Jak podała Kancelaria, celem ustawy jest wprowadzenie do polskiego systemu podatkowego zwolnień z podatków dochodowych dotyczących świadczeń, w szczególności dotacji oraz kwot umorzonych pożyczek, otrzymanych ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Reklama

Według autorów noweli nowe przepisy będą mieć korzystny wpływ na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw działających w obszarze m.in. usług publicznego transportu zbiorowego, innowacji oraz sektora motoryzacji. Zwolnienie z podatku przyczyni się do zwiększenia zainteresowania wsparciem ze środków Funduszu.

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą wypłacane środki, powstał w lipcu 2018 r. Jest on dedykowany niskoemisyjnemu transportowi oraz paliwom alternatywnym. Zasilany jest m.in. z tzw. opłaty emisyjnej doliczanej do benzyn i oleju napędowego.

Rozporządzenie ministra energii w listopada ub. roku zakłada, że przypadku pojazdu elektrycznego maksymalna wysokość wsparcia dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej wynosi 30 proc. ceny nabycia, lecz nie więcej niż 37,5 tys. zł. Dotacja może być udzielona, jeśli cena nabycia takiego pojazdu nie przekracza 125 tys. zł. Dotację można otrzymać również na zakup pojazdów napędzanych wodorem. W tym przypadku wysokość wsparcia wynosi 30 proc. ceny zakupu takiego pojazdu, jednak nie więcej niż 90 tys. zł. Maksymalna cena zakupu takiego pojazdu to 300 tys. zł.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Problem jednak w tym, że niedawno rząd zdecydował o zmniejszeniu kwoty dotacji o 50 proc. – do 18 750 zł.