ELV001 to samochód elektryczny zbudowany w ramach projektu dofinansowanego z budżetu Unii Europejskiej. Prace nad tym autem ukończono w 2011 roku. Liderem projektu była Agencja Rozwoju Regionalnego MARR w Mielcu. W połowie października 2017 roku Józef Twardowski, prezes zarządu MARR w rozmowie z dziennik.pl przyznał, że do dziś nikt nie zainteresował się rozwojem i produkcją tego auta. Stwierdził, że jego pismo wysłane do Ministerstwa Energii pozostało bez odpowiedzi (CZYTAJ WIĘCEJ>>)
- 31 marca wysłałem do ministra Tchórzewskiego list, w którym informowałem o gotowym prototypie. Podałem parametry, deklarowałem gotowość przekazania dokumentacji technicznej tego auta. Niestety, dotychczas nie otrzymałem z Ministerstwa Energii odpowiedzi. Mam wrażenie, że odbiliśmy się od ściany. Szkoda pieniędzy i pracy - powiedział nam Twardowski.
Dziennik.pl zapytał resort energii czy ten planuje zbadać sprawę i przejąć dokumentację prototypu ELV001? Po niemal miesiącu otrzymaliśmy odpowiedź.
Ministerstwo Energii potwierdziło nam, że pismo z Agencji Rozwoju Przemysłu MARR dotyczące gotowości przekazania dokumentacji technicznej prototypu pierwszego polskiego samochodu elektrycznego wpłynęło do resortu 4 kwietnia 2017 r. Następnie sprawa została przekazana do zaopiniowana rządowej spółce ElectroMobility Poland.
- Jednak ze względu na fakt, że pierwszy etap konkurs na wizualizację nie dopuszczał do udziału projektów wcześniej pokazanych publicznie, mielecki prototyp został wykluczony z powodów formalnych - powiedział dziennik.pl Piotr Michniuk z wydziału prasowego ME.
Wskazał, że pracownicy MARR mieli pełną świadomość takiego stanu rzeczy, ponieważ wcześniej odbyło się spotkanie z udziałem przedstawiciela Ministerstwa Energii i osób zaangażowanych w tworzenie spółki Electromobility Poland z przedstawicielem Agencji Rozwoju Przemysłu MARR.
- Podczas rozmowy przedstawiciel MARR wskazał na niedostatki techniczne projektu i liczne kompromisy, na które konstruktorzy musieli przystać ze względu na ograniczenia finansowe. Ponadto przedstawiciel MARR uzależniał udostępnienie dokumentacji technicznej pojazdu od przystąpienia ElectroMobility Poland do Mieleckiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - wyjaśnił nam przedstawiciel ministerstwa.
Niemniej rządowa strona nie zamyka drzwi przed nosem konstruktorów ELV001.
- Wkrótce Electromobility Poland rozpocznie kolejny etap prac nad pierwszym polskim samochodem elektrycznym - ogłoszony zostanie konkurs na prototypy. Będą mogły wziąć w nim udział projekty, które już wcześniej były prezentowane i taki wniosek zostanie oceniony na równi z innymi - skwitował Piotr Michniuk z Ministerstwa Energii.