Z niezniszczanym silnikiem - volvo 240. ZDJĘCIA
1 Rok 1974 był dla Szwedów przełomowy. Wiosną ABBA podbiła serca Europejczyków piosenką "Waterloo", a 18-letni Björn Borg pokonał całą tenisową elitę, wygrywając French Open. Latem tego roku Volvo zaprezentowało jeden z najważniejszych modeli w swojej historii. 21 sierpnia świat poznał nowe auto z serii 200 - volvo 244 GL. Tak rozpoczęła się długa historia tego modelu.
Volvo
2 Volvo 240 zostało zbudowane na bazie serii 140, jednak wiele elementów zostało dopracowanych i zmienionych. Karoseria i wnętrze pojazdu były w kolorze pomarańczowym - charakterystycznym dla tej zwariowanej dekady. Nowością, która wyróżniała nowy model, były charakterystyczne kraciaste zagłówki.
Volvo
3 Innowacje w 240 dotyczyły jednak głównie przodu, którego wygląd w dużym stopniu zainspirowany był przez eksperymentalny bezpieczny samochód Volvo - VESC, zaprezentowany dwa lata wcześniej w 1972 roku.
Volvo
4 W 240-tce najbardziej wyróżniały się obszerne zderzaki - samochód był dłuższy od serii 140 aż o 13 cm. Przód auta to przede wszystkim nowy projekt wykorzystujący kolumny McPhersona oraz zębatkowy układ kierowniczy.
Volvo
5 Pod maską samochodu także było ciekawie - opracowany przez inżynierów Volvo czterocylindrowy silnik B21 osiągał moc 97 KM w wersji z gaźnikiem oraz 123 KM w wersji z wtryskiem paliwa. Silnik ten, od malowania bloku, zyskał nazwę Red Block i jest zaliczany do najtrwalszych jednostek napędowych, jakie kiedykolwiek zastosowano w samochodach osobowych. Mechaniczne serce może nie powalało kulturą pracy, ale przy prawidłowej obsłudze zachwycało długowiecznością - wytrzymywało przez 600-700 tys. km. Volvo 240 było pierwszym seryjnym autem wyposażonym w katalizator i sondę lambda.
Volvo
6 Przez lata Volvo 240 było produkowane w wielu różnych wersjach. Oprócz wersji dwu-, cztero- i pięciodrzwiowych, była również dostępna luksusowa wersja coupe - 262C, zbudowana przez włoską firmę Bertone.
Volvo
7 W ofercie znalazły się też modele 264TE i 245T, wydłużone aż o 70 cm. 264 Top Executive to luksusowa wersja limuzyny.
Volvo
8 Volvo 245 Transfer - kombi o zwiększonych wymiarach (wygłuszone o 70 cm). Samochód używany był m.in. do transportu szkolnego w rejonach wiejskich.
Volvo
9 Różnorodność Volvo 240 widoczna była również pod maską poszczególnych wersji auta. W październiku 1974 roku rozpoczęła się produkcja bardziej luksusowej serii 260. Model 264 został wyposażony w nowy 2,7 litrowy, 140 konny silnik V6.
Volvo
10 W 1979 r. zaprezentowano 240-tkę D6, która była pierwszym w historii samochodem osobowym z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym.
Volvo
11 Dwa lata później rozpoczęto produkcję 244 Turbo o mocy 155 KM. Jednak prawdziwa sensacja nadeszła później, był nią model 245 Turbo - pierwsze kombi seryjnej produkcji wyposażone w silnik benzynowy z turbo.
Volvo
12 Pierwszy na świecie prawdziwie ekologiczny samochód został stworzony pod koniec 1976 r. Właśnie wtedy Volvo wydało na rynek kalifornijski auta z serii 200 z trójdrożnymi katalizatorami i czujnikami Lambda. Dzięki nim ok. 90 proc. szkodliwych gazów było neutralizowanych w katalizatorze. Wysiłki szwedzkiej marki na rzecz środowiska zostały docenione. Pod koniec lat siedemdziesiątych Volvo zdobyło m.in. nagrodę American National Environmental Industry Award, a model 240 został uznany przez California Air Resources Board za najbardziej ekologiczne auto w Ameryce.
Volvo
13 Wizytówką marki od zawsze było bezpieczeństwo. Również w tej kategorii doceniono samochody z serii 200. Auta zostały wyróżnione m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie Volvo otrzymało nagrodę Don Safety a pod koniec lat osiemdziesiątych, według Highway Loss Data Institute, Volvo 240 kombi było najbezpieczniejszym samochodem w tej klasie w USA.
Volvo
14 Ostatni samochód Volvo 240 opuścił linię produkcyjną w Göteborgu 5 maja 1993 r. Podczas specjalnej ceremonii prezes Volvo Pehr G. Gyllenhammar przekazał klientowi klucze do ostatniego auta tej serii. Co ciekawe sam prezes posiadał kilka egzemplarzy 240-ki. Tym modelem Volvo jeździł też założyciel firmy Ikea, Ingvar Kamprad.
Volvo
15 Nikt nie przewidywał, że samochód Volvo przetrwa na rynku aż 19 lat. W historii motoryzacji niewiele aut może pochwalić się tak długim stażem. Dzisiaj Volvo 240 jest już samochodem kolekcjonerskim. W szczególności wersja Turbo cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Ceny tych samochodów stale rosną i są nie lada gratką dla entuzjastów motoryzacji. Co ciekawe, części zamienne do 240-ki są wciąż łatwo dostępne, a część komponentów jest nadal produkowana.
Volvo
16 Jak do tej pory Volvo serii 200 jest najliczniej reprezentowanym modelem szwedzkiej firmy. W sumie w latach 1974-1993 wyprodukowano 2 862 573 aut, z czego 2 685 171 to 240-tki a 177 402 to 260-ki.
Volvo
17
Volvo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję