Kia optima GT, czyli nowa limuzyna i kombi już w Polsce. Warte swojej ceny?
1 Nowa optima GT to najmocniejszy samochód marki Kia kiedykolwiek oferowany w Europie. W Polsce jest dostępny zarówno jako sedan, jak i kombi. Uroda? Od pewnego czasu koreańskie auta pod względem stylistyki biją na głowę konkurencję. W Wolfsburgu najpewniej kolejny raz żałują, że pozwolili w 2006 roku odejść Peterowi Schreyerowi do koreańskiej konkurencji. Przypominamy, że niemiecki projektant - ikona motoryzacyjnej stylizacji - był ojcem kultowej już pierwszej generacji audi TT czy też volkswagen new beetle. Nowa optima GT wygląda bardziej atletycznie niż standardowe wersje tego auta - wyróżnia się przeprojektowanym grillem i odważniejszą, bardziej drapieżną urodą nadwozia.
KIA
2 We wnętrzu czekają sportowe fotele o zdecydowanie bardziej wyprofilowanym bocznym podparciu niż tradycyjnie - poduszki boczne oparcia fotela są wyższe o aż 25,9 mm, a siedziska - o 14,4 mm w porównaniu ze zwykłymi fotelami. Podsufitkę wyścieła czarny zamsz, a konsolę środkową zdobią aluminiowe elementy. Szofer łapie w ręce grubą, tylko delikatnie spłaszczoną u dołu kierownicę obszytą skórą i wykończoną czerwonym szwem.Pomiędzy klasycznymi zegarami umieszczono sporych rozmiarów wyświetlacz, który może informować o - na przykład - ciśnieniu doładowania, aktualnie wykorzystywanym momencie obrotowym silnika. Właśnie! Silnik i zawieszenie są w odmianie GT najważniejsze...
KIA
3 Kia optima GT (sedan i sportwagon) to najmocniejsze auto jakie pojawiło się do tej pory w polskich salonach koreańskiej firmy. To też pierwszy model wyposażony w nowy turbobenzynowy silnik 2.0 T-GDI - jednostka rozwija 245 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego (od 1350 do 4000 obr./min). Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 8,2 l na 100 km. Osiągi?
KIA
4 Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 s (w wypadku optimy GT kombi -7,6 s). Elastyczność zapewnia 350 Nm, które do roboty zabiera się już od 1300 obr./min. Rozpędzanie auta z 60 do 100 km/h trwa tylko 3,7 s (3,8 s w wypadku kombi). W praktyce kierowca polubi wigor tego auta. Na jednojezdniowej drodze doceni fakt, że ciężarówkę zostawi za sobą w kilka sekund. A to cecha niezbędna w rodzinnym samochodzie - w końcu chodzi o bezpieczne wyprzedzanie. Prędkość maksymalna - 240 km/h (232 km/h dla kombi). W standardzie oferowana jest 6-stopniowa przekładnia automatyczna (z możliwością ręcznej zmiany biegów łopatkami przy kierownicy).
KIA
5 Producent podkreśla, że zawieszenie optimy GT przeszło szereg tortur - samochody testowe pokonały po Nordschleife dystans ponad 10 000 km, co oznacza, że przejechały w "Zielonym Piekle" więcej niż 500 okrążeń. Inżynierowie twierdzą, że ze względu na ekstremalnie wymagający charakter toru odpowiada to testom drogowym na dystansie więcej niż 160 000 km. Na liczącej blisko 21 km pętli jest wszystko - 73 zakręty o bardzo odmiennym profilu, 300 m różnicy wzniesień między najniższym i najwyższym punktem trasy, podjazdy o nachyleniu wynoszącym aż 17 proc. Optima GT w wyposażeniu seryjnym ma elektronicznie regulowane zawieszenie, amortyzatory mogą pracować w trybie Sport, Normal lub Eco. Co ciekawe, nad układem napędowym i zawieszeniem optimy GT pracował legendarny Albert Biermann, niegdyś szef inżynierów odpowiedzialnych za samochody BMW serii M.
KIA
6 Na pokładzie bogactwo - skórzana tapicerka to standard. Multimedialny system z ekranem dotykowym seryjnie współpracuje z mocnym, 590-watowym sprzętem audio Harman Kardon Premium Sound wyposażonym w 10 głośników w optimie GT w wersji sedan i 490-watową wersją tego systemu z 8 głośnikami w kombi. W skład obydwu systemów audio wchodzą zewnętrzny wzmacniacz i subwoofer. Optima GT może być wyposażona w bezprzewodową ładowarkę o mocy 5W - wystarczy położyć smartfon we wnękę na tunelu przy konsoli środkowej.
KIA
7 Optima GT sedan oferuje duży bagażnik o pojemności 510 l. W kombi kufer mieści 552 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy możliwości transportowe rosną do 1686 l. Wersja kombi ma w wyposażeniu seryjnym elektrycznie sterowaną tylną klapę oraz podwójną podłogę w bagażniku. Kanapa jest dzielona w proporcji 40:20:40.
KIA
8 Optima GT to piąta wersja optimy. Dotychczas oferowane są odmiany: M, L, XL, GT Line. Najtańsza optima M z silnikiem 2.0/163 KM kosztuje 89 900 zł. Wersja kombi jest o 4 tys. zł droższa. Optima GT sedan to 145 900 zł, kombi wyceniono na 153 900 zł. Wyposażenie seryjne tej usportowionej wersji jest tak bogate, że w opcji znajdziemy tylko kilka pozycji, m.in. aktywny tempomat (6000 zł), lakier metalik (2300 zł), panoramiczny szklany dach sterowany elektronicznie (4000 zł) oraz system ratunkowy automatycznie wzywający pomoc w razie wypadku (3390 zł).Optima GT będzie produkowana w koreańskiej fabryce Kia w Hwasung. Podobnie jak pozostałe modele, także nowe kombi będzie objęte 7-letnią gwarancją producenta (lub przebieg 150 tys. km).
KIA
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję