Tak nowa skoda fabia przerosła Toyotę i Volkswagena. Pierwsze zdjęcia wnętrza
1 Skoda wreszcie odsłoniła wygląd wnętrza nowej fabii. W opinii konstruktorów ten samochód ma być przełomowym w historii producenta. "Nowa fabia jest bardziej charyzmatyczna, dynamiczna i sportowa" - twierdzi Jozef Kaban, główny projektant Skody. Nowy design ma być odporny na upływ czasu. Czy to koniec szarej stylistyki?
Skoda
2 Przy okazji prezentacji wnętrza czeski producent ujawnił wymiary nowej fabii. Konstruktorzy twierdzą, że wobec poprzednika zwiększono przestronność zarówno wszerz, wzdłuż, jak i wzwyż. Wymiary?
Skoda
3 Nowa generacja czeskiego bestselleru mierzy od początku do końca 3992 mm. Mimo, że jest o 8 mm krótsza od poprzedniczki, to długość wnętrza wzrosła o około 8 mm, do 1674 mm. Podróżujący nową skodą będą mieli także 21 mm więcej miejsca na łokcie z przodu (teraz to razem 1401 mm) i 2 mm z tyłu (powiększenie do 1386 mm).
Skoda
4 Przedstawiciele czeskiej marki twierdzą, że nowa fabia będzie miała największy bagażnik w klasie. Pojemność przy piątce pasażerów na pokładzie wyniesie 330 litrów - czyli o 15 litrów więcej niż dotychczas. To także więcej niż mogą pomieścić konkurenci w tej klasie - kufer toyoty yaris zabierze 286 l powietrza, bagażnik volkswagena polo połknie 280 l pakunków, 288 l oferuje kia rio.
Skoda
5 Po złożeniu tylnych siedzeń zdolności przewozowe rosną do 1150 litrów. Wsiadanie na tylną kanapę ma ułatwiać otwór o szerokości 1098 mm. Pokrywa bagażnika otwiera się do 1915 mm. Przestrzeń ładunkowa ma 960 mm szerokości - to o 20 mm więcej niż miała poprzednia generacja fabii.
Skoda
6 Na liście rozwiązań, które mają ułatwić życie kierowcy jest m.in. skrobaczka do szyb schowana w schowku wlewu do baku, miejsce na telefon w konsoli środkowej. W drzwiach kierowcy przewidziano schowek na kamizelkę odblaskową (obowiązkową w wielu krajach).
Skoda
7 W kabinie znalazł się także pojemnik na odpadki, a na krawędziach siedzeń - siatki do przechowania małych przedmiotów. Tylne drzwi nowej fabii pomieszczą półlitrowe butelki, a schowek w desce rozdzielczej pomieści litrową. Razem we wnętrzu miejsce na siedem butelek: po jednej na każde z drzwi, na jedną w schowku deski rozdzielczej i na dwie w tunelu środkowym.
Skoda
8 W samochodzie znajduje się uchwyt na bilet parkingowy w słupku A koło kierowcy, a bagażnik można wyposażyć w dwa haki i dwie siatki ułatwiające utrzymanie porządku. Przednie światła przeciwmgielne wyposażono w funkcję doświetlania zakrętów. Silniki?
Skoda
9 Nowa fabia ma być najmniej łapczywą na paliwo skodą z konwencjonalnym napędem. Ponoć oszczędniejsza jest już tylko najmniejsza w rodzinie - citigo G-TEC zasilana gazem ziemnym CNG. Jeśli wierzyć obietnicom inżynierów to jednostki napędowe, które dostanie nowa skoda będą zużywać o 17 proc. mniej paliwa w porównaniu z poprzedniczką. Czesi twierdzą, że nowa fabia będzie najoszczędniejszą w historii modelu. Kierowcy dostaną do wyboru cztery jednostki benzynowe i trzy turbodiesle. Wszystkie silniki będą standardowo wyposażone w system Start-Stop i układ odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Napęd będzie przekazywany za pomocą manualnej skrzyni biegów lub dwusprzęgłowej przekładni DSG. Silniki mają spełniać normę emisji spalin Euro6. Nowe trzycylindrowe jednostki 1.0 MPI zasili wtrysk wielopunktowy, a czterocylindrowe 1.2 l są turbodoładowane i wyposażone we wtrysk bezpośredni. Moc - od 60 do 110 KM. Nie zabraknie odmian LPG.
Skoda
10 Fani silników TDI dostaną do wyboru trzy wersje turbodoładowanej, trzycylindrowej jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail i aluminiowym blokiem. Moc od 75 do 105 KM. O ile liczba koni mechanicznych nie zmieniła się w stosunku do drugiej generacji fabii, to zmalała pojemność - z 1,6 do 1,4 litra. Skoda zapowiada, że pod koniec 2015 roku do oferty zostanie wprowadzona najoszczędniejsza fabia, wersja GreenLine z silnikiem 1.4 TDI/75 KM pod maską. System Start-Stop, rekuperacja energii kinetycznej i opony o obniżonym oporze toczenia w połączeniu z lepszą aerodynamiką pojazdu mają zdaniem inżynierów pozwolić na uzyskanie średniego zużycia paliwa na poziomie 3,1 l/100 km. Ponoć oszczędniejsza jest już tylko najmniejsza w rodzinie czeskiej marki - citigo G-TEC zasilana gazem ziemnym CNG.
Skoda
11 Dostępne będą trzy poziomy wyposażenia - podstawowa active (m.in. sześć poduszek powietrznych, ESP i ABS), ambition oraz style. Podobno przewidziana jest też wersja sedan. Konstruktorzy obiecują, że masa własna nowej fabii będzie nawet o 65 kg niższa niż dotychczas (w zależności od poziomu wyposażenia). Bazowy model z trzycylindrową jednostką 1.0 MPI bez kierowcy i płynów eksploatacyjnych powinien ważyć 980 kg. Nowa skoda fabia zadebiutuje jesienią w czasie salonu samochodowego w Paryżu. Do Polski ten samochód trafi na początku 2015 r.
Skoda
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję