkiem 2022 roku.