Generalna Inspekcja Transportu Drogowego zakup nowych fotoradarów uzasadnia poprawą bezpieczeństwa. Nowe fotoradary zostaną ustawione w najbardziej niebezpiecznych punktach. Niektóre będą umieszczane na istniejących już masztach, a inne stawiane od podstaw.

Obecnie inspektorat ma do dyspozycji ponad 800 masztów, ale samych urządzeń pomiarowych jest około 70. Zakup dodatkowych 300 to koszt 50 mln euro, z czego aż 85 proc. sumy może zostać sfinansowane z funduszy europejskich.

Ponad 300 nowych fotoradarów zastąpi obecnie używany sprzęt dziennik.pl

Dla kogo nowe fotoradary?

Liczba urządzeń wstępnie jest już rozdzielona na poszczególne delegatury. Najwięcej, bo aż 36, otrzyma województwo wielkopolskie. Na tereny województwa pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i części województwa warmińsko-mazurskiego mają trafić 34 urządzenia. O jedno mniej dostanie województwo śląskie i Opolszczyzna. Do województw świętokrzyskiego i małopolskiego mają trafić 32 fotoradary.

Przydział 31 urządzeń ma dostać województwo zachodniopomorskie i lubuskie. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, kontrolujące północne Mazowsze i Warszawę, otrzyma ich 26. Po 20 nowych fotoradarów otrzyma województwo dolnośląskie i podkarpackie. 23 z nowo zakupionych sztuk trafi do województwa łódzkiego i północnej części Mazowsza.

Ponad 300 nowych fotoradarów zastąpi obecnie używany sprzęt Inne

Na Podlasie i część warmińsko-mazurskiego przekazanych zostanie 26 fotoradarów. Najmniej dostanie ich województwo lubelskie, bo 19 sztuk.

Bezpieczeństwo pod kontrolą?

Fotoradary mają podnosić poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i ograniczyć liczbę tragicznych zdarzeń. Większa liczba fotoradarów w praktyce wcale jednak nie oznacza spadku liczby wypadków, w tym tych z największym skutkiem - śmiertelnym.

Czy obecność fotoradarów na drogach wpływa na wyobraźnię kierowców i powoduje, że zdejmują nogę z gazu? Wręcz przeciwnie, jak wynika z policyjnych statystyk, do największej liczby wypadków w 2010 roku doszło w województwie mazowieckim, łódzkim, małopolskim i na Śląsku. Na obszarach, na których miało miejsce najwięcej wypadków, również liczba fotoradarów należy do najwyższych w kraju.

Ponad 300 nowych fotoradarów zastąpi obecnie używany sprzęt dziennik.pl

Badania średniej prędkości, z jaką kierowcy mijają fotoradar, potwierdzają, że urządzenia te spełniają swoją rolę tylko na bardzo krótkim odcinku drogi. Ponadto hamowanie przed fotoradarem i gwałtowna zmiana prędkości zaraz po jego minięciu zmniejsza bezpieczeństwo i płynność jazdy.

Ponad 300 nowych fotoradarów zastąpi obecnie używany sprzęt Inne

Większa ilość nowych fotoradarów nie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa. Jak wynika z naszych badań, większość kierowców raptownie przyspiesza, gdy tylko minie fotoradar. - twierdzi Agnieszka Kaźmierczak z serwisu Yanosik.pl, monitorującego sytuację na polskich drogach.

Ponad 300 nowych fotoradarów zastąpi obecnie używany sprzęt Inne