Jak wynika z danych zebranych na potrzeby raportu, polscy kierowcy są na bieżąco ze zmianami na rynku samochodowym i zauważają ich potencjał. "Są też pozytywnie nastawieni do idei car-free cities oraz wszelkich innowacji technologicznych, jak i związanych z wynajmem pojazdów lub finansowaniem ich zakupu. Aż 41,3 proc. badanych kierowców zadeklarowało, że zamiast kupować auto, byliby skłonni korzystać z niego na zasadzie abonamentu" - czytamy.

Reklama

Dodano, że 31,9 proc. badanych chciałoby z takiej opcji skorzystać dopiero po uprzednim poznaniu szczegółowych warunków, "jednak i tak dane wskazują na tendencję stawiającą pod znakiem zapytania mit o Polakach przywiązanych do własności samochodu".

W badania wynika, że co trzeci ankietowany chciałby choć raz przejechać się samochodem autonomicznym, a 19,4 proc. wierzy, że w przyszłości na drogach będzie poruszać się wiele takich pojazdów.

Jak zauważył Mariusz Klepacz z zarządu Santander Consumer Bank, jest to znak mentalnej zmiany w naszym społeczeństwie, zwiastującej nadejście ery kierowcy 4.0. - Wyniki badania przełamują stereotyp polskiego konserwatywnego kierowcy, przyzwyczajonego do sprawdzonych, niekoniecznie w pełni skutecznych rozwiązań - stwierdził.

W raporcie wskazano ponadto, że 3/4 ankietowanych kierowców uważa, że "najlepszym działaniem poprawiającym sytuację kierowców w największych miastach byłoby ograniczenie ruchu samochodowego w centrach aglomeracji". Najczęściej wskazywanymi rozwiązaniami były parkingi typu park'n'ride przy dużych węzłach komunikacyjnych (17,7 proc.) oraz bezpłatna komunikacja miejska w ścisłych centrach miast (17 proc.).

Prawie co dziesiąty ankietowany wskazał, że sposobem na korki jest upowszechnienie miejskich rowerów, hulajnóg i skuterów. Tylko 8,3 proc. uważa, że problem rozwiązałoby poszerzenie płatnych stref parkowania" - czytamy w raporcie.

Reklama

W opinii Klepacza, "Polacy mogą aspirować do miana nowoczesnych kierowców, także dzięki pozytywnemu nastawieniu do zmian zachodzących w branży motoryzacyjnej i technologicznych nowinek docierających z zagranicy".

Jak podał Santander Consumer Bank, badanie zostało zrealizowane w ramach raportu "Polaków portfel własny – w drodze" przez instytut IBRIS w kwietniu 2019 r. na próbie 1000 respondentów. W ankiecie wzięli udział aktywni kierowcy z całej Polski.