Nowa skoda superb już w Polsce. Czesi ceną rozjechali rywali. ZDJĘCIA z Poznania
1 Przypominamy, że pierwsza generacja tego modelu pojawiła się w 2001 roku jako samochód nawiązujący nazwą do limuzyny pierwszej serii modeli superb produkowanej w latach 1934-1949 (ten samochód także pojawił się w Poznaniu - czarny egzemplarz z 1939 roku). Drugie wcielenie wjechało na rynek siedem lat później. Łącznie czeski producent sprzedał ponad 700 tys. sztuk tego auta obu generacji. Zdaniem przedstawicieli Skody superb należy do najpopularniejszych aut klasy średniej. Najnowsze, trzecie pokolenie to prawdziwa rewolucja w stylu i możliwościach tej limuzyny. Na celownik trafił ford mondeo, opel insignia, ale także bratni volkswagen passat - czeska limuzyna znokautowała rywali ceną.
Skoda / laska3
2 Nowa skoda superb przenosi do produkcji seryjnej elementy wyglądu auta koncepcyjnego o nazwie vicionC. Trzecia generacja czeskiej limuzyny to gra ostrych krawędzi i dużych płaszczyzn. Nadwozie ma znacznie bardziej dynamiczne proporcje niż dotychczasowy model. Zmiana wyglądu powinna ściągnąć do marki nowe grupy odbiorców.
Skoda/facebook
3
Skoda superb III jest o prawie 5 cm szersza od poprzedniej generacji. Auto stało się niższe, dzięki czemu sprawia wrażenie przyczajonego. Rozstaw osi wydłużono o 8 cm, do 2,84 m.
Radykalne zmiany były możliwe dzięki zastosowaniu nowego modułowego systemu opracowanego przez inżynierów z Wolfsburga. To właśnie dzięki rozwiązaniom z półek Volkswagena karoseria skody superb III jest lżejsza aż o 75 kg w porównaniu do poprzednika. Zresztą ten sam system wykorzystuje najnowszy VW passat.
Skoda/facebook / Martin Z
4 W kabinie projektanci postawili na prostotę - na próżno tu szukać stylistycznych zawijasów. Układ poszczególnych przycisków i pokręteł przypomina skodę octavię.
Skoda/facebook / Martin Z
5 Nowa limuzyna Skody z tyłu na wysokości kolan będzie mieć niemal 160 mm i 980 mm przestrzeni nad głową - takie wymiary można uznać za rekordowe. Nowa skoda superb na tylnej kanapie zagwarantuje więcej miejsca niż - uwaga! - przedłużona wersja mercedesa klasy S.
Skoda/facebook / Martin Z
6
Szerokość na wysokości łokci z tyłu wzrosła o 69 mm do 1520 mm. Tym samym na kanapie mogą wygodnie rozsiąść się nawet trzy dorosłe osoby - przynajmniej w opinii twórców tego auta.
W nowej skodzie superb zamiast jednego, obecnie są dwa parasole umieszczone w przednich drzwiach. Schowki na parasol są z materiału odprowadzającego wodę i znajdują się w tapicerce przednich drzwi. Ściekająca woda może odpływać przez specjalne odprowadzenie. Parasole są pokryte powłoką antybakteryjną. Wszystkie te bajery spodobają się ministrom.
Skoda/facebook / Martin Z
7 W opinii konstruktorów nowa skoda superb ma największy bagażnik w klasie - pojemność kufra wynosi 625 litrów, czyli o 30 litrów więcej niż w superbie drugiej generacji. Po złożeniu kanapy pojemność przestrzeni bagażowej osiąga 1760 litrów. Po złożeniu fotela pasażera w samochodzie można zmieścić przedmioty o długości do 3,1 m.
Skoda/facebook / Martin Z
8 Producent zrezygnował ze stosowanego w drugiej generacji systemu dzielonej klapy bagażnika twindoor. W nowej skodzie superb pokrywa może być podnoszona elektrycznie - także bez udziału rąk, wystarczy stopą machnąć pod tylnym zderzakiem. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to jedno z rozwiązań, którym superb III śmiało zagląda do krainy luksusu.
Skoda/facebook / Martin Z
9
W wyposażeniu standardowym lub wśród opcji czeski producent zaoferuje trzystrefową klimatyzację automatyczną, elektrycznie sterowane okno dachowe, kamerę ułatwiającą cofanie (w poprzednim modelu niedostępną), zestaw audio z dwunastoma głośnikami, złącze USB i gniazdo 230 V w tylnej części kabiny, ogrzewanie postojowe, specjalne uchwyty na tablety w tylnej części auta czy wyjmowaną lampkę LED w komorze bagażnika. Klasyczny hamulec ręczny w nowym superbie seryjnie został zastąpiony elektrycznym hamulcem postojowym.
Skoda przewidziała też do nowego superba komfortowe zawieszenie - po dopłaceniu ok. 4 tys. zł będzie można mieć układ Dynamic Chassis Control DCC, dzięki któremu resorowanie ma być harmonijne niczym w limuzynach Mercedesa (jednym przyciskiem kierowca może ustawić tryb normalny, sportowy lub komfortowy). Silniki?
Skoda/facebook / Martin Z
10 Skoda postawi przed kierowcami do wyboru czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne. Najsłabsza jednostka benzynowa to 1.4 TSI/125 KM (200 Nm) połączona z sześciobiegową skrzynią manualną. Nowy superb z tym sercem w opinii konstruktorów do 100 km/h przyspiesza w 9,9 sekundy. Prędkość maksymalna - 208 km/h. Spalanie? Czesi obiecują na średnie zużycie na poziomie 5,4 l benzyny na 100 km.
Skoda/facebook / Martin Z
11
Nowa skoda superb z silnikiem 1.4 TSI/150 KM (moment obrotowy 250 Nm) powinna spalać 4,8 l benzyny na 100 km. Jednostka jest wyposażona w systemem odłączający połowę cylindrów - zdaniem inżynierów, dzięki temu rozwiązaniu zużycie paliwa jest mniejsze o 30 procent w porównaniu z podobną jednostką w poprzednim modelu.
Superb z tym silnikiem i ręczną sześciostopniową skrzynią osiąga prędkość maksymalną 220 km/h, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 8,6 sekundy. Silnik ten można zamówić także z napędem na cztery koła. Oprócz tego można mieć też superba 1.4 TSI/150 KM z przednim napędem i automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG.
Skoda/facebook / Martin Z
12
Jednostka 1.8 TSI/180 KM (320 Nm) współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną (w wersji z automatem DSG - 250 Nm). W opinii konstruktorów średnie spalanie ma wynosić 5,8 l/100 km. Nowy superb z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 8 sekund i osiąga maksymalną prędkość 232 km/h.
Najmocniejsza nowa skoda superb jest napędzana jednostką 2,0 TSI/280 KM (350 Nm). Silnik występuje tylko w układzie z sześciostopniowym automatem DSG i stałym napędem na cztery koła. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,8 sekundy. Maksymalna prędkość jazdy - 250 km/h.
Skoda/facebook / Martin Z
13
Podstawowy silnik wysokoprężny 1.6 TDI/120 KM (250 Nm). Zdaniem ludzi ze Skody nowy superb z tą jednostką powinien średnio zużywać 3,9 l oleju napędowego na 100 km. 120-konny TDI występuje w połączeniu z ręczną sześciobiegową skrzynią lub z siedmiobiegowym automatem DSG.
Najbardziej oszczędny będzie nowy superb GreenLine 1.6 TDI. W opinii konstruktorów odpowiednie zmiany aerodynamiczne i opony o zmniejszonym oporze toczenia pozwoliły zmniejszyć średnie zużycie paliwa do 3,7 l/100 km.
Skoda/facebook / Martin Z
14
Środkowym silnikiem wysokoprężnym w nowym superbie jest 2.0 TDI/150 KM (340 Nm). Zdaniem producenta 150-konny napęd zużywa 4,0 l oleju napędowego na 100 km.
Taki model jest oferowany z ręczną skrzynią biegów i z przednim napędem lub z napędem na cztery koła. Przewidziano też odmianę przednionapędową z automatem DSG.
Najmocniejszy nowy superb z silnikiem wysokoprężnym to wersja napędzana jednostką 2.0 TDI/190 KM (400 Nm). Przedstawiciele Skody twierdzą, że topowy TDI zużywa 4 l oleju napędowego na setkę.
Odmiana z przednim napędem jest oferowana z sześciostopniową skrzynią DSG oraz ręczną sześciobiegową przekładnią. Auto można mieć też w kombinacji z DSG i napędem na cztery koła.
Kiedy auto pojawi się na polskim rynku i za ile?
Skoda / laska3
15
Produkcja nowej skody superb już ruszyła - limuzyna powstaje w zakładzie czeskiej marki w Kvasinach.
Wiadomo, że na potrzeby produkcji nowego modelu fabryka została kompleksowo unowocześniona i rozbudowana. Obok uruchomienia nowej fabryki nadwozi, specjalnie dla nowej generacji superba rozbudowano także budynki produkcyjne. Inwestycje?
Skoda/facebook / Martin Z
16 Czesi podkreślają, że na potrzeby uruchomienia taśm z nową skodą superb poczynili znaczące inwestycje w technologie produkcyjne, montażowe i logistyczne. Tylko w fabrykę nadwozi zainwestowano 1,7 miliarda czeskich koron (równowartość około 260 mln złotych), a kolejne etapy rozwoju zakładu w Kvasinach są już planowane. I pomyśleć, że Volkswagen kiedyś interesował się FSO…
Skoda / laska3
17
Cena? Nowa skoda superb jest w Polsce dostępna od 79 500 zł - najtańszy model napędza doładowany silnik benzynowy 1.4/125 KM. Volkswagen passat z tą samą jednostką kosztuje od 90 790 zł. Ford mondeo z silnikiem 1.5/160 KM - od 95 800 zł.
Co dostaje kierowca decydując się na podstawowy wariant czeskiej limuzyny?
Skoda/facebook / Martin Z
18 Skoda superb w wersji najtańszej wersji active (od 79 500 zł) jest wyposażona w 7 poduszek powietrznych, XDS+ - elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, elektryczny hamulec ręczny, dwustrefową klimatyzację automatyczną, radio, czujniki parkowania, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka, tempomat, tylne światła LED, trójramienna kierownica pokryta skóra, rolety przeciwsłoneczne bocznych szyb z tyłu i szyby nad bagażnikiem.
Newspress
19
Skoda / laska3
20
Skoda / laska3
21
Skoda/facebook / Martin Z
22
Skoda / laska3
23
Skoda / laska3
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję