Umowę na budowę trasy podpisali w czwartek w Lublinie: dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Janusz Wójtowicz oraz przedstawiciel konsorcjum, które wybuduje drogę - dyrektor regionu wschodniego Mota - Engil Polska Central Europe Andrzej Szkuat.

Reklama

Trasa między Sielcami a Bogucinem to fragment zaplanowanej drogi S17 Kurów - Lublin - Piaski (łącznie 67 km). Zadanie to zostało podzielone na pięć odcinków. W listopadzie ub. roku podpisano już umowę na budowę odcinka Paski- Lublin (węzeł Witosa). Jeszcze w marcu mają zostać otwarte oferty na budowę kolejnego odcinka - między Bogucinem a Dąbrowicą.

Obecny przy podpisaniu umowy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przypomniał, że minister finansów zgodził się na zwiększenie limitu środków na budowę dróg, co pozwala na realizację budowy trasy S-17. "Jest w tej chwili stuprocentowa gwarancja, że wszystkie zaplanowane do tej pory odcinki powstaną" - zaznaczył. Minister liczy, że jeszcze w połowie tego roku i latem podpisane będą kolejne umowy.

Koszt budowy odcinka między Sielcami a Bogucinem wyniesie ponad 624 mln zł. Powstanie tam dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, przy czym pozostawiona będzie rezerwa terenu pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu w obie strony.

Oprócz 23-kilometrowego odcinka głównej drogi powstanie też sieć dróg dla ruchu lokalnego o łącznej długości 34 kilometrów. Wybudowanych będzie siedem mostów i 13 wiaduktów oraz 10 kilometrów ekranów przeciwhałasowych. Na trasie będą cztery węzły umożliwiające wjazd na drogę ekspresową: w Sielcach, Kurowie, Przybysławicach i Bogucinie.

Prace budowlane rozpoczną się w kwietniu, a droga ma być gotowa do marca 2013 r.

Wykonawcą robót będzie konsorcjum polsko-portugalskie, z firmą Mota - Engil Polska Europe w Krakowie jako liderem. W skład konsorcjum wchodzą jeszcze: Mota Engil Engenharia e Construcao (Portugalia), Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Lubartowie, Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Lublinie oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Puławach.

W przyjętym w styczniu przez rząd programie budowy dróg na lata 2011-2015 limit środków na budowę dróg w Polsce został podwyższony z proponowanych wcześniej 78 mld zł do 82 mld 800 mln zł. Umożliwi to m.in. budowę drogi ekspresowej S-17 z Kurowa do Lublina, o co w styczniu walczyli m.in. samorządowcy i związkowcy na Lubelszczyźnie. W pierwotnym projekcie Ministerstwa Infrastruktury budowa tej drogi miała się rozpocząć przed 2013 r. tylko w przypadku, gdyby znalazły się na to dodatkowe pieniądze.