Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie realizowana w dwóch etapach. Wojewoda pomorski wydał decyzję (ZRID), która zezwala na realizację odcinka o długości 16 km w ciągu drogi ekspresowej S6 - łączącego Chwaszczyno i Żukowo. Realizacją tej części inwestycji zajmie się firma Budimex.

Reklama

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to inwestycja składająca się z 32 km drogi ekspresowej S6 łączącej węzeł Chwaszczyno z węzłem Gdańsk Południe, gdzie trasa połączy się z drogą ekspresową S7.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy dwie drogi szybkiego ruchu

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska z Trasą Kaszubską (Gdynia – Bożepole Wielkie). Kierowcy bardzo szybko odczują różnicę, ponieważ czas przejazdu pomiędzy skrajnymi punktami będzie znacznie krótszy, a wszystkie pojazdy będą omijać cała aglomerację. Dzięki temu Trójmiasto zyska kolejną obwodnicę, ale tym razem po zewnętrznej stronie.

Dotychczasowa droga stanie się wewnętrzną obwodnicą Trójmiasta, powstałą w wyniku dynamicznego rozwoju trzech miast wchodzących w skład aglomeracji: Gdańska, Gdyni i Sopotu. Jednak coraz większe natężenie ruchu spowodowało, że przepustowość drogi jest wykorzystywana do granic możliwości.

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej spowoduje zmniejszenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta oraz polepszy warunki życia mieszkańców. Zmiany powinny wpłynąć pozytywnie na środowisko, w tym Trójmiejski Park Krajobrazowy. Droga będzie spełniać odpowiednie parametry nośności dla pojazdów, których nacisk na oś wynosi 11,5 tony.

Przy okazji obniży się poziom hałasu oraz ilość emitowanych zanieczyszczeń. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o szczegółach inwestycji. Budowa całego odcinka będzie obejmować 12 wiaduktów, 3 mosty, 4 estakady, kładki dla pieszych oraz 6 przejść dla zwierząt.

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej została podzielona na dwa etapy. Pierwszy otrzymał już odpowiednie pozwolenie - ZRID, a budowa ruszy lada moment / GDDKiA / fot. GDDKiA
Reklama

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, kiedy powstanie nowa droga?

Realizacja nowej inwestycji drogowej na Pomorzu pochłonie nawet 2 mld złotych. Początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). W czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Dlatego decyzją rządu Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. GDDKiA zapowiada, że pierwsi kierowcy pojawią się na 32-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej już w 2025 roku.