W 1976 roku, w dziale badań i rozwoju technicznego Audi, powstał ściśle tajny prototyp czterocylindrowego motocykla z chłodzonym wodą silnikiem pochodzącym z audi 50. Jednostka o pojemności 1,1 l produkowała niemal 70 KM, a napęd na tylne koło przenosił łańcuch.

Konstruktorami audi Z02 byli Ferdynand Piech, późniejszy cesarz koncernu VW i Roland Gumpert (kierownik projektu audi 50). Wieść niesie, że motocykl powstał bez wiedzy "góry" Audi. Piech miał tylko stwierdzić konspiracyjnie: "Zróbmy to w tajemnicy. Zanim wejdzie do produkcji, musi być gotowy i w pełni dopracowany."

W trakcie prób na autostradzie A9 prototypowy motocykl rozpędzał się do 200 km/h. Dział stylistyki zadbał o jego nowoczesny jak na owe czasy wygląd. Niektórzy mylili konstrukcję Audi z motocyklami BMW, co "konspiratorom" tylko ułatwiło zadanie - dzięki temu mogli testować jednoślad w spokoju i bez dociekliwych pytań od spotkanych na trasie kierowców.

Kiedy przyszedł rok 1979 i czas prezentacji pierwszego motocykla zarządowi twórca Z02 Roland Gumpert pękał z dumy. Jednak jego zapał szybko zgasił ówczesny szef operacyjny Audi Werner Schmidt, który stwierdził krótko: "Nie jesteśmy sklepem rowerowym".

Ostatecznie motocykl audi Z02 nigdy nie wszedł do produkcji i zamknięty w drewnianej skrzyni spędził 20 lat w piwnicy, aż w 1999 roku go odkryto. Dziś maszynę można podziwiać na zdjęciach lub osobiście w muzeum Audi Tradition w Ingolstadt.

Jednak wspólna historia motocykli i niemieckiego producenta samochodów sięga znacznie dalej. Znak firmowy Audi - cztery koła - symbolizuje marki: Audi, DKW, Horch i Wanderer, połączone w Auto Union. Fuzja Auto Union i NSU nastąpiła w 1969 roku. W 1985 roku z Audi NSU i Auto Union AG powstał koncern Audi AG. Dziś jednym z działów niemieckiej marki jest właśnie Audi Tradition, którego pracownicy zajmują się odnajdywaniem i odbudowywaniem zabytkowych i unikatowych pojazdów. Jednym z najnowszych eksponatów jest motocykl DKW UL 500 z 1937 roku - to zbudowana niedawno dokładna rekonstrukcja tego słynnego jednośladu. Co w nim niezwykłego?

Fabryka DKW w Zschopau w połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku była największym w ówczesnym świecie zakładem produkującym motocykle. A UL 500 był największym "ścigaczem" wyprodukowanym przez DKW. Jego dwucylindrowy silnik miał moc 48 KM i rozkręcał się do 5 tys. obr./min. Prędkość maksymalna wynosiła 190 km/h. W roku 1937 UL 500 wygrał trzy wyścigi zaliczane do mistrzostw Niemiec

Do dziś nie zachowała się żadna oryginalna maszyna. Na szczęście spece z Audi Tradition po czteroletniej pracy nad rekonstrukcją odtworzyli DKW UL 500 i tak powstał motocykl widoczny na zdjęciach.