Nowe oszczędne kombi już w Polsce. Ceną uciera nosa najtańszym na rynku. ZDJĘCIA
1 Opel na oficjalny debiut rynkowy nowej astry sports tourer wybrał Gliwice. Przedstawiciele marki podkreślają, że to miasto szczególne dla astry - właśnie w tym jednym miejscu powstawały wszystkie dotychczasowe generacje kompaktowego rywala golfa, a obecnie śląski zakład jest głównym producentem najnowsze piątej już pokolenie astry w wersji 5d. Prezentację zorganizowano w nowym salonie Opel Wawrosz...
Opel
2 Większa przestronność mimo identycznych rozmiarów zewnętrznych to zasługa zupełnie nowej platformy oraz pozbycia się zbędnych kilogramów - każdy z zespołów opracowujących ten model musiał ścinać masę i zmniejszać komponenty. Efekt to nawet 190 kg oszczędności. Największą pracą popisali się konstruktorzy nadwozia wykonanego z cieńszej, ale bardziej sztywnej stali. Także silniki są lżejsze dzięki zastosowaniu aluminium. Dlatego wchodząca na rynek astra ST w wersji podstawowej waży 1273 kg (z kierowcą).
Opel
3 Warto zaznaczyć, że przy identycznych rozmiarach pojemność kufra nowej astry sports tourer jest większa o 80 l w porównaniu do poprzedniej generacji i wynosi 1630 l (stara astra kombi zabiera maksymalnie 1550 l). To dużo, bo dla porównania volkswagen golf variant mieści maksymalnie 1620 l. Skoda octavia kombi połyka już 1740 l - ale to samochód z pogranicza klasy kompaktowej i średniej.
Opel
4 Po raz pierwszy w astrze kombi zastosowano klapę bagażnika, którą można otworzyć bezdotykowo i bez pilota centralnego zamka. Wystarczy z prawej strony pod tylnym zderzakiem wykonać ruch stopą podobny do kopnięcia, aby pokrywa uniosła się automatycznie. Powtórzenie tego ruchu spowoduje jej zamknięcie. Po chwili treningu doszliśmy do wprawy. Ważne też, że system wykrywa ewentualne przeszkody i w razie niebezpieczeństwa zatrzymuje mechanizm. Tylna kanapa nowej astry sports tourer może być składana w proporcji 40/20/40. W unieruchomieniu przewożonego bagażu pomagają opcjonalne akcesoria FlexOrganizer, takie jak boczne relingi, siatki dzielące przestrzeń i różne gadżety mocujące.
Opel
5 Lekki styl ciasno opinający sylwetkę auta wlewa się także do kabiny. Wnętrze astry sports tourer jest identyczne jak w przypadku astry 5d, którą produkuje fabryka General Motors w Gliwicach. Fotele są wygodne (z certyfikatem AGR - akcji na rzecz zdrowych pleców), mogą mieć wentylację, masaż i pamięć ustawień. Pozycja za kierownicą też niczego sobie - w ciasnych zakrętach widoczność może utrudniać masywny przedni słupek (w golfie rozwiązano to lepiej). Dodatkowe punkty za wykonanie i intuicyjność obsługi (rój przycisków w okolicy radia odleciał razem z poprzednią generacją astry ST).
Opel
6 Na pokładzie nie brakuje nowinek technologicznych - największą jest system multimedialny IntelliLink, który wyświetla zawartość smartfona i pozwala szybko dostać się do najważniejszych treści przez dotykowy ekran (polskie menu). Nowe kombi może być też wyposażone system OnStar - za jego pośrednictwem pracownik call center mówiący po polsku w każdej chwili nie tylko zdiagnozuje stan pojazdu, lecz także wezwie pomoc w razie kolizji czy pomoże odnaleźć cel podróży i zdalnie prześle go nawigacji auta. OnStar potrafi również zmienić oplowskie kombi w hotspot na kołach, pozwalając podłączyć bezprzewodowo do internetu nawet siedem smartfonów i tabletów (w Polsce na tę opcję trzeba poczekać).
Opel / www.weigl.biz
7 Nowa astra ST jako pierwsza w klasie "patrzy na świat" przez matrycowe światła LED IntelliLux. System składa się 16 segmentów diodowych - po 8 z każdej strony pojazdu. Jak to działa? Bez wdawania się w techniczne zawiłości - elektronika tak steruje snopem świateł, by ich zasięg był jak największy nawet przy dużym ruchu (rozwiązanie doświetla pobocze lub sąsiedni pas ruchu bez oślepiania innych kierowców). Producent twierdzi, że dzięki temu rozwiązaniu kierowca może dostrzec ew. przeszkody nawet o 40 metrów wcześniej. Ile kosztuje nowy opel astra sports tourer?
Opel
8 W Polsce nową astrę sports tourer można już zamawiać - samochód w najtańszej wersji essentia z silnikiem benzynowym 1.4/100 KM kosztuje od 63 800 zł. Takie auto seryjnie jest wyposażone w manualną klimatyzację, radio CD 300 z łączem Bluetooth i portami USB i AUX-in, przednie reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia oraz centralny zamek. Co na to konkurencja? Najtańsza skoda octavia kombi z 85-konnym napędem kosztuje podobnie (z 1.2/110 KM od ponad 68 tys. zł). Volkswagen golf variant - niemal 68 tys. zł. Ford focus kombi to wydatek 67 tys. zł. Toyota auris touring sports - od prawie 68 tys.
Opel
9 Jeśli jednak kogoś interesuje inny napęd, to najmniejszą pod względem pojemności skokowej jest litrowa trzycylindrowa jednostka turbo o mocy 105 KM. Producent twierdzi, że model z tym silnikiem i przekładnią Easytronic 3.0 będzie najoszczędniejszym samochodem na benzynę w swojej klasie - ma średnio spalać ok. 4 litrów na 100 km w cyklu mieszanym...
Opel
10 Zupełnie nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 1.4 Turbo zapewni 125 KM lub 150 KM. Podobno takie kombi z systemem Start/Stop oraz 6 biegową przekładnią manualną zużywa w cyklu mieszanym ok. 5 litrów benzyny na 100 km. W ofercie jest też turbobenzynowe 1.6/200 KM. W tym przypadku 300 Nm momentu obrotowego z funkcją overboost pozwala przyspieszać od 80 do 120 km/h na piątym biegu w 7,2 sekundy. Prędkość maksymalna 200-konnej astry ST wynosi 235 km/h.
Opel
11 Opel astra sports tourer z najmocniejszym turbodieslem 1.6 BiTurbo CDTI 160 KM kosztuje od 93 800 zł. Za drogo? Oferta obejmuje też słabszy i tańszy turbodiesel 1.6 w trzech poziomach mocy - 95 KM, 110 KM i 136 KM. Jest z czego wybierać.
Opel
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję