- Nowa Toyota Land Cruiser wjeżdża do Polski. Pięć wersji do wyboru
- Nowa Toyota Land Cruiser jest szersza i dłuższa, oto wymiary i różnice (TABELA)
- Nowa Toyota Land Cruiser - wnętrze 5- i 7-osobowej wersji. Jaka pojemność bagażnika?
- Toyota Land Cruiser z nowym zawieszeniem, koła nie tracą przyczepności
- System rozłączania przedniego stabilizatora po raz pierwszy w Toyocie
Nowa Toyota Land Cruiser wjeżdża do Polski. Pięć wersji do wyboru
Nowa Toyota Land Cruiser to rewolucja stylistyczna i techniczna. Niemal 5-metrowa terenówka powstała na wzmocnionej platformie GA-F z konstrukcją ramową. Z tej architektury korzysta nieoferowany w Europie Zachodniej Land Cruiser 300 oraz Lexus GX. Efekt?
Solidne nielakierowane osłony progów, stopnie ułatwiające wsiadanie, czarne poszerzone nadkola, podcięte po bokach zderzaki, krótkie zwisy oraz zwężona dolna część nadwozia sprawiają, że nie wyprze się rodzinnego zamiłowania do grasowania po bezdrożach. Przednie światła są mniejsze, położone możliwie wysoko i bliżej środka, by uniknąć uszkodzeń podczas jazdy w terenie. Przy czym wiele elementów da się łatwo wymienić w razie zniszczenia, jak np. fragmenty zderzaka, bez konieczności kalibracji czujników parkowania.
Nowa Toyota Land Cruiser jest szersza i dłuższa, oto wymiary i różnice (TABELA)
Z boku klasyczną bryłę podkreślają poziome przetłoczenia i kabina przesunięta do tyłu. Za serce szczególnie łapie stworzony na rynek europejski limitowany Land Cruiser First Edition z okrągłymi reflektorami. Jest tak inny stylistycznie, że w gamie Toyoty mógłby występować jako osoby model. Trzeba przyznać, że Japończycy pięknie nas urządzili na najbliższe lata – terenówka wygląda obłędnie!
Nowy Land Cruiser jest szerszy i dłuższy od poprzednika, ma także większy rozstaw osi, ale jest niższy. Liczby najlepiej oddają sylwetkę auta: długość 4,92 m (o 8 cm więcej wobec schodzącego modelu), szerokość 1,98 m (+9,5 cm), wysokość 1,87 m (-2 cm), rozstaw osi 2,85 m (o 6 cm więcej). Nisko osadzona maska i obniżona o 30 mm linia szyb z większymi oknami bocznymi znacznie poprawiły widoczność – kierowcy łatwiej połapać się w obrysie auta. Niemal pionowy słupek A redukuje martwe pole. Do tego duże i kwadratowe lusterka boczne z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi – oddalone od słupków – zapewnią lepszy obraz zza auta.
Wymiary | Nowa Toyota Land Cruiser | Poprzedni Land Cruiser | Różnica |
Długość | 4920 mm | 4840 mm | +80 mm |
Szerokość | 1980 mm | 1885 mm | +95 mm |
Wysokość | 1870 mm | 1890 mm | -20 mm |
Rozstaw osi | 2850 mm | 2790 mm | +60 mm |
Nowa Toyota Land Cruiser - wnętrze 5- i 7-osobowej wersji. Jaka pojemność bagażnika?
Wnętrze z architekturą w kształcie litery T z połączenia deski rozdzielczej z tunelem środkowym dorównuje wyglądowi nadwozia – jest solidne i podporządkowane użyteczności. Wszystkie najważniejsze przełączniki są w zasięgu ręki kierowcy. Te od funkcji off-roadowych mają różne kształty, dla łatwej obsługi bez odrywania wzroku od drogi. Jak przystało na samochód stworzony do roboty w terenie uchwyty, pokrętła, przyciski i dźwignie są na tyle duże by korzystać z nich w rękawicach.
Wyciszenie? To musi być na niezłym poziomie, jeśli dobiegający z zewnątrz lekko chropowaty dźwięk diesla po zamknięciu drzwi zmienia się w wygładzony pomruk zadowolonego kota… Poza tym montowane seryjnie audio JBL też musi mieć odpowiednie środowisko do pracy.
Miejsca nie zabraknie – samochód przewidziano w 5- i 7-osobowej wersji. Po złożeniu tylnych siedzeń (trzeci rząd jest opuszczany i podnoszony elektrycznie) bagażnik ma tak dużą pojemność, że bez problemu da się przewieźć rower w rozmiarze 29 cali.
Toyota Land Cruiser z nowym zawieszeniem, koła nie tracą przyczepności
Nowa platforma to także nowy poziom zdolności off-roadowych. W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50 proc., a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30 proc. Zawieszenie już w bazowej konfiguracji ma większy skok w płaszczyźnie góra-dół – to szczególnie cenne okaże się w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół straci kontakt z podłożem. W końcu dobry wykrzyż to podstawa.
System rozłączania przedniego stabilizatora po raz pierwszy w Toyocie
Nowy Land Cruiser zyskuje odłączany elektrycznie przedni stabilizator SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism), dzięki czemu podczas jazdy w terenie koło uniesione w górę ma szansę z powrotem dotknąć nawierzchni (większy zakres pracy góra-dół). Z kolei na drodze zablokowany stabilizator gwarantuje prowadzenie bez nadmiernych przechyłów. Wcześniej żadna Toyota nie miała tego rozwiązania. Podobnym patentem może pochwalić się Jeep Wrangler.
Nowa Toyota Land Cruiser i silnik Diesla 2.8, będzie też hybryda
Wreszcie napęd! Tu informacja, która najbardziej ucieszy kierowców. Toyota Land Cruiser nowej generacji będzie dostępna w Polsce wyłącznie z turbodoładowanym silnikiem Diesla 2.8 o mocy 204 KM (500 Nm) i 8-biegową przekładnią automatyczną. To jednostka odpowiednio zmodyfikowana pod kątem kultury pracy, osiągów i niskiego zużyci paliwa. Potencjał? Nowy Land Cruiser może holować przyczepę o masie do 3,5 tony. Poprzednik jest słabszy - potrafi uciągnąć 3 tony.
Na początku 2025 roku do gamy dołączy zelektryfikowany napęd – silnik Diesla 2.8 z 48-woltowym układem mild hybrid. To będzie pierwsza w historii Toyota miękka hybryda.
Nowa Toyota Land Cruiser dostępna w pięciu wersjach i kosztuje od 319 900 zł
Nowa Toyota Land Cruiser w debiutuje na polskim rynku w pięciu wersjach wyposażenia – Prado, Prestige, Invicible, Executive i First Edition. Producent na swojej stronie internetowej uruchomił możliwość rezerwacji dwóch najwyższych wersji legendarnej terenówki – Executive oraz limitowanej First Edition. Od 23 lutego będzie można składać zamówienia na pełną gamę.
Nowa Toyota Land Cruiser w podstawowej wersji Prado kosztuje od 319 900 zł. Auto ma 18-calowe felgi aluminiowe z oponami w rozmiarze 245/70 R18, materiałową tapicerkę wnętrza, jednostrefową klimatyzację manualną. Standardem jest inteligentny kluczyk, 9-calowy ekran HD systemu multimedialnego Toyota Touch 3, a także bezprzewodowa łączność ze smartfonami z wykorzystaniem Apple CarPlay i Android Auto, kamera cofania i kamera monitorująca kierowcę (DMC). Zamawiając wersję Prado, można wybrać jeden z trzech lakierów – Pure White i Astral Black dostępne są bez dopłaty, a Avantgarde Bronze to koszt 4400 zł.
Nowa Toyota Land Cruiser w wersji Prestige kosztuje od 342 900 zł
Toyota Land Cruiser w wersji Prestige kosztuje od 342 900 zł. Ta konfiguracja daje szerszy wybór lakierów (dodatkowo: Platinum White Pearl, Attitute Black i Dark Grey), a auto w standardzie ma 18-calowe felgi z oponami w rozmiarze 265/65 R18, ciemną tapicerkę ze skóry syntetycznej, trzystrefową klimatyzację automatyczną, przednie i tylne czujniki parkowania, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, podgrzewaną kierownicę, podgrzewane i wentylowane fotele przednie oraz elektrycznie unoszone drzwi bagażnika. Wersja Prestige to także klamki i lusterka lakierowane w kolorze nadwozia, tylny spojler i wykończenie drzwi bagażnika w kolorze srebrnym. Kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte są skórą, fotel kierowcy ma elektryczną regulację, a auto ma też większą liczbę portów USB-C (trzy z przodu, cztery z tyłu).
Pakiet systemów bezpieczeństwa w wersji Prestige rozbudowany jest o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, asystenta bezpiecznego wysiadania, system monitorowania martwego pola w lusterkach oraz automatyczne ostrzeganie tylnymi światłami awaryjnymi.
Toyota Land Cruiser w wersji Invincible
Toyota Land Cruiser w wersji Invincible to więcej nowinek technologicznych. Auto kosztuje od 373 900 zł i standardem są 12,3-calowe cyfrowe zegary, 10 głośników, 12,3-calowy ekran HD z systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, nawigację Connected z trybem offline oraz 4-letnim pakietem transmisji danych, inteligentnego asystenta głosowego oraz bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Przednie światła wykonane są w technologii Matrix LED z adaptacyjnymi światłami drogowymi, kamera cofania zyskuje spryskiwacz, a kierownica elektryczną regulację. Off-roadową jazdę wspomaga system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select), a parkowanie monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM). Standardem jest też system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTAB) oraz asystent zmiany pasa ruchu (LCA).
Z zewnątrz wersję Invincible od Prestige wyróżnia wzór 18-calowych felg oraz lakier Sand, a także lakierowane na czarno lusterka, klamki i wykończenie drzwi bagażnika. Land Cruiser Invincible ma przyciemniane tylne szyby, a we wnętrzu tapicerka ze skóry syntetycznej może być w kolorze ciemnym lub brązowym. Opcjonalnie auto może mieć trzeci rząd siedzeń (10 tys. zł).
Nowa Toyota Land Cruiser w wersji Executive kosztuje od 409 900 zł
Land Cruiser Executive kosztuje od 409 900 zł. W tej wersji oferuje 20-calowe felgi aluminiowe (opony 265/60 R20), cyfrowe lusterko wsteczne, wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), podgrzewane i wentylowane skrajne siedzenia na tylnej kanapie oraz 14-głośnikowy system Premium Audio JBL. Land Cruiser Executive ma też system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM), który poprawia właściwości terenowe auta. We wnętrzu tapicerka skórzana z perforacją może być kolorze ciemnym lub brązowym, fotel pasażera zyskuje elektryczną regulację, a fotel kierowcy ma pamięć ustawień. Auto można doposażyć o trzeci rząd siedzeń, który składany jest elektrycznie (10 tys. zł), a także sterowany elektrycznie dach panoramiczny (7000 zł).
Nowa Toyota Land Cruiser First Edition, tylko 120 sztuk w Polsce
Toyota Land Cruiser First Edition - dostępna wyłącznie na początku przedsprzedaży - to limitowana wersja specjalna. Na polski rynek przeznaczono 120 egzemplarzy tego auta. Od innych odmian First Edition odróżnia się wyglądem nawiązującym do poprzedników z lat 70. i 80. Stąd okrągłe reflektory Bi-LED, a także dwukolorowe malowanie nadwozia z dachem w odcieniu Light Grey. Auto ma siedem miejsc, a tylna kanapa jest składana elektrycznie i dzielona w proporcji 50:50. Standardem w First Edition jest sterowany elektrycznie dach panoramiczny z funkcją otwierania i uchylania. Auto ma 18-calowe felgi oraz system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM). Toyota Land Cruiser First Edition kosztuje od 449 900 zł.
Do tej wersji przygotowano pakiet First Edition, który obejmuje przednie i tylne osłony przeciwbłotne, dekoracyjne naklejki na karoserię oraz dywaniki welurowe First Edition. Koszt pakietu to 8000 zł. Aktywując aplikację MyToyota można zyskać rabat w wysokości 2000 zł na akcesoria lub koła zimowe.
Szanse? Chętnych z pewnością nie zabraknie. Szczególnie w obliczu ery elektryfikacji wszystkiego co ma koła. Można spodziewać się, że 120 sztuk rozejdzie się migiem.