Sejmowa komisja infrastruktury zaaprobowała siedem poprawek do nowelizacji prawa drogowego, które zaproponował Senat. Dotyczą one m.in. postoju aut wycofanych z ruchu i procedury odholowania oraz przepadku pojazdu.

Reklama

Chodzi o nowelizację prawa drogowego, którą Sejm uchwalił w czerwcu. Rozszerza ona stosowanie prawa o ruchu drogowym na tzw. drogi wewnętrzne, realizuje nałożony przez Unię Europejską obowiązek przekazania Komisji Europejskiej informacji o emisji dwutlenku węgla przez pojazdy po raz pierwszy rejestrowane na terytorium Polski oraz normuje procedury usuwania, przechowywania i przepadku pojazdów.

Przepisy regulujące tryb usunięcia pojazdu z drogi, jego przechowywanie i przepadek zostały znowelizowane po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z czerwca 2008 r. Trybunał uznał wtedy, że przepisy prawa o ruchu drogowym, które zezwalają na pozbawienie prawa własności pojazdu bez prawomocnego orzeczenia sądu, są niezgodne z konstytucją. Zdaniem Trybunału jedynie sądowy tryb orzekania o przepadku rzeczy gwarantuje wnikliwe rozpatrzenie sprawy oraz chroni przed bezprawnym pozbawieniem prawa własności.

Zgodnie z nowelizacją, można usunąć pojazd, który stoi bez odpowiedniej karty parkingowej na miejscu dla niepełnosprawnych, albo został zaparkowany pod znakiem zapowiadającym usunięcie pojazdu na koszt właściciela.

To właśnie do części nowelizacji regulującej procedury usuwania, przechowywania i przepadku pojazdów senackie komisje zgłosiły poprawki merytoryczne, które zaaprobowała sejmowa komisja infrastruktury.

Nowelizacja zezwala staroście na wystąpienie do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku na rzecz powiatu pojazdu usuniętego z drogi, jeżeli powiadomiony o tym właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie trzech miesięcy od dnia jego usunięcia. Według Senatu, powiadomienie skierowane do właściciela pojazdu powinno pouczać go o tym, co nastąpi, jeżeli nie odbierze pojazdu, a starosta nie powinien występować z wnioskiem do sądu wcześniej niż po upływie 30 dni od powiadomienia właściciela.

Kolejna senacka poprawka zobowiązuje właściciela pojazdu wycofanego z ruchu do zapewnienia miejsca postoju poza drogą publiczną, strefą zamieszkania albo strefą ruchu.