- Nowa Toyota Land Cruiser First Edition znika w ciemno. Pięć wersji na rynku
- Nowy Land Cruiser to przedstawiciel wymierającego gatunku samochodów
- Nowy Land Cruiser nawiązuje do modelu J6
- Nowa Toyota Land Cruiser jest szersza i dłuższa, oto wymiary i różnice
- Nowy Land Cruiser, oto wnętrze 5- i 7-osobowej wersji, jaki bagażnik?
Nowa Toyota Land Cruiser First Edition znika w ciemno. Pięć wersji na rynku
Nowa Toyota Land Cruiser First Edition w dwubarwnym lakierowaniu Sand lub Smoky Blue i okrągłymi reflektorami na modę dawnych terenówek – właśnie taka konfiguracja okazuje się sensacją. W chwilę po uruchomieniu internetowej rezerwacji wyprzedano wszystkie sztuki z limitowanej serii przeznaczonej do produkcji na polski rynek. Skąd wzięcie?
Nowy Land Cruiser to przedstawiciel wymierającego gatunku prawdziwych samochodów terenowych. Niemal 5-metrowe nadwozie powstało na wzmocnionej platformie GA-F z konstrukcją ramową. Z tej architektury korzysta nieoferowany w Europie Zachodniej Land Cruiser 300 oraz Lexus GX. To też rewolucja stylistyczna i techniczna.
Nowy Land Cruiser to przedstawiciel wymierającego gatunku samochodów
Solidne nielakierowane osłony progów, stopnie ułatwiające wsiadanie, czarne poszerzone nadkola, podcięte po bokach zderzaki, krótkie zwisy oraz zwężona dolna część nadwozia sprawiają, że nie wyprze się dziedzictwa najdłużej produkowanej Toyoty (od ponad 70 lat). Przednie światła (wersji Executive) są mniejsze, położone możliwie wysoko i bliżej środka, by uniknąć uszkodzeń podczas jazdy w terenie. Przy czym wiele elementów da się łatwo wymienić w razie zniszczenia, jak np. fragmenty zderzaka, bez konieczności kalibracji czujników parkowania.
Nowy Land Cruiser nawiązuje do modelu J6
W kanciastym nadwoziu nowej generacji łatwo wskazać nawiązania do przodków. Prostokątne reflektory i krata chłodnicy są podobne do tych z modelu J6 produkowanego w latach 1980-1989. Projektant nowego Land Cruisera w dzieciństwie jeździł z ojcem właśnie J6, stąd niemal lustrzane odbicie kanciastej sylwetki. Z boku klasyczną bryłę podkreślają poziome przetłoczenia i kabina przesunięta do tyłu.
Nowa Toyota Land Cruiser jest szersza i dłuższa, oto wymiary i różnice
Nowy Land Cruiser jest szerszy i dłuższy od poprzednika, ma także większy rozstaw osi, ale jest niższy. Liczby najlepiej oddają sylwetkę auta: długość 4,92 m (o 8 cm więcej wobec schodzącego modelu), szerokość 1,98 m (+9,5 cm), wysokość 1,87 m (-2 cm), rozstaw osi 2,85 m (o 6 cm więcej). Nisko osadzona maska i obniżona o 30 mm linia szyb z większymi oknami bocznymi znacznie poprawiły widoczność – kierowcy łatwiej połapać się w obrysie auta. Niemal pionowy słupek A redukuje martwe pole. Do tego duże i kwadratowe lusterka boczne z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi – oddalone od słupków – zapewnią lepszy obraz zza auta.
Wymiary | Land Cruiser nowej generacji | Poprzedni Land Cruiser | Różnica |
Długość | 4920 mm | 4840 mm | +80 mm |
Szerokość | 1980 mm | 1885 mm | +95 mm |
Wysokość | 1870 mm | 1890 mm | -20 mm |
Rozstaw osi | 2850 mm | 2790 mm | +60 mm |
Nowy Land Cruiser, oto wnętrze 5- i 7-osobowej wersji, jaki bagażnik?
Wnętrze dorównuje wyglądowi nadwozia – jest solidne i podporządkowane użyteczności. Najważniejsze przełączniki są w zasięgu ręki kierowcy. Te od funkcji off-roadowych mają różne kształty, dla łatwej obsługi bez odrywania wzroku od drogi. Jak przystało na samochód stworzony do roboty w terenie uchwyty, pokrętła, przyciski i dźwignie są na tyle duże by korzystać z nich w rękawicach.
Miejsca nie zabraknie – samochód przewidziano w 5- i 7-osobowej wersji. Po złożeniu tylnych siedzeń (trzeci rząd jest opuszczany i podnoszony elektrycznie) bagażnik ma tak dużą pojemność, że bez problemu da się przewieźć rower w rozmiarze 29 cali. Wyciszenie? To musi być na niezłym poziomie, jeśli dobiegający z zewnątrz lekko chropowaty dźwięk diesla po zamknięciu drzwi zmienia się w wygładzony pomruk zadowolonego kota. Poza tym montowane seryjnie audio JBL też musi mieć odpowiednie środowisko do pracy.
Toyota Land Cruiser z nowym zawieszeniem
Nowa platforma to także wyższy poziom zdolności off-roadowych. W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50 proc., a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30 proc. Zawieszenie już w bazowej konfiguracji ma większy skok w płaszczyźnie góra-dół – to szczególnie cenne okaże się w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół straci kontakt z podłożem. W końcu dobry wykrzyż to podstawa.
System rozłączania przedniego stabilizatora SDM i elektryczne wspomaganie kierownicy
Nowy Land Cruiser zyskał odłączany elektrycznie przedni stabilizator SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism), dzięki temu podczas jazdy w terenie koło uniesione w górę ma szansę z powrotem dotknąć nawierzchni (większy zakres pracy góra-dół). Z kolei na drodze zablokowany stabilizator gwarantuje prowadzenie bez nadmiernych przechyłów. Wcześniej żadna Toyota nie miała tego rozwiązania. Debiutujący Land Cruiser jest też pierwszą generacją w historii, w której zamiast hydraulicznego zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy.
Wśród gadżetów przewidziano też system Multi-Terrain Monitor, czyli rozwiązanie ułatwiającym wykrywanie przeszkód w terenie. Zestaw kamer w czasie rzeczywistym daje kierowcy obraz drogi pod autem i wokół oraz pokazuje położenie kół. Z kolei układ zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select) automatycznie ocenia jakość nawierzchni i dobiera odpowiedni tryb jazdy.
Nowa Toyota Land Cruiser silnik Diesla 2.8, będzie też hybryda
Wreszcie napęd! Nowa Toyota Land Cruiser jest dostępna wyłącznie z turbodoładowanym silnikiem Diesla 2.8 o mocy 204 KM (500 Nm) i 8-biegową przekładnią automatyczną. To jednostka odpowiednio zmodyfikowana pod kątem kultury pracy, osiągów i niskiego zużycia paliwa. Średnio na samochód ma potrzebować 9,6-10,2 l oleju napędowego na 100 km. Potencjał? Nowy Land Cruiser może holować przyczepę o masie do 3,5 tony. Poprzednik jest słabszy - potrafi uciągnąć 3 tony.
Na początku 2025 roku do gamy dołączy zelektryfikowany napęd – silnik Diesla 2.8 z 48-woltowym układem mild hybrid. To będzie pierwsza w historii Toyota miękka hybryda.
Ile kosztuje nowa Toyota Land Cruiser? Wersja First Edition rozeszła się w ciemno
Nowa Toyota Land Cruiser jest dostępna w pięciu wersjach wyposażenia – Prado, Prestige, Invicible, Executive i First Edition. Producent na swojej stronie internetowej uruchomił możliwość rezerwacji dwóch najwyższych wersji legendarnej terenówki – Executive oraz limitowanej First Edition.
I właśnie cała pula 120 egz. odmiany First Edition z okrągłymi reflektorami i dwukolorowym malowaniem nadwozia lakierami Sand lub Smoky Blue rozeszła się błyskawicznie. Co do sztuki. I mowa o aucie, które kosztuje od 449 900 zł. Taki samochód jest wyposażony w okrągłe reflektory Bi-LED, ma siedem miejsc, a tylna kanapa jest składana elektrycznie i dzielona w proporcji 50:50. Do tego sterowany elektrycznie dach panoramiczny z funkcją otwierania i uchylania. Auto ma 18-calowe felgi oraz system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM). Do tej wersji przygotowano pakiet za 8 tys. zł, który obejmuje przednie i tylne osłony przeciwbłotne, dekoracyjne naklejki na karoserię oraz dywaniki welurowe First Edition.
Dobra wiadomość jest taka, że pozostają do wyboru cztery regularne wersje. Od 23 lutego będzie można składać zamówienia na odmianę: Prado, Prestige, Invicible i Executive.
Nowa Toyota Land Cruiser w wersji Prado - wyposażenie
Nowa Toyota Land Cruiser w podstawowej wersji Prado kosztuje od 319 900 zł. Auto ma 18-calowe felgi aluminiowe z oponami w rozmiarze 245/70 R18, materiałową tapicerkę wnętrza, jednostrefową klimatyzację manualną. Standardem jest inteligentny kluczyk, 9-calowy ekran HD systemu multimedialnego Toyota Touch 3, a także bezprzewodowa łączność ze smartfonami z wykorzystaniem Apple CarPlay i Android Auto, kamera cofania i kamera monitorująca kierowcę (DMC). Zamawiając wersję Prado, można wybrać jeden z trzech lakierów – Pure White i Astral Black dostępne są bez dopłaty, a Avantgarde Bronze to koszt 4400 zł.
Nowy Land Cruiser w wersji Prestige
Toyota Land Cruiser w wersji Prestige kosztuje od 342 900 zł. Ta konfiguracja daje szerszy wybór lakierów (dodatkowo: Platinum White Pearl, Attitute Black i Dark Grey), a auto w standardzie ma 18-calowe felgi z oponami w rozmiarze 265/65 R18, ciemną tapicerkę ze skóry syntetycznej, trzystrefową klimatyzację automatyczną, przednie i tylne czujniki parkowania, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, podgrzewaną kierownicę, podgrzewane i wentylowane fotele przednie oraz elektrycznie unoszone drzwi bagażnika. Wersja Prestige to także klamki i lusterka lakierowane w kolorze nadwozia, tylny spojler i wykończenie drzwi bagażnika w kolorze srebrnym. Kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte są skórą, fotel kierowcy ma elektryczną regulację, a auto ma też większą liczbę portów USB-C (trzy z przodu, cztery z tyłu).
Pakiet systemów bezpieczeństwa w wersji Prestige rozbudowany jest o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, asystenta bezpiecznego wysiadania, system monitorowania martwego pola w lusterkach oraz automatyczne ostrzeganie tylnymi światłami awaryjnymi.
Toyota Land Cruiser w wersji Invincible
Toyota Land Cruiser w wersji Invincible to więcej nowinek technologicznych. Auto kosztuje od 373 900 zł i standardem są 12,3-calowe cyfrowe zegary, 10 głośników, 12,3-calowy ekran HD z systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, nawigację Connected z trybem offline oraz 4-letnim pakietem transmisji danych, inteligentnego asystenta głosowego oraz bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Przednie światła wykonane są w technologii Matrix LED z adaptacyjnymi światłami drogowymi, kamera cofania zyskuje spryskiwacz, a kierownica elektryczną regulację. Off-roadową jazdę wspomaga system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select), a parkowanie monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM). Standardem jest też system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTAB) oraz asystent zmiany pasa ruchu (LCA).
Z zewnątrz wersję Invincible od Prestige wyróżnia wzór 18-calowych felg oraz lakier Sand, a także lakierowane na czarno lusterka, klamki i wykończenie drzwi bagażnika. Land Cruiser Invincible ma przyciemniane tylne szyby, a we wnętrzu tapicerka ze skóry syntetycznej może być w kolorze ciemnym lub brązowym. Opcjonalnie auto może mieć trzeci rząd siedzeń (10 tys. zł).
Nowa Toyota Land Cruiser w wersji Executive
Land Cruiser Executive kosztuje od 409 900 zł. W tej wersji oferuje 20-calowe felgi aluminiowe (opony 265/60 R20), cyfrowe lusterko wsteczne, wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), podgrzewane i wentylowane skrajne siedzenia na tylnej kanapie oraz 14-głośnikowy system Premium Audio JBL. Land Cruiser Executive ma też system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM), który poprawia właściwości terenowe auta. We wnętrzu tapicerka skórzana z perforacją może być kolorze ciemnym lub brązowym, fotel pasażera zyskuje elektryczną regulację, a fotel kierowcy ma pamięć ustawień. Auto można doposażyć o trzeci rząd siedzeń, który składany jest elektrycznie (10 tys. zł), a także sterowany elektrycznie dach panoramiczny (7000 zł).