Sensacyjne znalezisko! Tak syrena sport zachwyciła włoskich dziennikarzy
1 Jak znaleźć wydanie gazety sprzed ponad 50 lat? Poszukiwań podjęła się ekipa zajmująca się odbudową syreny sport (www.powrotlegendy.pl). Nie było łatwo… Przecież data publikacji "artykułu widma" pozostała niewiadoma. Trzeba było przeszukać egzemplarze archiwalne włoskiego dziennika, tylko z którego miesiąca? Należało poukładać fakty. Wiadomo było, że syrenę po raz pierwszy prezentowano 1 maja 1960 roku, Magazyn Motor zamieścił króciutki przedruk z "Il Giorno" 28 czerwca. Do przeszukania były numery z dwóch miesięcy...
powrotlegendy.pl
2 "Pisaliśmy do kogo się dało - do redakcji Il Giorno, do włoskich bibliotek, o których wiedzieliśmy, że posiadają archiwalne wydania dziennika" - wylicza Jan Łukasiak koordynator projektu z ramienia www.powrotlegendy.pl. "Wszędzie ta sama odpowiedź - podajcie datę, znajdziemy potrzebny numer. Już myśleliśmy, że nigdy nie dowiemy się co tak naprawdę napisano o naszej Syrenie ponad pół wieku temu" - opowiada Łukasiak. Pomogli rowerzyści… ekipa odpowiedzialna za odbudowę syreny sport wybierała się na wycieczkę rowerową z Włoch do Santiago de Compostela. Ich misją było nie opuszczać Mediolanu bez kopii artykułu o tym aucie. Mimo upału, sjest, odsyłania z biblioteki do biblioteki w końcu nadeszły dobre wieści. Jest artykuł! Okazało się, że informacje sprzed 52 lat nie były króciutką wzmianką na temat polskiego prototypu. Redakcja pokusiła się o dość obszerne porównanie Syreny Sport do Citroena 3 CV, zobrazowanie tekstu dwoma zdjęciami i… cytatem nie pozostawiającym złudzeń: "La piu bella vettura costruita oltre Cortina". Artykuł wydrukowany został na 12 stronie, w dodatku "Il Motori" 30 maja (nie był to, jak dotąd sądzono, czerwiec). Oto co w nim napisano…
powrotlegendy.pl
3 TYTUŁ - "Duże nowości na wschodzie i na zachodzie" FRAGMENT NA GÓRZE - "Nowa francuska osobówka i nowa polska wyścigówka mają mnóstwo cech wspólnych; jednak o ile "3 CV" jest przeznaczona dla szerokiej gamy klientów, o tyle "Syrena Sport" nie znajduje w Polsce kupców." CZYTAJ DALEJ >>>
powrotlegendy.pl / Zbyszko Siemaszko
4 FRAGMENT DO KRESKI - "Przemysł samochodowy w skali całego globu przechodzi okres szczególnego rozwoju. W Europie wzrost produkcji i sprzedaży jest proporcjonalnie większy niż w Ameryce. Być może z tego powodu fabryki nie odczuwały potrzeby redukcji cen. W każdym bądź razie we Włoszech konsumenci musieli zadowolić się tylko spadkiem cen benzyny, która kosztowała do stu lirów za litr. Sytuacja ta pozytywnie wpłynęła na całą gospodarkę narodową. Wypuszczenie na rynek nowej osobówki, oryginalnej „500 giardiniera”, która miała wypełnić lukę w narodowym przemyśle motoryzacyjnym, spotkało się z zimnym przyjęciem spowodowanym ceną (565 000 lirów), znacznie przewyższającą oczekiwania." CZYTAJ DALEJ >>>
powrotlegendy.pl / Zbyszko Siemaszko
5 "We Francji, idąc w ślady Peugeot, Citroen zamierza wypuścić na rynek dużą nowość. Francuska fabryka, która po wielu latach wierności tradycji pchnie się w stronę awangardy w technice modelem całkowicie zautomatyzowanym zawieszeniem (DS 19) posiada jeszcze w produkcji „2 CV” z napędem na przednie koła, pojazd, który można zdefiniować jako najbrzydsza i najbardziej funkcjonalna osobówka świata. Właśnie w kategorii osobówek nowy Citroen z bardzo dużym prawdopodobieństwem pojawi się następnej jesieni." CZYTAJ DALEJ >>>
Inne
6 O jednego konia więcej... "Chodzi o 3 CV (Francuz oczywiście), który odtwarza sławny DS 19. Silnik frontowy z dwoma poziomymi cylindrami w przeciwieństwie do ogólnych 550 cmc rozwija ponad 20 HP, wystarczająco by pozwolić osobówce z 4 miejscami na prędkość 100/ha ze zużyciem paliwa mniejszym niż 6 litrów na 100km. Podobnie jak 2 CV i DS 19, Citroen 3 CV trzyma się tradycji z przodu (tzn. napęd na przednie koła i razem koła sterujące). Linia zewnętrzna pojazdu charakteryzuje się tylną szybą nachyloną, która wypuszczona i potem zapomniana przez konstruktorów włoskich, obecnie cechuje Forda Anglia." CZYTAJ DALEJ >>>
Inne
7 "Wiadomości z Warszawy donoszą, że również na wschodzie, na terenach komunistycznych, motoryzacja budzi się w sposób obiecujący. Przykładowo fabryka polska FSO Żeran - która produkuje na licencji radzieckiej przestarzałe Pobieda Warszawa – zakończyła opracowanie prototypu nowego auta. To Syrena Sport 750 ccm reprezentująca najbardziej nowoczesny, elegancki i sportowy produkt z branży motoryzacyjnej powstały za kurtyną." CZYTAJ DALEJ >>>
Inne / Zbyszko Siemaszko
8 Naśladują nas... "Linia tego pojazdu zainspirowana jest gustem włoskim. Cała karoseria jest z plastiku, według projektu inżyniera Łukasiewicza z FSO Żeran. Możliwości produkcyjne fabryki to ok. 1800 pojazdów w miesiącu; jednak w przypadku Syreny Sport (ze względu na duże koszty produkcji ma marne szanse na tutejszy zbyt) wprowadzanych będzie nie więcej niż 5-6 egzemplarzy w miesiącu." CZYTAJ DALEJ >>>
Inne
9 "Poza prezentacjami na rozmaitych Międzynarodowych Salonach Motoryzacyjnych Syrena Sport weźmie również udział w kilku wyścigach europejskich, powierzona rajdowcom polskim. Wiemy, że silnik jest dwucylindrowy chłodzony powietrzem 750 cmc. Innych danych nie ma." Niestety słowa włoskich dziennikarzy nie ziściły się... CZYTAJ DALEJ >>>
powrotlegendy.pl / Zbyszko Siemaszko
10 Podobno w 1960 roku po prezentacji modelu syreny sport, I Sekretarz Władysław Gomułka dopatrzył się w nim tęsknoty do kapitalistycznych zbytków i określił go rzekomo jako przejaw niezdrowego zachwytu dekadenckim zachodem. Syrena nigdy nie została wprowadzona do seryjnej produkcji i szybko zakończyła swój żywot w niejasnych okolicznościach. CZYTAJ DALEJ >>>
Inne
11 Wiadomo, że zrekonstruowana syrena sport dostanie karoserię z włókna szklanego, zdejmowany, sztywny dach, chromowane detale i wiernie zrekonstruowane wnętrze. Za kierownicą odbudowanej legendy będzie można usiąść już w listopadzie 2012 roku.
Inne
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję