Nowy ford mondeo już w Polsce. Nadmuchiwane pasy i premierowa cena. ZDJĘCIA
1 Na początek odrobina historii - ford mondeo zadebiutował w 1993 roku, jako ostateczny produkt pięcioletniego programu rozwojowego, wartego 3 miliardy funtów (4,6 miliarda dolarów). W 1994 roku model ten wywalczył tytuł Car of the Year. Przez ponad 21 lat na mondeo zdecydowało się ponad 4,5 mln kierowców w Europie. Samochód był tak popularny, że jego nazwa trafiła do leksykonu w Wielkiej Brytanii - na początku minionej dekady zwrot "Mondeo Man" oznaczał nową klasę wyborców. Nowy model, czyli czwarta generacja wjeżdża do polski jako sedan, liftback i kombi na początek w trzech wersjach wyposażenia. Jednak największą sensacją jest coś zupełnie innego...
Newspress
2 Otóż inżynierowie Forda ogłosili, że jednym z serc napędzających nowe mondeo będzie - uwaga - trzycylindrowy, turbodoładowany 1,0-litrowy silnik benzynowy EcoBoost o mocy 125 KM (właśnie ta konstrukcja zdobyła trzy raz z rzędu tytuł "International Engine of the Year"). Zdaniem konstruktorów litrowa jednostka ma zapewniać najniższe zużycie paliwa w tej klasie samochodów. Jak będzie w praniu? Pożyjemy zobaczymy…
Newspress
3 Silnik 1.0 w niemal pięciometrowym aucie? Samochód będzie… stać? Konstruktorzy twierdzą, że 125-konna litrowa jednostka została odpowiednio skalibrowana do wielkości i masy mondeo. Po gwałtownym wciśnięciu gazu, podobnie jak w silnikach lotniczych, włączy się funkcja overboost i wtedy moment obrotowy chwilowo wzrośnie z 170 do 200 Nm. Przyda się do wyprzedzania… Zdaniem inżynierów jednolitrowiec osiągami może konkurować z tradycyjnym silnikiem 1.6. Uważają także, że taki potencjał można porównać z wartościami uzyskiwanymi przez współczesne diesle. Jednostkę zaprojektowano w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Merkenich w Niemczech. Silnik produkują zakłady Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii. Litrowy silnik znamy z mniejszego focusa. W kompakcie radził sobie całkiem żwawo. Jak sprawdzi się w większym aucie? Przekonamy się niebawem...
Newspress
4 Po raz pierwszy w ofercie dostępny będzie również mondeo w wersji z silnikiem wysokoprężnym i napędem na cztery koła. Wiadomo też, że wszystkie auta będą wyposażone w tylne nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa. Jak to działa? Pasy mają zmniejszyć obrażenia głowy, szyi i klatki piersiowej. W razie wypadku pasy natychmiast zaczynają zwiększać swoją objętość, dzięki czemu siły rozpraszają się pięć razy bardziej niż w przypadku tradycyjnych pasów bezpieczeństwa.
Newspress
5 Nowy ford mondeo będzie pierwszym modelem w tej klasie wyposażonym w przednie adaptacyjne reflektory wykonane w technologii LED obejmujące: światła dzienne, światła mijania i światła drogowe. Jak mówią inżynierowie nowe światła włączają się wraz z poruszeniem kierownicy i dostosowują projekcję wiązki do prędkości pojazdu.
Newspress
6 Nowy mondeo zostanie wyposażony w urządzenia SYNC i MyFordTouch - system łączności sterowany głosem z ośmiocalowym, kolorowym ekranem dotykowym, który może pełnić rolę bezprzewodowego punktu dostępu do internetu nawet dla pięciu urządzeń jednocześnie. SYNC i MyFordTouch mają sprawić, że sprawdzanie telefonu, kontrola klimatyzacji, radia, odtwarzacza CD lub systemu nawigacji, nie będą rozpraszać kierowcy. Wszystko z rękoma na kierownicy i wzrokiem wpatrzonym w drogę.
Newspress
7 Wersja hybrydowa w Polsce będzie dostępna tylko w nadwoziu sedan. Auto napędza duet spalinowo elektryczny - 2,0-litrowa jednostka benzynowa współpracuje z 35-kilowatowym silnikiem elektrycznym zasilanym litowo-jonowym akumulatorem.
Newspress
8 Najmocniejszą jednostką wysokoprężną pod maską mondeo czwartej generacji będzie nowy silnik 2.0 TDCi, który wyprodukuje 210 KM i 450 Nm momentu obrotowego. Dieslowskie serce zadebiutuje w 2015 roku i zastąpi w ofercie Forda 200-konny motor 2.2 TDCi. Ile w Polsce kosztuje najnowsze wcielenie odwiecznego rywala volkswagena passata?
Ford
9 Nowy ford mondeo jest w Polsce oferowany w trzech wersjach wyposażeniowych - ambiente plus, gold edition i titanium. Samochód z napędem hybrydowym występuje tylko jako sedan i tylko w specjalnej odmianie titanium hybrid. Oto silniki, wyposażenie i ceny…
Ford
10 W najtańszej i podstawowej wersji ambiente plus nowy ford mondeo jest wyposażony w klimatyzację, sześć poduszek powietrznych w tym kurtynowe, 16-calowe alufelgi, radio CD z możliwością odtwarzania MP3 (6 głośników). Na liście są również układy kontroli trakcji, stabilizacji toru jazdy, hamowania awaryjnego czy wspomagania ruszania na wzniesieniu. Seryjnie montowany system Ford MyKey pozwoli dzięki specjalnemu kluczykowi zaprogramować ograniczenia maksymalnej prędkości i głośności audio oraz zablokować możliwość wyłączenia systemów bezpieczeństwa, a także uruchomienia silnika bez zapiętych pasów.
Ford
11 Na początek w Polsce Ford stawia przed kierowcami do wyboru trzy silniki benzynowe i torbodiesle oraz napęd hybrydowy. Podstawowa jednostka benzynowa to 1.5 EcoBoost/160 KM (240 Nm) - mondeo z takim turbosercem od zera do 100 km/h powinien przyspieszyć w 9,2 s (prędkość maksymalna 222 km/h). Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 5,8 l/100 km.
Ford
12 Większy silnik 2.0 EcoBoost występuje w dwóch wersjach mocy - 203 KM (od 0 do 100 km/h w 8,7 s) i 240 KM (sprint do 100 km/h trwa 7,9 s).
Newspress
13 Mondeo hybrid - auto napędza duet spalinowo elektryczny - 2-litrowa jednostka benzynowa współpracuje z 35-kilowatowym silnikiem elektrycznym zasilanym litowo-jonowym akumulatorem. Moc 187 KM sprawia, że samochód od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,2 s i rozpędza się maksymalnie do 187 km/h. Producent twierdzi, że hybrydowe mondeo powinno średnio spalać 4,2 l benzyny na setkę.
Ford
14 Amatorzy turbodiesli początkowo mają do wyboru silnik 1.6 TDCi/115 KM (270 Nm) - nowy ford mondeo z taką jednostką powinien od zera do 100 km/h przyspieszać w 12,1 s. Prędkośc maksymalna - 192 km/h. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 4,2 l/100 km (w odmianie Econetic - 3,6 l/100 km).
Ford
15 Mocniejszy i szybszy turbodiesel 2.0 TDCi występuje w dwóch poziomach mocy - 150 KM (350 Nm) i 180 KM (400 Nm). Pierwsza wersja sprawia, że mondeo do 100 km/h przyspieszy w 9,3 s (prędkość maksymalna - 215 km/h), druga odmiana rozpędza się do 240 km/h, a od zera do setki przyspiesza w 8,3 s. Dwulitrowy TDCi można zamówić z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową powershift (dopłata 9 tys. zł).
Newspress
16 Najtańszy nowy ford mondeo - wersja ambiente plus z turbobenzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost/160 KM - kosztuje od 89 tys. zł (kombi - od 93 tys. zł). Podstawowy nowy volkswagen passat to model napędzany jednostką 1.4 TSI/125 KM - cena od 90 790 zł za wersję limousine i 95 190 zł za kombi. Ceny mondeo z silnikiem wysokoprężnym rozpoczynają się od 95 500 zł za auto z dieslem 1.6 TDCi/115 KM. Najdroższa odmiana została wyceniona na 128 tys. zł - najbogatsza wersja titanium jest wyposażona w 180-konny silnik 2.0 TDCi i automat powershift. Hybrdowe mondeo to wydatek przynajmniej 122 tys. zł.
Ford
17 Oficjalny debiut rynkowy nowego mondeo jest zaplanowany na początek 2015 roku, jednak zamówienia na ten model przyjmowane są już teraz - pierwsze dostawy przewidziano pod koniec 2014 roku. Samochód można zobaczyć na specjalnych przedpremierowych pokazach organizowanych w salonach Forda.
Newspress
18
Newspress
19
Ford
20
Newspress
21
Ford
22
Ford
23
Ford
24 Pojemność bagażnika 541 l (1437 l po złożeniu tylnych foteli)
Ford
25
Ford
26
Ford
27
Ford
28
Ford / Tim Bishop
29
Ford / Tim Bishop
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję