Najlepsze i najgorsze samochody z ponad 40 modeli. Auto z Polski największym pechowcem 2015
1
Ford galaxy i bliźniaczy s-max - oba modele oceniono najwyżej wśród rodzinnych vanów w 2015 roku (w walce o ten tytuł pokonały renault espace). Auta zdobyły pięć gwiazdek. Dlatego poszukujący dużego rodzinnego i bezpiecznego samochodu powinny rozważyć wybór tych fordów.
Warto zauważyć, że fordy s-max i galaxy zostały po raz pierwszy wyposażone w boczne poduszki powietrzne dla foteli drugiego rzędu, które zapewniają dodatkową ochronę osobom podróżującym z tyłu. Na pokładzie są również napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia przy siedzeniach w pierwszym i drugim rzędzie.
Ford
2 Warto zauważyć, że fordy s-max i galaxy zostały po raz pierwszy wyposażone w boczne poduszki powietrzne dla foteli drugiego rzędu, które zapewniają dodatkową ochronę osobom podróżującym z tyłu. Na pokładzie są również napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia przy siedzeniach w pierwszym i drugim rzędzie. Po 87 proc. przyznano odpowiednio za ochronę osób jadących z przodu jak i dzieci podróżujących z tyłu. Bezpieczeństwo pieszego - 79 proc. Za systemy elektroniczne poprawiające bezpieczeństwo rodzinny ford otrzymał 71 proc.
Euro NCAP
3 Inżynierowie japońskiej marki mogą odbijać szampana. Organizacja Euro NCAP ogłosiła, że najlepszy wynik 2015 roku w klasie przebadanych małych samochodów rodzinnych zdobyło najnowsze infiniti Q30 (rywale to m.in. mercedes klasy A, opel astra, volkswagen golf, audi A3). Jak auto sprawiło się w poszczególnych próbach?
Infiniti
4
Najnowsze infiniti Q30 zdobyło w testach Euro NCAP maksymalną notę 5 gwiazdek.
Ochronę dorosłych oceniono na 84 proc., a bezpieczeństwo dzieci na 86 proc. Za wyposażenie Q30 w systemy bezpieczeństwa wspierające kierowcę eksperci przyznali 81 proc. Poziom zabezpieczenia pieszych - 91 proc., co jest bardzo dobrą notą.
Euro NCAP
5
Także inżynierowie Volkswagena mają powody do radości. Nowy touran nie tylko sprostał procedurze Euro NCAP uzyskując najwyższy wynik 5 gwiazdek, ale teraz został ogłoszony najbezpieczniejszym wyborem w klasie kompaktowych vanów.
Podczas badania bezpieczeństwa dorosłych pasażerów nowy touran uzyskał 88 proc. oceny maksymalnej. Także w bardzo ważnej kategorii ochrony dzieci podróżujących w samochodzie nowy rodzinny van Volkswagena, zarówno w wersji pięcio- jak i siedmiomiejscowej, uzyskał bardzo dobre wyniki. Dzięki seryjnym mocowaniom ISOFIX i uchwytom top tether, służącym do montowania w aucie fotelików dziecięcych, nowy touran uzyskał ponad 89 porc. maksymalnej liczby punktów.
Badanie w kategorii ochrony pieszych touran zakończył wynikiem 71 proc. Eksperci Euro NCAP wskazali na zalety wynikające z konstrukcji auta, które pozwalają zmniejszyć ryzyko obrażeń pieszego na skutek potrącenia.
Volkswagen
6
Najbezpieczniejszym autem w klasie dużych SUV oraz najbezpieczniejszym samochodem spośród 44 modeli testowanych w 2015 roku zostało najnowsze volvo XC90.
Przypominamy, że nowe XC90 otrzymało pięć gwiazdek, czyli najwyższą możliwą ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP. Szwedzki SUV jest pierwszym samochodem, który zdobył 100 proc. punktów w kategorii systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę (komplet punktów Euro NCAP w kategorii samoczynnego, awaryjnego hamowania chroniącego przed uderzeniem w tył innego samochodu w mieście jaki i poza nim).
Volvo
7 Volvo XC90 otrzymało 100 proc. punktów w kategorii systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę (Safety Assist) oraz w kategorii samoczynnego hamowania w sytuacjach awaryjnych w mieście i poza nim. W XC90 zastosowano także nowy system zapobiegający potrąceniu pieszych. W opinii inżynierów jest on tak zaawansowany, że obecne procedury testów Euro NCAP nie pozwalają w pełni sprawdzić jego możliwości.
Euro NCAP / THATCHAM RESEARCH-MEDIA
8
Żaden z testowanych w 2015 roku roadsterów nie zdobył 5 gwiazdek. Dlatego za najbezpieczniejszy samochód tego rodzaju eksperci uznali mazdę MX-5, która zasłużyła na 4 gwiazdki.
O ile japońska konstrukcja otrzymała 84 punkty procentowe za ochronę dorosłych, 80 punktów za ochronę dzieci oraz 93 proc. za poziom ochrony pieszych, to na zdobyciu najlepszego wyniku zaważył jeden szczegół. Mazda MX-5 mimo wysokich notowań w trzech kategoriach nie zdobyła najwyższego pięciogwiazdkowego wyniku. Zdaniem specjalistów z Euro NCAP przyczynił się do tego niezbyt bogaty wachlarz dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo - w tej kategorii przyznano japońskiemu roadsterowi tylko 64 proc.
Euro NCAP
9 Jaguar XE pokonał toyotę avensis i został najbezpieczniejszym autem klasy średniej jaki Euro NCAP testowało w 2015. Samochód Wyspiarzy dostał maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Brytyjska konstrukcja zdobyła 92 proc. za bezpieczeństwo dorosłych. Ochrona dzieci - 82 proc. Dodatkowe systemy bezpieczeństwa - 82 proc. punktów. Ochrona pieszych - 81 proc.
Euro NCAP
10 Honda jazz pokonała suzuki vitarę i została najbezpieczniejszym autem miejskim testowanym przez Euro NCAP w 2015. Ochronę podróżujących z przodu oceniono na 93 proc., dzieci siedzących z tyłu na 85 proc., a pieszych na 73 proc. Jazz za systemy wpływające na bezpieczeństwo zdobył 71 proc.
Euro NCAP
11 Pięć gwiazdek to nota wystawiona mercedesowi GLC. Niemiecka konstrukcja została uznana przez Euro NCAP za najbezpieczniejszy mały SUV testowany w 2015 roku. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 95 proc. punktów. Za bezpieczeństwo dzieci przyznano 89 proc. Dodatkowe systemy bezpieczeństwa - 71 proc. punktów. Ochrona pieszych - 82 proc.
Euro NCAP
12
Wśród samochodów testowanych przez Euro NCAP w 2015 roku pojawiły się dwa modele w Polski. O ile nowy opel astra zadał niszczące próby na pięć gwiazdek (najwyższa możliwa nota), to drugie auto - lancia ypsilon - miało paskudnego pecha. Największego w całej serii testów 2015 roku.
Produkowana w Tychach lancia ypsilon zdobyła ledwo 2 gwiazdki na 5 możliwych – to najsłabsza nota 2015 roku.
Poziom ochrony dorosłych to ledwo 44 proc. punktów. Najniższą ocenę spośród 44 sprawdzonych aut otrzymały dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo - 38 proc. Wysokie oceny - 79 proc. i 64 proc. punktów - przyznano odpowiednio za bezpieczeństwo dzieci i zabezpieczenie pieszych.
Na domiar złego po próbie zderzenia czołowego samochód zapalił się - płyn hamulcowy trafił na akumulator. Producent prowadzi dochodzenie w tej sprawie - przyznał, że w trakcie jego prób podobna sytuacja nigdy nie miała miejsca.
Euro NCAP
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję