Mercedes Vision G-Code. Zobacz zdjęcia nowatorskiego modelu
1 Mercedes G-Code ma około 4,10 m długości - najmniejszy (najtańszy?) SUV niemieckiej marki mieści 4 osoby. Boczne drzwi są otwierane w przeciwnych kierunkach. Zamaskowane słupki A sprawiają, że przeszklenie karoserii przypomina szyby motorówki.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
2 Auto jest bardzo szerokie (1,90 m) i przyczajone przy drodze (niewielka wysokość - 1,50 m). Nadkola wypełniają 21-calowe aluminiowe obręcze z ramionami z włókien węglowych. Mercedes G-Code otrzymał LED-owe reflektory, a miejsce tradycyjnych, bocznych lusterek zajęły chowane, miniaturowe kamery.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
3 Nowy mercedes G-Code mieści dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci. Tylne drzwi prototypu otwierają się "pod wiatr", a dzięki rezygnacji ze środkowego słupka wsiadanie do kabiny powinno być znacznie wygodniejsze.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
4 Kierowca uruchamia pojazd za pomocą smartfona. Po "aktywacji" pedały i panel wskaźników automatycznie zajmują odpowiednie pozycje, a kierownica rozkłada się niczym skrzydła motyla. Przedstawienie to kończy się otwarciem otworów wentylacyjnych i wysunięciem wyświetlacza z deski rozdzielczej.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
5 Po zakończeniu jazdy poszczególne elementy powracają w stan czuwania - w opinii konstruktorów takie rozwiązania znacznie ułatwia wysiadanie z samochodu. Mercedes G-Code został wyposażony w systemy wspomagające bezpieczeństwo, włącznie z monitorowaniem obszaru wokół auta za pomocą kamer 3D, radarów i skanera podczerwieni oraz funkcją wymiany informacji z infrastrukturą drogową.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
6 Znakiem szczególnym nowego prototypu Mercedesa jest osłona chłodnicy z kolorowym wyświetlaczem, którego wygląd nawiązuje do statków kosmicznych znanych z serialu i filmów "Star Trek". Za chłodzenie silnika odpowiadają specjalne wloty powietrza po bokach i u dołu karoserii. Prototyp napędzają dwa sterowane niezależnie układy. Z przodu zamontowano niewielki, turbodoładowany silnik spalinowy, napędzany wodorem i wprawiający w ruch wyłącznie przednie koła. Za napęd kół tylnej osi odpowiada motor elektryczny współpracujący z podwójnym sprzęgłem wielotarczowym. Działa on nie tylko w trybie elektrycznym, ale wspomaga też jednostkę spalinową podczas dynamicznej jazdy i dysponuje funkcją „przerzucania” momentu obrotowego między kołami.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
7 Kolor atrapy chłodnicy zdradza aktualny tryb pracy układu napędowego: w trybie elektrycznym miniaturowe gwiazdy w osłonie chłodnicy rozbłyskują na niebiesko i spływają do środka, a w hybrydowym eco przybierają kolor fioletowy. Program sportowy wyróżnia się czerwonym podświetleniem i ruchem gwiazd w kierunku boków pojazdu. Po zaparkowaniu osłona chłodnicy przybiera odcień niebieski i delikatnie pulsuje.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
8 Fotele zostały wyposażone w skanery 3D - monitorują one parametry fizyczne podróżujących i mogą wyświetlać je na centralnym ekranie. Zależnie od kondycji, system decyduje o uruchomieniu masażu, ogrzewania czy wentylacji, chroniąc przed zmęczeniem czy napięciem mięśni. Kolejnym dodatkiem jest klimatyzacja z naturalnym układem oczyszczania powietrza, wykorzystującym organizmy fotosyntetyczne. W razie potrzeby do kabiny doprowadzany jest także tlen powstały w trakcie syntezy wodoru. Zapewnia to efekt świeżości i chroni przed dyskomfortem nawet podczas jazdy po zatłoczonych miastach.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
9 Podwozie G-Code'a umożliwiło zamontowanie pod podłogą bagażnika dwóch elektrycznych miniskuterów, ułatwiających poruszanie się po mieście. Ich akumulatory ładowane są podczas jazdy.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
10 Poza ładowaniem z tradycyjnego gniazdka i rekuperacją służy do tego również galwaniczna powłoka lakiernicza, która z jednej strony działa jak ogromny panel słoneczny, a z drugiej może być również ładowana elektrostatycznie przez wiatr. Następnie energia ta wykorzystywana jest do syntezy metanu i wodoru. Prąd generowany jest też przez specjalne, aktywne zawieszenie z układem hydraulicznym - każdy ruch amortyzatorów i sprężyn powoduje przepływ cieczy napędzającej niewielki generator.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
11 Zależnie od wybranego trybu, G-Code może funkcjonować jako auto przednio-, tylno- lub czteronapędowe (działa wówczas, odpowiednio, tylko silnik spalinowy, tylko elektryczny lub obydwa). Nowy G-Code powstał z okazji otwarcia nowego centrum badawczo-rozwojowego Mercedesa w Pekinie - jego uruchomienie kosztowało niemiecką firmę 105 mln euro. Auto jest określane jako sportowo-użytkowe coupé (Sport Utility Coupé - SUC) i podpowiada, jak może wyglądać przyszły kompaktowy i bardziej osiągalny model typu SUC spod znaku gwiazdy, który trafi pod strzechy nie tylko chińskich domów.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję