Toyota GR 86 jest skonstruowana jak Bóg przykazał – tylne koła napędzają, a przednie skręcają. Do tego ekstremalnie nisko położony środek ciężkości, nowy wysokoobrotowy silnik i dużo sportowych dodatków. Poznajcie nowego wirtuoza driftu prosto z Japonii…
Toyota GR 86 zamiast GT86
GR 86 to następca modelu GT86, który trafił na rynek w 2012 roku. Nowy model jest wspólnym dziełem inżynierów wyczynowej stajni Toyota Gazoo Racing oraz Subaru. Konstruktorzy zapewniają, że auto będzie najlżejszym czteromiejscowym coupe w segmencie. Stąd m.in. zastosowanie aluminium do wykonania dachu czy elementów nadwozia.
Wymiary GR 86 są niemal identyczne jak GT86, a tym samym nowy model utrzymał nisko położony środek ciężkości, co powinno przełożyć się na jeszcze bardziej zwinne prowadzenie. Szczególnie, że również sztywność skrętną poprawiono o około 50 proc. w porównaniu z poprzednikiem.
Większy silnik typu boxer. W Polsce wyższa akcyza
Sercem GR 86 jest lekki, przeciwsobny czterocylindrowy silnik typu bokser 2.4 (poprzednik 2.0). Toyota podaje, że na japońskim rynku nowa jednostka zapewni 235 KM mocy i będzie przy tym kręcić się do przeszło 7 tys. obrotów. Przy masie 1270 kg jeden koń mechaniczny będzie miał do uciągnięcia tylko 5,4 kg auta. A sprint od zera do 100 km/h zajmie ledwie 6,3 s, wobec 7,4 s za kierownicą starego modelu.
Szkoda, że w Polsce wyższa stawka akcyzy (18,6 proc.) za większą pojemność jednostki napędowej z pewnością nie pozostanie bez wpływu na cenę nowego modelu.
Stylistycznie GR 86 nawiązuje do GR Supry – szczególnie widać to od tyłu czy w linii profilu. Przednie wloty powietrza czy boczne panele wywodzą się wprost z motosportu i nie są tu na pokaz, mają zapewnić docisk aerodynamiczny. Producent jest na tyle pewien ich funkcjonalności, że podziewa się po GR 86 najlepszych w klasie właściwości jezdne i stabilność w zakrętach.
Toyota GR 86 w Polsce zadebiutuje w 2022 roku.
Dane techniczne Toyota GR 86
Długość (mm) | 4265 | |
Szerokość (mm) | 1775 | |
Wysokość (mm) | 1310 | |
Rozstaw osi (mm) | 2575 | |
Masa (kg) | 1270 | |
Silnik | Czterocylindrowy silnik typu bokser, z systemem bezpośredniego i pośredniego wtrysku paliwa D-4S | |
Pojemność (cm3) | 2387 | |
Napęd | Silnik z przodu, napęd na koła tylne | |
Zawieszenie | Przód | Kolumny MacPhersona |
Tył | Podwójne wahacze | |
Hamulce | Przód | Tarcze wentylowane |
Tył | Tarcze wentylowane | |
Opony (przód/tył) | 215/40 R18 |