Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm – to nowy duet, który legendarna marka z Mediolanu postanowiła sprezentować kierowcom. I wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią, że jest to jeden z ostatnich tak spektakularnych darów. Wszechobecna elektryfikacja powoli wybija samochody, których potencjał pochodzi wprost z mocnego silnika spalinowego. Wkrótce ze względu na bilans emisji CO2 i związane z tym wysokie kary producenci nie będą mogli sobie pozwolić na fanaberię w postaci jednostki V6, nie mówiąc już o V8. Już dziś wiele zachodnich aglomeracji ogranicza wjazd tego typu aut do centrum. Era power cars przechodzi w zaświaty, a Alfa Romeo chce w niej zapisać się złotym śladem spalonych tylnych opon…

Reklama

Giulia GTA i jej ekstremalna odmiana GTAm powstanie w limitowanej serii 500 egzemplarzy. Włosi w każdej numerowanej sztuce z certyfikatem odwołują się do tradycji. Przypominamy, że skrót GTA oznacza "Gran Turismo Alleggerita" i powstał w 1965 roku wraz z Giulią Sprint GTA, specjalną wersją stworzoną na bazie odmiany Sprint GT. Z kolei GTAm, czyli Gran Turismo Alergerita modificata to wersja stworzona przede wszystkim na tor, choć ma homologację drogową, wyposażona w dwa fotele kubełkowe z pasami szelkowymi i dodatkowy spoiler dociskowy.

Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm, jaki silnik i przyspieszenie

GTA i GTAm zawrócą w głowie osiągami jeszcze bardzie niż najmocniejsza obecnie odmiana Quadrifoglio (510 KM), na której powstały. Inżynierowie Alfy, wzorem kolegów z lat 60., odchudzili konstrukcję z zielonym listkiem koniczyny aż o 100 kg. Tak rekordowe ścięcie masy było możliwe dzięki wykorzystaniu hurtowej ilości włókna węglowego, z którego powstał wał napędowy, maska silnika i dach, zderzak przedni, nadkola przednie i elementy nadkoli tylnych oraz szkielet foteli. W oknach bocznych i tylnych zastosowano Lexan – żywicę poliwęglanową szeroko stosowaną w świecie sportów motorowych.

Efektem tych kombinacji jest masa własna auta równa 1520 kg. A jeśli do tego dodamy skonstruowany z Ferrari aluminiowy benzynowy silnik 2.9 V6 Bi‑Turbo, którego moc zwiększono o 30 KM do 540 KM, to wychodzi doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący 2,82 kg/KM. GTA i GTAm szczycą się również najlepszym w swojej klasie stosunkiem mocy do pojemności skokowej, wynoszącym 187 KM/1 litr. Możliwości? Z wykorzystaniem procedury startowej Launch Control sprint do 100 km/h zajmie 3,6 s!

Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm, jakie ceny w Polsce?

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm kosztuje w Polsce odpowiednio od 158 000 i 163 500 euro netto. Po doliczeniu 23 proc. podatku VAT i przeliczeniu po kursie euro 4,54 zł wychodzi, że GTA to wydatek brutto przynajmniej 882 tys. zł, a GTAm – od 913 tys. zł. Dla porównania Alfa Giulia Quadrifoglio (510 KM) to ledwie 404 tys. zł.

Z kolei na Porsche 911 GT3 (510 KM, 3,4 s do setki) trzeba mieć przynajmniej 865 tys. zł, za 911 Turbo życzą sobie 936 tys. zł (0-100 km/h w 2,8 s, 580 KM). I żeby Porsche nie zadzierało nosa, to wystarczy przypomnieć, że Giulia Quadrifoglio w 2016 roku na torze Nurburgring okazała się szybsza niż np. 911 GT3 RS. Do Alfy wskoczył wtedy Fabio Francia, zawodowo ujeżdżający Maserati. Wcisnął gaz i Giulia ustanowiła nowy rekord o 7 sekund lepszy od "poprzedniej życiówki" – 7 minut 32 sekundy.

Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO

Pięć z 10 aut sprzedano, zaliczka 50 tys. euro

Drogo? Nie dla wszystkich. Takie samochody kupują kolekcjonerzy, którzy postrzegają je jako lokatę kapitału. Obecny przydział na Polskę wynosi 10 sztuk - więcej nie będzie, przynajmniej na dziś. I już pięciu tajemniczych klientów wpłaciło po 50 tys. euro zaliczki (ok. 227 tys. zł) na najnowsze dziecko Alfy Romeo.

Każdy swoją sztukę GTA lub GTAm odbierze w połowie roku. Oni też otrzymają pakiet powitalny, zawierający kask Bell w kolorze nadwozia GTA, zestaw ciuchów Alpinestars (kombinezon, rękawce i buty) oraz spersonalizowany pokrowiec na samochód Goodwool. Oprócz sprzętu przewidziano także kurs bezpiecznej jazdy przygotowany przez Alfa Romeo Driving Academy. Czyli jeszcze pięć osób ma szansę zainwestować i spełnić marzenie o aucie ze schyłku ery power cars. Kto pierwszy, ten lepszy...

Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo / ALDO_FERRERO
Alfa Romeo GTA i GTAm / Alfa Romeo