Fotoradary GITD w 2019 roku okazały się skuteczne jak nigdy dotąd. Z raportu podliczającego działanie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wynika, że zarejestrowały ponad 1,6 mln naruszeń przepisów. To o 341 tys. więcej niż w 2018 r. (plus 27 proc.). Dla porównania w ciągu ostatnich czterech lat najmniej kierowców wpadło w 2017 r. (973 tys.). Jeszcze większe wrażenie robi wzrost kar – na podstawie zdjęć z fotoradarów wystawiono 717 tys. mandatów. To aż o 66 proc. więcej niż rok wcześniej. Gdzie padły rekordy?

Reklama

Z 435 stacjonarnych fotoradarów największą liczbę kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość zarejestrowały urządzenia w trzech miejscowościach województwa śląskiego. Pierwsza trójka czempionów to:

  • Koziegłowy – 24,7 tys. naruszeń
  • Siewierz – 22,2 tys.
  • Gliwice – 21,3 tys.

Jednak żaden z tamtejszych fotoradarów nie może poszczycić tak spektakularnym trofeum, jak ten w Kleczanowie (woj. świętokrzyskie). Tam urządzenie uwieczniło delikwenta, który w maju minionego roku na ograniczeniu do 60 km/h pędził 209 km/h, czyli o 149 km/h za szybko. To największe przekroczenie prędkości ujawnione w 2019 r.

Fotoradar / Media

Raport podlicza też rok działania 20 lokalizacji rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. I okazuje się, że najwięcej pracy miały urządzenia zamontowane nad skrzyżowaniami w dwóch miejscowościach na Mazowszu.

  • Jabłonna – 5,7 tys. przypadków
  • Mroków (pow. Piaseczno) – 5,1 tys.
  • Piła – 3 tys.
Montowanie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle / CANARD

Efektywność 29 nieoznakowanych radiowozów ITD również może imponować. Inspektorzy nazywają je "mobilnymi urządzeniami do odcinkowego pomiaru prędkości". A najwydajniejsze auta pracują pod przykrywką w czterech lokalizacjach:

  • Lublin - 24,1 przekroczeń
  • Gniazdowo – 16,3 tys.
  • Babigoszcz – 16,3 tys.
  • Tomaszów Mazowiecki – 13,7 tys.
<p>Wideoradar w aucie ITD</p> / GITD

Gdzie stanie 26 nowych fotoradarów. Oto lista lokalizacji GITD

I zanosi się, że sieć GITD będzie jeszcze skuteczniejsza. Instytucja chce za 162 mln zł kupić nowy sprzęt. Jeszcze w czwartym kwartale 2020 roku ruszy montaż 26 fotoradarów z postępowania ogłoszonego na początku roku (mają kosztować 5,72 mln zł). Inspektorat planuje również zakup 247 fotoradarów za przeszło 54,3 mln zł. Instalacja świeżego sprzętu rozpocznie się od III kwartału 2021 roku, a ostatni fotoradar z tej puli trafi na maszt w 2023 roku (trzeci kwartał).

Łącznie lista obejmuje zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, które trafią na wszystkie kategorie dróg. Ruszyły już przetargi i testy.

  • 247 stacjonarnych urządzeń rejestrujących dla dotychczas wykorzystywanych lokalizacji
  • 26 urządzeń rejestrujących do punktowego pomiaru prędkości dla nowych lokalizacji
  • 39 urządzeń rejestrujących do odcinkowego pomiaru prędkości dla nowych lokalizacji
  • 30 urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle dla nowych lokalizacji
  • 5 urządzeń monitorujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych
  • 11 przenośnych urządzeń rejestrujących
Reklama

Przypominamy, że w 2019 roku GITD oraz Instytut Transportu Samochodowego (ITS) podpisali specjalną umowę na wykonanie analizy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W myśl tego dokumentu eksperci ITS na potrzeby rozbudowy CANARD (w tym instalacji nowych urządzeń rejestrujących) przygotowali m.in. listę (ranking) wytypowanych i przeanalizowanych lokalizacji dla stacjonarnych fotoradarów, urządzeń służących do kontroli wjazdu na czerwonym świetle (oddzielnie skrzyżowania oraz przejazdy kolejowe) oraz kamer odcinkowego pomiaru średniej prędkości.

W mojej ocenie równie istotne co rozbudowa istniejącego systemu jest także zwiększenie jego skuteczności (egzekwowalności), poprzez zmianę prawa tak, by mandaty za wykroczenie drogowe nakładane były na drodze administracyjnej, czyli znacznie szybciej niż obecnie – powiedział dziennik.pl Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

Kierowcy zwalniają za bardzo

– Poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach to kwestia, która wymaga nieustannych działań, ale także ostrożności ze strony kierowców – powiedziała dziennik.pl Joanna Susło reprezentująca operatora systemu Yanosik. – Niestety często jest tak, że osoba prowadząca auto widząc fotoradar gwałtownie hamuje, nawet jeśli porusza się z dopuszczalną prędkością. Potwierdzają to dane pochodzące z systemu Yanosik, z których wynika, że ponad 80 proc. kierowców jeździ znaczniej wolniej przy miernikach prędkości niż wskazują ograniczenia. Co więcej, przy fotoradarach ustawionych na odcinku drogi z ograniczeniem do 70 km/h użytkownicy poruszają się o 30 km/h wolniej niż wskazują znaki – podkreśła

Oto LISTA wskazanych przez ITS 26 lokalizacji nowych fotoradarów:

WOJEWÓDZTWO MIEJSCOWOŚĆ OPIS LOKALIZACJI KAT. DROGI NR DROGI
1. MAZOWIECKIE Łazy Al. Krakowska krajowa 7
2. ŁÓDZKIE Łódź Al. Jana Pawła II (pomiędzy ul. Pabianicką a ul. Obywatelską, zachodnia nitka) krajowa 91
3. ŁÓDZKIE Łódź Al. Włókniarzy / ul. Limanowskiego krajowa 72
4. DOLNOŚLĄSKIE Proszków pikietaż: 61 km krajowa 94
5. LUBELSKIE Wandzin koło Kozłowieckiego Parku krajobrazowego krajowa 19
6. MAZOWIECKIE Grójec Mogielnicka 32 powiatowa
7. LUBELSKIE Lublin Al. Solidarności krajowa 82
8. MAŁOPOLSKIE Biskupice pikietaż: 280 km 500 m wojewódzka 783
9. WIELKOPOLSKIE Oborniki Czarnkowska 33 wojewódzka 178
10. MAZOWIECKIE Ursus Al. Jerozolimskie 249 wojewódzka 719
11. POMORSKIE Kartuzy Kartuska 23 wojewódzka 228
12. KUJAWSKO-POMORSKIE Solec Kujawski pikietaż: 278 km 900 m krajowa 10
13. ŚWIĘTOKRZYSKIE Jędrzejów 11 Listopada 37 powiatowa
14. DOLNOŚLĄSKIE Głuszczyca Górna pikietaż: 8 km 500 m wojewódzka 381
15. WIELKOPOLSKIE Kościelna Wieś pikietaż: 260 km 400 m krajowa 12
16. LUBUSKIE Dziećmiarowice pikietaż: 75 km 800 m krajowa 12
17. MAŁOPOLSKIE Naściszowa Naściszowa 25 powiatowa 1599
18. POMORSKIE Wierzyca pikietaż: 275 km 800 m krajowa 20
19. MAŁOPOLSKIE Kryspinów pikietaż: 20 km 090 m wojewódzka 780
20. OPOLSKIE Niemodlin Opolska 12 krajowa 46
21. MAŁOPOLSKIE Kraków Lublańska krajowa 79
22. ZACHODNIOPOMORSKIE Sianów Łużycka 52 krajowa 6
23. OPOLSKIE Krapkowice Księdza Koziołka wojewódzka 409
24. ŚWIĘTOKRZYSKIE Ciekoty Łysogórska powiatowa 0314T
25. ŚWIĘTOKRZYSKIE Staszów Krakowska wojewódzka 757
26. PODLASKIE Hryniewicze Hryniewicze 37 powiatowa

GITD przewidziało także listę miejsc rezerwowych:

WOJEWÓDZTWO MIEJSCOWOŚĆ OPIS LOKALIZACJI KAT. DROGI NR DROGI
MAŁOPOLSKIE Kraków Armii Krajowej powiatowa
ŁÓDZKIE Piotrków Trybunalski Piłsudskiego wojewódzka 473
ŚLĄSKIE Bytom Miarki 24 krajowa 94
WARMIŃSKO-MAZURSKIE Dobre Miasto Łużycka 61 wojewódzka 530
WIELKOPOLSKIE Poznań Hetmańska / Dmowskiego wojewódzka 196
KUJAWSKO-POMORSKIE Bydgoszcz Armii Krajowej krajowa 5
POMORSKIE Tuchom II Gdyńska 17 krajowa 20
ŁÓDZKIE Białynin Białynin 57 krajowa 72
POMORSKIE Zajączkowo Tczewskie przystanek Zajączkowo II, pikietaż: 37km 250 m krajowa 91
POMORSKIE Trąbki Wlk. Gdańska 27 wojewódzka 222
MAZOWIECKIE Brześce Wilanowska 34 wojewódzka 724
MAŁOPOLSKIE Poręba Wielka Wadowicka powiatowa 1897K
ŚLĄSKIE Cisiec Prymasa Stefana Wyszyńskiego (Ogrodowa - Doliny) krajowa 1
MAŁOPOLSKIE Kraków Księcia Józefa wojewódzka 780
ŚLĄSKIE Łany Wielkie Łabędzka 18 powiatowa 2991S
ŚWIĘTOKRZYSKIE Zgórsko pikietaż: 10km 500 m wojewódzka 762
PODKARPACKIE Widełka pikietaż: 173 km 850 m krajowa 9
ŁÓDZKIE Srock pikietaż: 339 km 500 m krajowa 12
ŚLĄSKIE Tychy Mikołowska / Bruschego krajowa 44
PODKARPACKIE Boguchwała Ks. Józefa Przybyły 8 pikietaż: 204 km 220 m krajowa 19
ZACHODNIOPOMORSKIE Szczecin Szosa Stargardzka / Żuka krajowa 10
ZACHODNIOPOMORSKIE Strzeżenice pikietaż: 3 km 200 m wojewódzka 165
LUBUSKIE Gorzów Wlkp. Piłsudskiego 47 powiatowa
KUJAWSKO-POMORSKIE Bydgoszcz Nakielska 27 powiatowa
ŚLĄSKIE Sosnowiec łącznica DK 94 z DK 86 krajowa 94
MAZOWIECKIE Czernice Borowe Chełchowskiego pikietaż: 102 km 300 m wojewódzka 544