BGK podpisał umowy na finansowanie tych inwestycji z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w lipcu i w sierpniu br. Jak poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, ze względu na zmianę formy zawierania umów kredytowych z EBI, mają zostać przygotowane dwie odrębne umowy: umowa finansowa między EBI a BGK oraz umowa projektu między BGK a Skarbem Państwa. Umowa projektu ma regulować prawa i obowiązki Skarbu Państwa, reprezentowanego przez ministra infrastruktury oraz generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Reklama

Jedna umowa z EBI dotyczy finansowania budowy 15 obwodnic oraz modernizacji dwóch odcinków dróg krajowych, co ma poprawić bezpieczeństwo i zlikwidować tzw. wąskie gardła. Jej kwota to 450 mln euro z możliwością zwiększenia o kolejne 150 mln euro. Druga umowa dotyczy finansowania budowy autostrady A1 na odcinku Toruń-Stryków. Jej kwota to 350 mln euro z możliwością zwiększenia o kolejne 550 mln euro.

Umowa, którą minister infrastruktury i generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad mają podpisać z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, jest warunkiem uruchomienia środków z kredytu z EBI. Jak poinformował CIR, nie wpłynie ona na warunki finansowe kredytu, nie zmienią się również warunki spłaty kapitału i odsetek.