Skoda Enyaq Coupe iV w kolorze Phoenix Orange (foto) opuściła linię produkcyjną w mateczniku marki, w fabryce Mlada Boleslav i rusza na podbój świata samochodów elektrycznych. Dziennie z taśmy ma zjeżdżać 120 sztuk nowego SUV-a.

Reklama

Enyaq Coupe iV jest produkowany na jednej linii z tradycyjnym SUV-em i obok Octavii. Tylko w zeszłym roku zakład opuściło 50 tys. egzemplarzy zwykłego modelu Enyaq iV. Pierwsze elektryczne coupe niebawem będą wysyłane do salonów sprzedaży. Co dostaną kierowcy nad Wisłą?

Skoda Enyaq Coupe iV, czyli nowy SUV z większym zasięgiem

Enyaq Coupe iV to nowy pomysł czeskiej marki na najładniejszy samochód elektryczny. Już od słupka B linia dachu zaczyna szybko opadać. Projektanci duży nacisk położyli na dopracowanie aerodynamiki. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej sylwetki, stąd jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,234. To lepiej niż Audi Q4 e-tron Sportback i Volkswagen ID.5, które osiągają wartość Cd równą 0,26 (dla porównania Mercedes EQS: 0,20). Jeszcze we wrześniu Czesi podawali wartość 0,247, czyli nastąpił postęp. Redukcja Cd o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg auta elektrycznego o około 2,5 proc. Stąd Enyaq Coupe iV pojedzie dalej na jednym ładowaniu niż SUV z tradycyjnym nadwoziem. Ale o tym za chwilę…

Skoda Enyaq Coupe iV i Enyaq iV są jedynymi autami opartymi na modułowej platformie dla samochodów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen, które zjeżdżają z europejskiej linii montażowej poza granicami Niemiec / Skoda
Reklama

Skoda Enyaq Coupe iV: wyposażenie i pojemność bagażnika

Sportowe proporcje zaowocowały również też delikatnym zwiększeniem wymiarów. Enyaq Coupe ma 4653 mm długości i 1622 mm wysokości, to odpowiednio o 4 mm i 6 mm więcej w stosunku do tradycyjnego SUV-a. Rozstaw osi (2765 mm) oraz szerokość (1879 mm) pozostały bez mian. Mimo wcześniej opadającego dachu kabina jest podobnie przestronna. Prześwit między głową pasażera a sufitem dorównuje temu w Octavii kombi. Przyczynia się do tego seryjny panoramiczny czarny szklany dach - większej tafli nie znajdziemy w żadnej innej Skodzie.

Bagażnik coupe zapewni 570 l pojemności wobec 585 l, które oferuje klasyczny Enyaq. We wnętrzu standard to 13-calowy centralny ekran infotainment i 5,3-calowy cyfrowy kokpit, który można opcjonalnie uzupełnić wyświetlaczem head-up z rozszerzoną rzeczywistością.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda

Wszystkie wersje są wyposażone są w dwustrefową klimatyzację Climatronic, wielofunkcyjną kierownicę skórzaną, a także bezkluczykowy przycisk startowy KESSY GO. Modele z większym akumulatorem mają dodatkowo podgrzewaną kierownicę z manetkami do regulacji stopnia rekuperacji. Standard można wzbogacić o opcjonalne pakiety odpowiadające za komfort, dynamikę jazdy, klimatyzację, systemy wspomagania i infotainment. Większość z tych pakietów jest dostępna zarówno w wersji Basic, jak i Plus.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / IvoHercik.com

Skoda Enyaq Coupe RS iV: dwie opcje wykończenia wnętrza

Enyaq Coupe RS iV występuje w dwóch opcjach stylistycznych, zarezerwowanych wyłącznie dla tego wariantu. W obu standardowe wyposażenie obejmuje ozdobne paski z efektem Carbon na desce rozdzielczej i poszyciu drzwi, nakładki na pedały oraz sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i emblematem RS. W Design Selection "RS Lounge" siedzenia są pokryte czarną mikrofibrą Suedia z limonkową lamówką kontrastującymi szwami. Ten akcent powtarza się na dywanikach oraz na ogrzewanej, skórzanej, wielofunkcyjnej sportowej kierownicy z trzema ramionami i emblematem RS. Deska rozdzielcza również jest pokryta czarną tapicerką Suedia z ozdobnym ściegiem. Drugo opcjonalny pakiet Design Selection "RS Suite" to fotele wykonane z czarnej perforowanej skóry z szarą lamówką. Szara nić biegnie też po skórzanej wielofunkcyjnej sportowej kierownicy z logo RS. Deskę rozdzielczą pokrywa skóropodobny materiał pasujący do siedzeń.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda
Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda

Skoda Enyaq Coupe iV: świecący grill, wersja Sportline czy RS

Enyaq Coupe od zwykłego SUV-a różni się też bardziej agresywnym zderzakiem i bocznymi progami w kolorze nadwozia. Na świat patrzy przez matrycowe reflektory Full LED Matrix, które witają efektowną animacją. Pojedynczy moduł lamp ma 24 diody sterowane indywidualnie, dzięki temu światła drogowe mogą być włączone przez cały czas bez oślepiania innych użytkowników drogi. Kamera umieszczona na przedniej szybie wykryje nadjeżdżające pojazdy oraz odbijające światło osoby i obiekty, a inteligentna technologia automatycznie wyłączy poszczególne segmenty wiązki światła, zapewniając jednocześnie dobrze oświetloną trasę.

Do tego Enyaq Coupe błyszczy i świeci. Wszystko przez 131 diod podświetlających cały przedni pas między reflektorami – ten szpanerski gadżet styliści nazwali Crystal Face, a wdrożyli go z prototypu Vision iV pokazanego w 2019 roku. Przód Crystal Face to seryjny element urody topowej odmiany RS, do pozostałych wersji można go zamówić z listy opcji. Wysmukloną sylwetkę zamyka spoiler i wielki napis SKODA.

W modelu RS listwy boczne na przednim zderzaku mają kształt litery E, odmiana Sportline to litera C / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / IvoHercik.com

Z kolei Enyaq Coupe Sportline oraz RS z seryjnymi reflektorami Full LED Matrix wyglądają jeszcze bardziej dynamicznie. Listwy boczne na przednim zderzaku mają kształt litery C w modelu Sportline, a w RS tworzą literę E. Wyposażone standardowo w sportowe zawieszenie, są o 15 mm niższe z przodu i 10 mm z tyłu. Spis wyróżników obejmuje czarne, błyszczące obramowanie osłony chłodnicy, listwy okiennej i tylnego dyfuzora. Czarne są też oznaczenia modeli, napis na tylnej klapie czy listwy na przednim zderzaku. Wyższy komfort podróży zapewnią głębiej profilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz akustyczne przednie i tylne boczne szyby wykonane z laminowanego szkła. Zamiast seryjnych 20-calowych kół można zażyczyć obręcze o średnicy 21 cali.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda

Skoda Enyaq Coupe, moc, zasięg i dane techniczne

Skoda Enyaq Coupe iV 60 to bazowy wariant. Samochód napędza zamontowany z tyłu silnik elektryczny o mocy 179 KM (310 Nm), który czerpie prąd z ukrytego w podłodze akumulatora o pojemności 62 kWh (58 kWh netto; szybkie ładowanie do 120 kW na publicznych ładowarkach). Przyspieszenie niczego sobie – sprint od zera do 100 km/h trwa 8,8 s. Zużycie energii producent przewiduje na poziomie 14,1-15,2 kWh/100 km.

Nawet 545 km zasięgu zapewni Enyaq Coupe iV 80, to o 10 km więcej niż deklarowano wcześniej. W przypadku tego modelu producent postawił na silnik elektryczny o mocy 204 KM (310 Nm) i akumulator 82 kWh (77 kWh netto). Sprint od zera do 100 km zajmie 8,7 s.

Enyaq Coupe iV 80x: dwa silniki i napęd na cztery koła

Skoda Enyaq Coupe iV 80x to SUV z napędem 4x4. Przy tylnej osi pracuje silnik synchroniczny (PSM), a z przodu zamontowano jednostkę asynchroniczną (ASM). Taki duet dostarczy pod nogę 265 KM i 425 Nm! Od zera do 100 km/h nowy SUV coupe przyspieszy w 7 s. Zamknięty między osiami akumulator o pojemności użytecznej 77 kWh powinien zapewnić prądu na przejechanie ok. 500 km.

Reklama

Enyaq Coupe RS iV to 300 KM, czyli najmocniejsza Skoda

Wreszcie królową gamy będzie Skoda Enyaq Coupe RS iV. To nie tylko najmocniejszy model elektryczny, ale też najmocniejszy samochód czeskiej marki. Auto wyposażono w akumulator 77 kW i dwa silniki elektryczne, a co za tym idzie - napęd na wszystkie koła. Enyaq Coupe RS iV ma 300 KM mocy systemowej i osiąga maksymalny moment obrotowy 460 Nm. W rezultacie pierwszy całkowicie elektryczny model RS może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 180 km/h, czyli o 20 km/h więcej niż jakikolwiek inny wariant nowego coupe. Wersje RS i 80x mają maksymalny uciąg 1400 kg.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda

Skoda Enyaq Coupe iV i ładowanie akumulatorów

Enyaq Coupe iV może być ładowany na trzy sposoby. Oprócz zwykłego domowego gniazda elektrycznego 230 V, do nocnego ładowania można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW (przewidziano trzy rodzaje ze względu na ilość funkcji). Uzupełnienie energii trwa 6 do 8 godzin zależnie od wielkości akumulatora. Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW: modele z największym akumulatorem można naładować od 10 do 80 proc. w niecałe 30 minut. Enyaq Coupe jest standardowo wyposażony w kabel ładujący Mode 3. Nowość można również naładować mocą 2,3 kW za pomocą konwencjonalnego domowego gniazdka 230 V i opcjonalnego kabla Mode 2. Uniwersalna ładowarka iV, czyli przenośne rozwiązanie z wymiennymi wtyczkami złączy jest dostępne w opcji. Adapter CEE umożliwia ładowanie do 11 kW przy użyciu gniazda 400 V, a adapter Schuko pozwala na ładowanie z gniazdek domowych.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda

Skoda Enyaq Coupe iV z nowym oprogramowaniem

Jednak nie tylko zgrabniejsza karoseria zdobi elektryczną nowość Skody. Enyaq Coupe debiutuje z najnowszym oprogramowaniem ME 3. Zdaniem inżynierów zaaplikowany soft poprawia zarządzanie akumulatorem oraz zwiększa wydajność i żywotność, inicjując kontrolę temperatury przy niższych temperaturach niż wcześniej i nie tylko włączając go i wyłączając, ale stale monitorując i regulując. Stąd bateria powinna szybciej osiągać idealne "okno temperatury". Zapewnia to zoptymalizowaną moc wyjściową i rekuperację.

Pojawiły się również nowe układy systemu infotainment, a menu główne zawiera teraz ikonkę ładowania auta, a także nowe ikony funkcji rozszerzonej rzeczywistości. Ponadto zwiększono jasność i kontrast wyświetlacza kamery cofania. System Park Assist umożliwia teraz również przechowywanie w pamięci często używanych miejsc parkingowych i automatyczne korzystanie z zachowanych wzorców. Oprogramowanie ME 3 oferuje ulepszony planer trasy z wieloma przystankami i nowy system asystujący Travel Assist 2.5.

Skoda Enyaq Coupe iV w Polsce zadebiutuje w drugim kwartale 2022 roku. Także jako odmiana RS.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / IvoHercik.com
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / IvoHercik.com