Historia Mazdy sięga 1920 roku. Wszystko zaczęło się w Hiroszimie – tam Jujiro Matsuda założył firmę Toyo Cork Kogyo zajmującą się produkcją korka. Z czasem działalność przeszła na produkcję obrabiarek. Aż wreszcie nastąpił debiut w świecie motoryzacji. Pierwszym pojazdem był trójkołowiec Mazda GO, który pokazano w 1931 roku, a przypominał skrzyżowanie motocykla z przyczepką samochodową.
Na pierwszy samochód z prawdziwego zdarzenia trzeba było czekać niemal trzy dekady. W 1960 roku pojawiła się Mazda R360 Coupe. Lekkie autko napędzał czterosuwowy silnik – taka jednostka była wówczas niespotykana w klasie kei-car. A lista opcji przewidywała m.in. automatyczną skrzynię biegów.
10 dekad Mazdy. Podróż do przeszłości
Po 100 latach właśnie R360 Coupe posłużyła projektantom Mazdy za inspirację przy tworzeniu nowej, jubileuszowej gamy modeli. Samochody z serii 100th Anniversary wyróżnia dwubarwne nadwozie łączące burgund i biel Snowflake White. Jednym ze smaczków podkreślających ich wyjątkowość są dekielki felg ze specjalnym logo.
Na pokładzie jak okiem sięgnąć wszystko krzyczy 100 lat! Jubileuszowe oznaczenia widać na dywanikach, zagłówkach foteli czy nawet obudowie kluczyka w specjalnym pudełku. Aż szkoda zachlapać urodzinowym tortem wykładzinę podłogi w kolorze burgund.
W Polsce w wersjach 100th Anniversary jesienią 2020 dostępne będą: Mazda 3, Mazda CX-30, Mazda 6, Mazda CX-5, roadster MX-5 i elektryczna Mazda MX-30. Ceny poznamy przed wakacjami.