Toyota Yaris Cross wygląda zupełnie inaczej niż zwykły Yaris. Z podwyższoną karoserią opasaną nielakierowanymi osłonami skręca w stronę RAV4. Czym chce przekonać do siebie kierowców?
Yaris Cross korzysta z tej samej platformy, co Yaris hatchback, czyli GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Rozstaw osi ma identyczny (2,56 cm), ale nadwozie jest o 24 cm dłuższe (do 4,18 m), szersze o 2 cm i wyższe o 6 cm. Także prześwit jest większy (17 cm). Dodatkowe centymetry pozwoliły stworzyć auto przestronne w środku, ale zwarte na zewnątrz. Na pokładzie swobodnie powinni poczuć się czterej dorośli. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie wygodną pozycję do prowadzenia auta. Szeroki, głębiej profilowany fotel czule obejmuje i podpiera ciało. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do oparcia fotela przydałoby się więcej swobody, za to do sufitu zostaje ok. 5 cm luzu.
Toyota Yaris Cross - wnętrze i pojemność bagażnika
Poważnym atutem Yarisa Cross jest bagażnik o pojemności sięgającej 397 l – to o 20 l lepiej niż C-HR i aż o 111 l więcej od kufra zwykłego Yarisa. Przy takich możliwościach transportowych nawet większa o klasę Corolla 5d z 361-litrowym kufrem blednie. Oparcia tylnej kanapy składają się w proporcjach 40:20:40. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to szybko schowa skarb pod dzieloną podwójną podłogą. Pomysłowości Toyoty dopełniają solidne haki na siatki oraz elastyczna półka, która unosi się razem z elektrycznie sterowaną klapą (otwieraną także ruchem stopy pod zderzakiem).
Toyota Yaris Cross - wyposażenie i nowe multimedia
Kokpit przypomina ten z hatchbacka, ale dodatkowe punkty zbiera za przemyślane detale np. duże kieszenie w drzwiach, moduł wi-fi z kartą SIM opłaconą na 4 lata, sterowanie głosowe czy bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Yaris Cross jako pierwszy model Toyoty otrzymał nowy system multimedialny Toyota Smart Connect. Układ dysponuje 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD i mocniejszym procesorem. Grafika wyświetlanych widoków wreszcie jest na czasie. Także reakcje na polecenia są szybsze wobec multimediów zwykłego Yarisa.
Toyota Yaris Cross spala 4,4 l/100 km - silnik benzynowy i hybryda z Polski
W Polsce Yaris Cross jest oferowany z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 125 KM, do którego zamiast seryjnej 6-biegowej skrzyni manualnej można zażyczyć bezstopniowy automat Multidrive S. Jednostka jest produkowana w Jelczu-Laskowicach.
Jednak największe wzięcie – co potwierdzają zamówienia, ale o tym dalej – ma napęd hybrydowy. Produkowany w Polsce układ spalinowo-elektryczny składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5 o długim skoku tłoka i wysokim stopniu sprężania (14:1), dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i akumulatora litowo-jonowego o wyższej mocy (w porównaniu do dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo-wodorkowych nowe rozwiązanie jest lżejsze o 27 proc.). Zespół generuje 116 KM. Na drodze nowa hybryda szybko reaguje na gaz i działa gładko. Szczególnie w mieście zachwyci cichą i zwinną jazdą.
Spalanie? Z danych homologacyjnych dla polskiego rynku wynika, że Yaris Cross jest najbardziej oszczędnym hybrydowym SUV-em Toyoty. Auto w wersji z napędem na przód zużywa od 4,4 l/100 km i emituje od 101 g/km dwutlenku węgla. Z kolei Yaris Cross Hybrid z napędem na cztery koła AWD-i zużywa od 4,7 l/100 km i generuje od 106 g/km CO2.
Toyota Yaris Cross - hybryda i napęd 4x4 AWDi
I właśnie przewagą Yarisa Cross jest fakt, że jako jeden z niewielu pojazdów w swoje klasie może zostać wyposażony w układ 4x4. System AWDi występuje tylko w połączeniu z hybrydą - napęd tylnej osi realizuje silnik elektryczny. W normalnych warunkach moc trafia na przód, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowa jednostka za plecami. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach. Yaris Cross w wersji z AWD-i otrzymał zawieszenie wielowahaczowe z tyłu oraz systemy, które wspierają jazdę poza asfaltem. Kierowca ma do dyspozycji selektor trybów jazdy w terenie Trail Mode i wspomaganie zjazdu ze wzniesienia. W razie uślizgu tryb Trail hamuje swobodnie obracające się koło i przekazuje moment obrotowy na koła o dobrej przyczepności. W ocenie inżynierów Toyoty elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4x4.
Toyota Yaris Cross - cena i wyposażenie w Polsce
Toyota Yaris Cross jest dostępna w czterech wersjach: Active, Comfort, Executive i uterenowionej Adventure. Paleta kolorów nadwozia obejmuje 8 lakierów oraz 12 dwubarwnych kombinacji z czarnym, złotym lub białym dachem.
Najtańsza odmiana Active jest dostępna w odmianie benzynowej z manualną skrzynią biegów lub z napędem hybrydowym. Wyposażenie obejmuje m.in. 16-calowe stalowe felgi, światła halogenowe, jednokolorowe nadwozie, jasnoszara podsufitka. Klimatyzacja manualna w przypadku auta z silnikiem 1.5, automatyczna dla hybrydy. Poza tym samochód zapewnia systemem multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym, USB, Apple CarPlay i Android Auto oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje także pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense m.in. układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall. Do tego siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami.
Kierowca ma do dyspozycji jeszcze kolorowy 4,2-calowy ekran na tablicy wskaźników, elektryczne, podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną lub automatyczną dla wersji hybrydowej, podłokietnik, a także światła LED do jazdy dziennej. Do opcjonalnego wyposażenia należy m.in. nowy asystent parkowania Toyota Teammate oraz 7-calowy kolorowy wyświetlacz.
Toyota Yaris Cross w wersji Active kosztuje w Polsce od 76 900 zł (silnik benzynowy 1.5/125 KM), zaś z napędem hybrydowym od 90 900 zł. Dla porównania pięciodrzwiowa CH-R staruje z poziomu 109 200 zł.
Yaris Cross Comfort wizualnie wygląda już znacznie lepiej. Stoi na 16-calowych alufelgach z oponami 205/65 R16 i jest wyposażony w światła przeciwmgielne LED. Na pokładzie kamera cofania z 8-calowym ekranem, czujnik deszczu, elektrycznie regulowane szyby tylne czy ładniejsza tapicerka we wzorki. Ten model z silnikiem 1.5 kosztuje od 80 900 zł, a hybryda to wydatek 94 900 zł.
Wersja Executive występuje wyłącznie jako hybryda. Taki Yaris Cross to już godna prezencja i bogactwo na pokładzie. Lista seryjnego wyposażenia obejmuje m.in. 18-calowe alufelgi, inteligentny kluczyk, bezprzewodowe ładowanie telefonu, automatyczną dwustrefową klimatyzację, sportowe fotele, reflektory LED czy nawigację. Samochód jest wyposażony w system monitorujący martwe pole, a także układ ostrzegający o ruchu poprzecznym w trakcie cofania z funkcją automatycznego hamowania. Cena? Yaris Cross hybryda startuje z poziomu 113 900 zł.
Toyota Yaris Cross Adventure
Yarisa Cross Adventure można zamówić wyłącznie z układem hybrydowym napędzającym przednią oś lub 4x4 AWD-i. Wyróżnia go dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, 18-calowe felgi aluminiowe, czarna podsufitka oraz dedykowana tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. Auto otrzymało nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można wzbogacić o nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami. Yaris Cross Hybrid w wersji Adventure jest dostępny od 117 900 zł.
Do tej odmiany producent przewidział pakiety VIP oraz Skyview. Pakiet VIP (6,5 tys. zł) zawiera wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), światła matrycowe w technologii LED z systemem adaptacyjnych świateł drogowych, automatyczną regulację świateł głównych oraz otwierana bezdotykowo, elektrycznie unoszona klapa bagażnika. Zestaw Skyview (3,5 tys. zł) obejmuje dach panoramiczny z ręcznie sterowaną roletą.
Yaris Cross – kiedy jazda próbna? Polacy kupi ponad 3100 aut, których nie było
Przedsprzedaż nowego Yarisa Cross ruszyła 1 czerwca. Do tej pory Toyota zebrała już ponad 3110 zamówień ten model – na podstawie zdjęć, bez jazdy próbnej, w ciemno. W salonach nie było jeszcze dostępnych egzemplarzy demonstracyjnych - auto prezentowano podczas krótkich pokazów wersji przedprodukcyjnej. Obok GR Yarisa to najlepszy rynkowy debiut auta tej marki nad Wisłą. Co ciekawe, aż 72 proc. (2237 egz.) zamówionych samochodów to hybrydy. 62 proc. zamówiły osoby prywatne. Niemal 60 proc. zamówień dotyczy wyższych wersji wyposażenia Comfort lub Executive, a 29 proc. ma napęd AWD-i. Jaki wariant wybrać? W salonach do 30 października trwają Dni Otwarte – można wskoczyć za kółko, wcisnąć gaz i zdecydować.