Dlaczego piesi wpadają o pod koła samochodów hybrydowych i elektrycznych? Ponieważ ich nie słyszą. Firma Delphi chwali się, że jej inżynierowie wymyślili rozwiązanie tego problemu - to dwa rodzaje generatorów dźwięku…

"Analitycy znający rynek samochody przewidują, że urządzenia generujące sygnały ostrzegawcze montowane w samochodach hybrydowych i elektrycznych, które już są zalecane w Japonii, będą również wkrótce wymagane w Ameryce Północnej i Europie" - stwierdziła Beth Schwarting, dyrektor działu Electronic Controls w Delphi.

Inżynierowie Delphi opracowali dwa generatory dźwięku - tak zwane sygnalizatory - umożliwiające pieszym zorientowanie się, że zbliża się samochód hybrydowy lub napędzany elektrycznie (tego rodzaju pojazdy bez generatora dźwięku poruszają się niemal bezgłośnie).

"W pracach projektowych i prototypowych nad generatorem dźwięku aktywnie uczestniczyli inżynierowie z krakowskiego Centrum Technicznego Delphi. Zespół projektowy składający się z inżynierów systemowych, programistów, elektroników i testerów opracował i zweryfikował algorytm generacji dźwięku odpowiadający normom i standardom, które są obowiązujące dla przemysłu samochodowego." - powiedziała dziennikowi.pl Agnieszka Przymusińska z Delphi Polska.

Pierwszy elektroniczny generator dźwięku Delphi jest około trzy razy lżejszy od konwencjonalnego systemu wielomodułowego i zużywa 90 proc. mniej energii. Urządzenie jest w stanie generować dźwięk o częstotliwości od 500Hz do 10KHz i może odtwarzać melodie, które odpowiadają i charakteryzują poszczególne marki czy poszczególnych producentów samochodów.


Dla zastosowań wymagających generowania dźwięku wyższej jakości firma opracowała system wykorzystujący głośnik w kształcie rogu, aktywowany przez lekki magnes i pozwalający na rozszerzenie dolnego zakresu generowanego dźwięku do 150Hz. System oparty na magnesach waży 66 proc. mniej niż tradycyjne systemy głośników.

Urządzenia są wyposażone w 32 bitowy mikroprocesor z pamięcią typu flash, są podłączane do magistrali danych pojazdu i wzmacniacza samochodowego klasy D.

"Generatory dźwięku Delphi zostały zaprojektowane specjalnie w tym celu, aby ostrzegać pieszych o zbliżających się samochodach hybrydowych i napędzanych elektrycznie, poruszających się z niewielką prędkością" - stwierdził Diedrich von Behr, dyrektor zarządzający działu Electronic Controls w Europie. "Te "zielone" systemy nie tylko poprawiają bezpieczeństwo na drogach, ostrzegając pieszych o zbliżających się pojazdach, ale ich wartość jeszcze wzrasta po ich zintegrowaniu z innymi systemami zainstalowanymi w samochodzie."

Co ciekawe urządzenie może też być tak skonfigurowane by na przykład wykorzystując unikalne dźwięki przypominać kierowcy o konieczności naładowania akumulatora, potwierdzające, że trwa sekwencja ładowania i informujące kierowcę wtedy, kiedy proces ładowania zostanie zakończony.

"Każdy samochód ma swoją "osobowość" a my chcemy, aby każdy z klientów mógł wybrać system, który będzie najlepiej dostosowany do charakteru swojej marki" - dodała Schwarting. "Oferując te dwa systemy i dodatkową wartość, wynikającą z możliwości integracji uważamy, że opracowaliśmy elastyczne rozwiązanie, które będzie spełniało specyficzne wymagania naszych klientów."

Pierwszy generator dźwięku Delphi zostanie wprowadzony na rynek w połowie roku 2012.