Skoda Fabia nowej, czwartej generacji to kompletna zamiana stylu i proporcji. Samochód powstał na platformie MQB-A0, z której już od dawna korzystają Volkswagen Polo, Seat Ibiza czy Scala czy SUV Kamiq. Dzięki temu Fabia urosła: o 11 cm wzdłuż i o niecałe 5 cm wszerz. Teraz długość wynosi 4107 mm, szerokość 1780 mm, a wysokość to 1460 mm. Ale nie tylko rozmiary mogą zaskakiwać…

Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda

Skoda Fabia i więcej miejsca w kabinie

Rozstaw osi – który w znacznej mierze odpowiada za wielkość kabiny – zyskał 94 mm i przekroczył 2,5 m! Teraz to dokładnie 2564 mm, czyli nawet więcej niż w przypadku Octavii pierwszej generacji (wprowadzonej na rynek w 1996 roku), która mierzyła 2512 mm. Tym samym nowa Fabia pokazuje, jak samochody segmentu B depczą po piętach kompaktów. Wnętrze nowej Skody stało się bardziej obszerne, a najbardziej odczują to siedzący na tylnej kanapie. Co ciekawe, mimo zwiększenia rozmiarów inżynierom udało się zachować wagę zbliżoną do tej, którą oferuje model trzeciej generacji.

Reklama
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji - rozstaw osi to teraz 2564 mm, co przekłada się na lepszą przestronność z tyłu / Skoda / IvoHercik.com

Skoda Fabia i pojemność bagażnika jak w Golfie

Bagażnik? Ten Czesi wynaleźli na nowo, ponieważ w porównaniu do kufra schodzącej generacji kolejna Fabia zapewni aż 50 l więcej, czyli 380 l! To tyle co nowy VW Golf i lepiej niż Polo (351 l). Po złożeniu tylnych foteli nowa Fabia połyka aż 1190 l wobec 1150 l starego modelu.

Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia - jej bagażnik pomieści o 50 l więcej, czyli 380 l / Skoda

Opływowa Skoda Fabia

Fabia ma być najbardziej opływowym autem w klasie. Producent twierdzi, że każdy element nadwozia zaprojektowano od nowa i dopracowano aerodynamiczne. Stąd współczynnik oporu powietrza Cx został zmniejszony z 0,32 do 0,28 (to prawie jak Golf). A ponieważ około 25 proc. oporu jest generowane przez same koła, Skoda po raz pierwszy obdarowała Fabię specjalnymi plastikowymi nakładkami. Te listwy pasują do obręczy kół Proxima i Procyon. Do tego dwanaście paneli pokrywa teraz większą część podwozia, szczególnie w obszarach kluczowych dla aerodynamiki, takich jak komora silnika i osie.

Skoda Fabia nowej generacji Fabia urosła o 11 cm wzdłuż i o niecałe 5 cm wszerz. Teraz długość wynosi 4107 mm, szerokość 1780 mm, a wysokość to 1460 mm. Rozstaw osi zyskał 94 mm i wynosi 2564 mm / Skoda

Skoda Fabia, nowe lakiery i felgi

Nowa Fabia to dziewięć kolorów nadwozia do wyboru, w tym dwa zupełnie nowe metalizowane lakiery: Phoenix Orange i Graphite Grey (zdjęcia niżej), które Skoda stosuje pierwszy raz. Metalizowany grafitowy szary i perłową czerń Magic można również wybrać jako kontrastowe lakiery na dach, obudowy lusterek bocznych i obramowanie kratki. Gama kół obejmuje 14-calowe i 15-calowe felgi stalowe, a także dziewięć obręczy aluminiowych od 15 do 18 cali. Najbogatszym wariantem są opcjonalne, oksydowane 18-calowe felgi aluminiowe Libra w kolorze czarnym.

Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji także w dwukolorowym nadwoziu / Skoda
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / dziennik.pl

Skoda Fabia jak Octavia z wirtualnym kokpitem

W kabinie rewolucja. Fabia jest teraz jak Octavia. Pierwszy raz w historii dostała wielki ekran dotykowy na środku (ponad 9 cali) oraz wirtualny kokpit 10,25 cala zamiast analogowych zegarów. I pomyśleć, że o cyfrowym zestawie wskaźników jeszcze kilka lat temu mogli marzyć kupujący Audi A6. Dziś za kierownicą Fabii można wybierać spośród różnych konfiguracji widoków ekranu. Od klasycznego w stylu analogowych okrągłych instrumentów, po układy Modern, Reduced i Extended. A razem z pakietem Dynamic dostępny jest też piąty widok Sport, w którym obrotomierz wyświetla się na środku kokpitu.

Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia / Skoda

Wreszcie sama stylistyka deski. Duże okrągłe kratki nawiewu po prawej i lewej stronie to zupełnie nowe rozwiązanie – wyglądają fenomenalnie. Do tego mięsista dwuramienna kierownica niczym z luksusowych modeli Laurin&Klement (Octavia czy nowy Kodiaq). A od wersji Ambition, przednia część kokpitu będzie obita przytulnymi materiałem z kontrastującymi szwami.

Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda / Ĺ KODA AUTO

Skoda Fabia i 13 nowych rozwiązań Simply Clever

Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety i zawsze dają użytkownikowi frajdę z odkrywania ich oraz testowania przydatności. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to Fabia wjeżdża z zestawem 43 rozwiązań. Obok tradycyjnej już parasolki w drzwiach, czy skrobaczki do szyb pod klapką wlewu paliwa teraz zaskakuje pakietem 13 nowych patentów spod hasła "Simply Clever". Z czego aż pięć z nich Skoda stosuje pierwszy raz w ogóle. A lista obejmuje:

  • Pięć gniazd USB-C w tym jedno na lusterku wstecznym do zasilania rejestratora jazdy
  • W oparciach przednich foteli oprócz dużych kieszeni są teraz dwie małe, idealne na telefon. A dzięki dwóm gniazdom USB-C tylni pasażerowie nie zostaną bez prądu
  • Wyjmowany schowek w tunelu przed tylnymi siedzeniami z uchwytem na kubek Skoda oferuje pierwszy raz
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia / Skoda / Ĺ KODA AUTO
  • Wielofunkcyjna kieszeń do przechowywania
  • Składany elastyczny schowek w bagażniku – pierwszy raz w historii Skody
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda / Ĺ KODA AUTO
  • Lampka do czytania z tyłu, którą można obsługiwać z przodu;
  • Uchwyt na kubki, który np. po wyjęciu z tunelu środkowego można zamocować w rozkładanym podłokietniku tylnej kanapy – Skoda stosuje to pierwszy raz;
  • Dwa haki do mocowania siatek w bagażniku;
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda
  • Uchwyt na mapę i długopis w schowku przy dźwigni zmiany biegów – pierwszy raz w samochodzie Skody;
  • Uchwyt na karty i monety w pokrywie schowka przed pasażerem;
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda / IvoHercik.com
  • Zdejmowana osłona przeciwsłoneczna dachu panoramicznego, która zapewnia ochronę przed słońcem. Można ją złożyć do jednej trzeciej rozmiaru i schować w bagażniku.
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda
  • Zabezpieczenie progu załadunkowego w bagażniku przyda się przy pakowaniu i wyciąganiu cięższych rzeczy. Bałagan ujarzmią najróżniejsze siatki mocowane do uchwytów.
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Fabia nowej generacji Skoda Fabia nowej generacji / Skoda