- Nowa naklejka na szybę od 12 września. Zmiana oznakowania samochodów
- Wydano już ponad 2 tys. naklejek. W których miastach strefa czystego transportu?
- Jak wygląda i ile kosztuje nowa naklejka na szybę samochodu?
- Kto musi nakleić nową naklejkę SCT i zgłosić samochód? Które auta nie wjadą do strefy?
- Które samochody mogą wjechać do SCT? Czy z LPG wjadę do strefy?
Nowa naklejka na szybę od 12 września. Zmiana oznakowania samochodów
Nowa naklejka na szybę samochodu obowiązuje od dziś, czyli czwartku 12 września 2024 roku. Wprowadza ją w życie rozporządzenie zmieniające w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu (SCT), które opracowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Co to oznacza dla kierowców?
OBSERWUJ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie
W nowej ustawie o elektromobilności czytamy, że obowiązek wprowadzania SCT będzie dotyczył miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których Główny Inspektorat Ochrony i Środowiska odnotuje przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Obecnie na liście Inspektoratu są cztery polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice.
Wydano już ponad 2 tys. naklejek. W których miastach strefa czystego transportu?
Warszawski Zarząd Dróg Miejskich od 1 lipca wydał ponad 2 tys. naklejek uprawniających do wjazdu za znak D-54 oznaczający początek SCT. Jednak kierowcy ci nie muszą się martwić – oznaczenia wydane przed 12 września 2024 roku zachowują ważność przez 5 lat. Mieszkańców trzech kolejnych metropolii również będzie dotyczyć obowiązek wyposażenia samochodów dopuszczonych do wjazdu do SCT w nowe nalepki.
Jak wygląda i ile kosztuje nowa naklejka na szybę samochodu?
Nowy wzór naklejki powstał w wyniku uwag zgłoszonych przez urzędy miast planujących wprowadzenie SCT. Najważniejszym argumentem przemawiającym za zmianą były trudności związane z wydrukowaniem poprzedniej ośmiokątnej nalepki wprowadzonej 19 kwietnia 2022 roku. Urzędnicy musieli zlecać ich wytwarzanie firmom poligraficznym, a to generowało koszty, których nie sposób było pokryć maksymalną ceną 5 zł za sztukę określoną ustawowo. Nowy i prostszy format ma przyspieszyć produkcję oraz obniżyć koszty.
Nowa naklejka obowiązujące od 12 września 2024 roku jest zielona i ma kształt koła o średnicy 8 cm. Grafiką może niektórym przypominać Umweltplakette, czyli plakietkę ekologiczną wymaganą od kierowców w Niemczech. Polskie oznaczenie aut zawiera informacje dotyczące: rodzaju paliwa, roku produkcji, numeru rejestracyjnego pojazdu, nazwę gminy, która ją wydała oraz oznaczenie SCT. Szczegółowe informacje umieszcza się w następującej kolejności:
- rodzaj paliwa: 1) Pb – benzyna; 2) D – olej napędowy; 3) M – mieszanka (paliwo-olej); 4) LPG – gaz płynny (propan-butan); 5) CNG – gaz ziemny sprężony (metan); 6) H – wodór; 7) LNG – gaz ziemny skroplony (metan); 8) BD – biodiesel; 9) E85 – etanol; 10) EE – energia elektryczna; 11 N – inne,
- rok produkcji pojazdu,
- numer rejestracyjny pojazdu,
- nazwa gminy wydającej nalepkę,
- oznaczenie SCT.
Kto musi nakleić nową naklejkę SCT i zgłosić samochód? Które auta nie wjadą do strefy?
Zakaz wjazdu do pierwszej strefy czystego transportu w Warszawie dotyczy samochodów benzynowych starszych niż z 1997 roku i aut z silnikiem Diesla sprzed 2005 roku. Tym sposobem ze stołecznej SCT wylatują diesle do normy Euro 3 włącznie oraz auta benzynowe do Euro 1 włącznie.
– Kierowca, który porusza się autem niespełniającym wymogów SCT, ale mimo to ma prawo do wjazdu do strefy, bo jest w grupie wymienionej w uchwale Rady Warszawy, może zwrócić się do ZDM z wnioskiem o takie wyłączenie – powiedział dziennik.pl Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. – Żeby ono funkcjonowało, musimy je potwierdzić, natomiast nie ma tu żadnej decyzji, po prostu sprawdzamy, czy ono się należy. Trzy główne grupy, które radni wyłączyli spod obostrzeń SCT to mieszkańcy Warszawy, którzy rozliczają tu podatki, to seniorzy, którzy skończyli 70 lat, oraz to osoby z niepełnosprawnością, które posługują się kartą parkingową. Do tej pory rozpatrzyliśmy pozytywnie 10 714 wniosków – wyliczył przedstawiciel ZDM.
Które samochody mogą wjechać do SCT? Czy z LPG wjadę do strefy?
W przypadku Warszawy do SCT może wjechać samochód z silnikiem benzynowym (w tym z instalacją LPG) spełniający normę Euro 2 lub z rocznika 1997 r. i młodszy (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat). W przypadku auta z silnikiem Diesla granicą jest norma Euro 4 lub rocznik produkcji 2005 r. i młodszy (maksymalny wiek pojazdu – 19 lat). Jednak zasady obowiązujące w stolicy można traktować jako obraz możliwych obostrzeń ponieważ inne miasta mogą wprowadzić własne wymogi oraz restrykcje.
Wniosek o wyłączenie auta, inaczej mandat 500 zł? Jak władze wyłapią kierowców?
W Warszawie za brak nalepki nie ma kary. Mandat 500 zł grozi za wjazd do SCT pojazdem, który nie spełnia norm oraz nie kwalifikuje się do wyłączenia z nich (np. nie został zgłoszony w ZDM). Kierowców może kontrolować m.in. straż miejska i policja. Jak służby identyfikują auta?
– Kontrole wjazdów do Strefy Czystego Transportu prowadzone są przez strażników miejskich wspólnie z pracownikiem Zarządu Dróg Miejskich – powiedział dziennik.pl Sławomir Smyk, rzecznik prasowy straży miejskiej w Warszawie. – Patrol jedzie w wyznaczone miejsce, gdzie pracownik ZDM ustawia kamerę oraz sprzęt monitorujący. W chwili rozpoczęcia działań strażnicy obserwują monitor, na którym wyświetlany jest obraz z kamery. System posiada połączenie z bazą CEPiK. Kamera z ok. 200 m odczytuje numery rejestracyjne, system analizuje dane i przekazuje informacje o tym, czy pojazd jest uprawniony do wjazdu do strefy – wyjaśnił.
Podświetlenie zielone oznacza, że samochód ma prawo wjazdu do SCT. Auta zweryfikowane jako nieuprawnione system znakuje na czerwono i w tedy do akcji wkraczają strażnicy.
Czy naklejka wydana w innym mieście uprawnia do wjazdu do SCT np. w Warszawie?
Społeczny ratusz informuje, że naklejka wydana np. w Krakowie, Wrocławiu czy Katowicach nie będzie uprawniała do wjazdu SCT w Warszawie. Uchwały Warszawy i innych miast różnią się warunkami dopuszczeń do ruchu pojazdów w strefie.
Czy przejeżdżając przez Warszawę muszę mieć naklejkę SCT? Kiedy mandat 500 zł?
W Warszawie przewidziano, że każdy ma możliwość wjazdu do SCT cztery razy w roku, niezależnie od tego, czy samochód spełnia normy emisji spalin. Czyli mandat 500 zł może przytrafić się przy piątej wizycie w stolicy.