Jak wynika z zestawienia instytutu Samar, monitorującego krajowy rynek motoryzacyjny, w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku sprzedaż czołowych modeli w tym segmencie wzrosła od 40 do 70 proc. Najwięcej sprzedaje ich Fiat. Model Panda jest numerem jeden, a Punto jest czwarty w rankingu. Pomiędzy nimi lokują się Skoda Fabia i Dacia Logan.

Reklama

Jak twierdzą sprzedawcy, na vany przesiadają się głównie byli właściciele samochodów z kratką. Po zawieszeniu od stycznia 2011 r. pełnego prawa do odpisu VAT przy ich zakupie część przedsiębiorców już myśli o wymianie samochodu i znów szuka taniej oferty. Obecnie przy zakupie nowego auta – o ile nie jest to wóz dostawczy lub pikap – można odliczyć tylko 60 proc. podatku, pod warunkiem że kwota nie będzie wyższa niż 6 tys. zł.

Jednak nie tylko w tym tkwi przyczyna wzrastającego zainteresowania tą kategorią aut. W przypadku małych samochodów, których wartość z reguły oscyluje w granicach 40 tys. zł, różnica przy odliczeniu VAT w zasadzie jest niewielka w porównaniu z samochodami zarejestrowanymi jako osobowe. W późniejszej eksploatacji jest już inaczej. Vany są traktowane przez fiskusa jak samochody dostawcze. Można zatem pomniejszać również należny VAT przy wykorzystywanym w codziennej pracy paliwie.

Wojciech Drzewiecki, szef instytutu Samar, zwraca też uwagę na inne zalety. – Specyfika wielu firm nie wymaga od nich posiadania typowego samochodu dostawczego. Vany są poręczniejsze, szczególnie w przypadku wykorzystania ich w obszarach miejskich – ocenia.

Rafał Grzanecki z Fiat Auto Poland twierdzi, że auta cieszą się dużym wzięciem wśród firm, które wożą produkty szybko zbywalne. Zainteresowani są nimi także dostawcy pizzy czy towarów zamawianych przez internet.

Fiat do tej pory nie miał sobie równych w tym segmencie. Jednak w tym roku to się zmieniło. Konkurencja się zaostrza, a włoski koncern – choć wciąż jest liderem – traci udziały w rynku. Ze statystyk Samaru wynika, że gwałtowny wzrost sprzedaży za okres styczeń – sierpień 2012, licząc rok do roku, notują np. Skoda Fabia (o ponad 72 proc.) i Dacia Logan (o ponad 67 proc.).

W wyścig włączają się także coraz śmielej Koreańczycy. Kia oferuje jako vany modele Venga, Rio, Picanto i Cee’d, a Hyundai modele i10 oraz i20. Niespodziankę szykuje Toyota, która wkrótce wprowadzi na rynek wersję van najmniejszego swojego modelu Aygo.