- 473 fotoradary pilnują kierowców. Lawina mandatów
- 6282 zdjęcia od poniedziałku. Kierowcy wpadają masowo na ograniczeniu do 50 km/h
- 70 fotoradarów nowej generacji w Polsce
- Nowe fotoradary zlewają się z otoczeniem i wyglądają zupełnie inaczej
- Zdjęcie i kara nie tylko za przekroczenie prędkości. Co potrafią nowe fotoradary?
473 fotoradary pilnują kierowców. Lawina mandatów
Sieć CANRAD obejmuje obecnie 473 fotoradary. Każdy z nich jest wyraźnie oznakowany. Mimo to od początku 2024 roku te stacjonarne urządzenia ujawniły przeszło 600 tys. naruszeń przekroczenia dozwolonej prędkości.
Lwią część systemu GITD stanowią fotoradary nowej generacji, czyli 301 przyrządów Multaradar CD i 147 fotoradarów Mesta Fusion RN francuskiej firmy IDEMIA (łapie 32 auta jednocześnie). W 8 lokalizacjach kierowców wyłapują urządzenia TraffiStar SR520 z pętlą indukcyjną. Do tego jest jeden Fotorapid CF ustawiony w czarnym punkcie Drogowej Trasy Średnicowej na "Zakręcie mistrzów" w Rudzie Śląskiej oraz 13 najstarszych fotoradarów Fotorapid CM.
6282 zdjęcia od poniedziałku. Kierowcy wpadają masowo na ograniczeniu do 50 km/h
Teraz okazuje się, że na nowego pogromcę kierowców wyrasta fotoradar TraffiStar SR390, który 18 listopada 2024 roku przełączono w tryb rejestracji na Al. Jerozolimskich 239 w Warszawie. Urządzenie do 3 grudnia, czyli w ciągu 16 dni ujawniło 6282 naruszenia dozwolonej prędkości 50 km/h.Dziennie wpadało tam ponad 400 kierowców. Żyła złota…
70 fotoradarów nowej generacji w Polsce
Dziś w Polsce działają dwa takie urządzenia, ale niebawem fotoradary TraffiStar SR390 zostaną zastosowane na masową skalę. Główny Inspektorat Transportu drogowego wybrał właśnie najkorzystniejszą ofertę w przetargu na rozbudowę sieci CANARD…
– W ramach projektu rozbudowy CANARD, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy, zakupionych zostanie kolejnych 70 nowych fotoradarów. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na dostawę oraz montaż urządzeń, w ramach którego za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Lifor Sp. z o.o., która zaoferowała urządzenie TraffiStar SR390 – powiedział dziennik.pl Wojciech Król z GITD.
Nowy fotoradar śledzi kierowców na czterech pasach jednocześnie
TraffiStar SR390 zamontowany stacjonarnie potrafi śledzić prędkość pojazdów na czterech pasach ruchu. Dzięki systemowi ANPR odczytuje tablice rejestracyjne. Przy czym producent deklaruje minimum 98-procentową czytelność twarzykierowcy oraz tablic rejestracyjnych - w nocy i za dnia.
Odpowiednie ograniczenie prędkości jest automatycznie przypisywane dla różnych pasów i do każdego samochodu, na podstawie jego klasy. Nowe fotoradary mają też możliwość ustawienia odrębnych limitów prędkości dla każdego pasa ruchu.
Nowe fotoradary zlewają się z otoczeniem i wyglądają zupełnie inaczej
Lekka konstrukcja – jeden taki fotoradar waży tylko 7,5 kg – sprawia, że do montażu nie potrzeba specjalnych, ciężkich konstrukcji, żółtych słupów do ochronnej zabudowy czy bramownic. Wystarczy dostępna infrastruktura, czyli np. wysięgniki sygnalizacji świetlnej zawieszone nad jezdnią lub niepozorny szary słup (jak w przypadku montażu na Al. Jerozolimskich). Takie ułatwienia przekładają się na szybkość instalacji i usprawniają późniejsze serwisowanie.
Jednak to co jest zaletą w oczach GITD, może przyczynić się do kłopotów kierowców – czego byliśmy świadkami na Al. Jerozolimskich. Czarna przednia część nowego fotoradaru w połączeniu z niewielkimi gabarytami i montaż tego urządzenia na szarym słupie sprawiają, że TraffiStar SR390 wtapia się w otoczenie i nie jest tak dobrze widoczny z daleka jak dotychczas stosowane kilkumetrowe żółte "totemy". Nowe fotoradary łatwo przeoczyć i to mimo znaku D-51 informującego o kontroli prędkości.
Zdjęcie i kara nie tylko za przekroczenie prędkości. Co potrafią nowe fotoradary?
Fotoradar TraffiStar SR390 w wersji mobilnej może także zastąpić tradycyjne wideorejestratory z nieoznakowanych radiowozów. Nie wymaga ingerencji w układy samochodu i co ciekawsze nie wymaga zrównania prędkości ze sprawcą szaleńczej jazdy (jak ma to miejsce w przypadku policyjnego pomiaru). Poza tym może pracować na statywie rozstawionym przy drodze.
Wśród funkcjonalności jest też rejestrowanie przypadków przejazdu na czerwonym świetle z równoczesnym wykonywaniem pomiarów prędkości. W tej konfiguracji urządzenie działa z wykorzystaniem wideodetekcji, a więc bez konieczności montowania pętli indukcyjnych w jezdni.
Poza pomiarem prędkości i wyłapywaniem przejazdu na czerwonym świetle fotoradary TraffiStar SR390 mogą odblokować inne supermoce. Lista obejmuje:
- pomiar prędkość pojazdów na czterech pasach jednocześnie;
- minimum 98-procentowa czytelność twarzy kierowcy na zdjęciu;
- automatyczne odczytywanie tablic rejestracyjnych i identyfikację rodzaj pojazdu;
- może być stosowany jak fotoradar mobilny w nieoznakowanym radiowozie;
- monitoring przejść dla pieszych, w tym kontrolę czy kierowcy ustępują pierwszeństwa pieszym;
- nadzór skrzyżowań i rejestracja kierowców łamiących zakazy zawracania czy skrętu;
- monitoring skrzyżowań z zieloną strzałką i wyłapywanie kierowców, którzy nie zatrzymują się przed skrętem.
70 nowych fotoradarów w Polsce. Gdzie zmierzą prędkość? Oto lista
Wreszcie najważniejsze. Gdzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamierza ustawić 70 najnowszych fotoradarów TraffiStar SR390? Odpowiedź niesie najnowsza lista lokalizacji. Najwięcej nowych urządzeń stacjonarnych pojawi się w województwie wielkopolskim (11), dolnośląskim (10), mazowieckim (8) i warmińsko-mazurskim (7). Oto spis miejsc z podziałem na województwa:
Dolnośląskie:
- Gać, DK 94
- Gniewomirowice DK 94
- Krępice DK 94
- Łagów DK 30
- Mazurowice DK 94
- Mirosławice DK 35
- Strzelce DK 35
- Świdnica DK 35
- Wojcieszyce DK 3
- Zgorzelec DK 30
Kujawsko-pomorskie:
- Czarnowo DK 80
- Mokre DK 55
- Tywola DK 15
Lubelskie:
- Annopol DK 74
- Liśnik Duży DK 74
Lubuskie:
- Bolemin DK 22
- Nowogród Bobrzański DK 27
- Słubice DK 31
Łódzkie:
- Strzelce DK 60
- Żurawieniec DK 60
Małopolskie:
- Bilsko DK 75
- Głogoczów DK 7
- Ładna DK 94
- Olkusz DK 94
Mazowieckie:
- Błonie DK 92
- Goślice DK 60
- Grabina DK 60
- Mościbrody DK 63/61
- Rębowo DK 50
- Sierpc DK 10
- Słupno DK 62
- Zegrze DK 61
Opolskie:
- Grobniki DK 38
- Sieroniowice DK 88
- między Rudnikami a Jaworznem DK 42
- Małujowice DK39
Podkarpackie:
- Cmolas DK 9
- Głogów Małopolski DK 9a
- Potok DK 28
- Woliczka DK 94
Podlaskie:
- Drohiczyn DK 62
Pomorskie:
- Chrząstowo DK 22
- Jaromierz, DK 22
- Węgorzynko DK 21
- Zajączkowo Tczewskie DK 91
Śląskie:
- Racibórz DK 45
- Tarnowskie Góry DK 11
Świętokrzyskie:
- Osiek, DK 79
- Sandomierz DK 77/79
Warmińsko-mazurskie:
- Bartoszyce DK 51
- Dobre Miast, DK 51
- Iław, DK 16
- Minty DK 57
- Narty DK 58
- Szczytno DK 57
- Szczytno DK 53
Wielkopolskie:
- Budzyń DK 11
- Chodzież DK 11
- Cytrynowo DK 15
- Czekuszewo DK 92
- Golina DK 15
- Kochłowy DK 11
- Krotoszyn DK 15
- Kuklinów DK 36
- Paprotnia DK 92
- Rumianek DK 92
- Skulsk DK 25
Zachodniopomorskie:
- Ostrowiec DK 22
- Kołbaskowo DK 13
- Gwda Mała, DK 20