Polacy mają wyrobione zdanie na temat samochodów elektrycznych, jednak te opinie często rozmijają się z rzeczywistością. A co Kowalski sądzi na temat sąsiada Nowaka, który nie dość, że na dachu założył instalację fotowoltaiczną, to – o zgrozo – pozbył się "Passerati w TeDeIku" i sprawił sobie samochód elektryczny?

Reklama

Sprawą zajęli się analitycy polskiej firmy badawczej InsightOut Lab do spółki z ekspertami marki Volkswagen. Padło pytanie: Na ile poniższe stwierdzenia pasują lub nie do osób, które kupiły samochód elektryczny?

Ponad połowa zgodziła się, że właściciel elektryka musi: lubić nowe technologie (68 proc.), chce mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne (63 proc.), przy okazji jest zamożny (61 proc.) i w dodatku wierzy w słuszność decyzji zakupu auta na prąd (52 proc.).

Nieco mniejszy odsetek odpowiedzi pozytywnych, choć wciąż o bardzo wyraźnej różnicy nad odpowiedziami negatywnymi, zebrały stwierdzenia, że właściciele samochodów elektrycznych osiągnęli w życiu sukces (41 proc.) i myślą o innych (33 proc.).

Ładowanie elektryka i hybrydy plug-in / dziennik.pl
Reklama

Samochód elektryczny. Skąd on ma na to pieniążki?

Hejt? Czy samochód elektryczny może być powodem zazdrości? Do czwartego z siedmiu grzechów głównych przyznało się ponad 20 proc. badanych. A 46 proc. nie miało z tym żadnego problemu.

– To bardzo ciekawe, biorąc pod uwagę wcześniejsze odpowiedzi dotyczące chociażby pozytywnego wpływu na środowisko, statusu majątkowego czy trafności podjętej decyzji – zauważają autorzy raportu. Na tym jednak nie koniec.

Porsche Taycan 4S / dziennik.pl

Jakimi kierowcami są właściciele samochodów elektrycznych?

Badacze poprosili też Polaków o ocenę umiejętności prowadzenia samochodu przez właścicieli aut na prąd. Tu już nie było tak jednoznacznych opinii.

Przewaga odpowiedzi "trudno powiedzieć" może oznaczać, że kierowcy samochodów elektrycznych nie są jeszcze jednoznacznie postrzegani jako dobrzy lub słabi za kółkiem.

Co piąty ankietowany Polak (20 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że kierowcy samochodów elektrycznych jeżdżą wolniej niż ci z aut spalinowych. Jednocześnie niewiele mniejsza grupa (18 proc.) jest w opozycji i nie zgadza się z tym zdaniem. Z kolei aż 62 proc. ankietowanych zaznaczyło odpowiedź "trudno powiedzieć". Zatem zdania tych, którzy wyrazili opinię w tej kwestii, są podzielone niemal po równo.

Kierowca elektryka miły i jeździ bezpieczniej?

Reklama

Bardzo podobny (proporcjonalnie) rozkład głosów pozytywnych i negatywnych zanotowano w przypadku stwierdzenia, że "kierowcy aut na prąd jeżdżą bezpieczniej niż użytkownicy samochodów spalinowych" (15 proc. nie zgadza się; 14 proc. zgadza się). Jednak w tym przypadku grono osób, które nie stają po żadnej ze stron, jest jeszcze większe i wynosi 71 proc.

W trzech pozostałych aspektach związanych z prowadzeniem samochodu kierowcy aut na prąd wypadają w oczach ankietowanych, którzy odpowiedzieli na twierdzenia inaczej niż "trudno powiedzieć", wyraźnie lepiej niż kierowcy samochodów spalinowych. Więcej niż co piąty (22 proc.) badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że kierowcy samochodów elektrycznych jeżdżą zgodnie z przepisami.

Hyundai Kona Electric / Hyundai

Przeciwnie uważa 9 proc. ankietowanych, czyli ponad dwukrotnie mniej (69 proc. zaznaczyło "trudno powiedzieć"). Podobna różnica ujawnia się przy pytaniu o grzeczność kierowców aut na prąd. 16 proc. pytanych zgadza się ze stwierdzeniem, że właściciele elektryków są uprzejmymi kierowcami, a przeciwnie uważa 8 proc. badanych. Jednocześnie aż 20 proc. zgadza się, że są oni dobrymi kierowcami, co jest odsetkiem ponad trzykrotnie większym niż w przypadku odpowiedzi negatywnych (6 proc.).

Jak opisać kierowcę e-auta jednym zdaniem? W ocenie badaczy brzmiało by ono tak: Właściciele samochodów elektrycznych to dobrzy i uprzejmi kierowcy, którzy częściej niż inni jeżdżą zgodnie z przepisami.

– Należy jednak pamiętać, że to bardzo duże uproszczenie – zdecydowanie najczęściej padającą w tej części badania odpowiedzią było "trudno powiedzieć" – gaszą entuzjazm analitycy.

Znam, to się wypowiem

Niewielka liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce (8169 według danych PSPA z września 2020 r.) sprawia, że zdecydowana większość dorosłych Polaków nigdy nie miało okazji spotkać na drodze auta na prąd, dlatego trudno im oceniać umiejętności właścicieli tego typu aut. Więcej do powiedzenia mają ci, którzy znają przynajmniej jedną osobę, która posiada elektryka. Co ważne, ich opinie znacząco zawyżają odsetek odpowiedzi pozytywnych.

– Znajomość osoby, która posiada samochód elektryczny, jest jednym z czynników, które bardzo wyraźnie zmniejszają odsetek odpowiedzi "trudno powiedzieć" przy pytaniach o umiejętności właścicieli aut na prąd. Co niezwykle istotne, prawie wszyscy respondenci, którzy – dzięki znajomości osoby posiadającej auto na prąd – postanowiły zaznaczyć odpowiedź inną niż "trudno powiedzieć", wyrazili pozytywną opinię na temat kierowców samochodów elektrycznych– skwitowali eksperci.

Volkswagen ID.3 / Volkswagen